Arvontuoton edellytykset teolliseen internetiin liittyvässä liiketoiminnassa
Vesimäki, Thomas (2015)
Vesimäki, Thomas
2015
Tuotantotalouden koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-04-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201502251110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201502251110
Tiivistelmä
Teollisen internetin ilmiöön liittyvät taloudelliset aspektit, kuten palvelu-, arvonluonti-, ansainta- ja hinnoittelumallit, ovat aiemmassa kirjallisuudessa jääneet vähemmälle huomiolle, sillä ilmiötä kohtaan osoitetusta kiinnostuksesta huolimatta siihen liittyvää tutkimusta on suhteellisen vähän ja se on pitkälti teknologiapainotteista. Tästä syystä tämän tutkimuksen tavoitteeksi asetettiin teolliseen internetiin (Industrial Internet) liittyvän tietämyksen tuottaminen ja arvontuoton edellytysten selvittäminen uudessa liiketoiminnassa. Tutkimuksen pääongelmana toimi sopivan liiketoimintamallin sekä siihen liittyvän ymmärryksen puuttuminen ja varsinaisella tutkimuskysymyksellä taas pyrittiin selvittämään arvontuoton edellytyksiä teolliseen internetiin liittyvässä liiketoiminnassa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Se perustuu puolistrukturoituihin teemahaastatteluihin ja sekundääriseen aineistoon. Haastatteluja toteutettiin eri organisaatioissa yhteensä 13 kappaletta. Kaikki haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja analysoitiin. Haastatteluilla pyrittiin täydentämään aiemmassa kirjallisuudessa esiintyneitä näkemyksiä sekä vastaamaan tutkimusongelmaan ja -kysymyksiin. Tutkimuksen seurauksena syntyi kokonaisvaltainen ymmärrys teollisen internetin tarjoamista mahdollisuuksista ja siihen liittyvistä haasteista, sen käyttöönoton edellytyksistä, eri toimijoiden rooleista arvoverkostossa sekä mahdollisista ansainta- ja hinnoittelumalleista.
Digitalisaation etenemisen seurauksena teollinen internet on tulossa osaksi yritysten liiketoimintaa. Sen suuresta potentiaalista huolimatta monien yritysten on kuitenkin vielä työstettävä sen käyttöönoton edellytyksiä ja ratkaistava etenkin siihen liittyviä taloudellisia haasteita. Tutkimuksessa havaittiin, että teollisen internetin sovelluksilla yritykset pyrkivät usein joko operatiivisen toimintansa tehostamiseen tai liiketoimintansa kasvattamiseen. Rooleja tutkittaessa taas havaittiin, että sovellukset edellyttävät monien eri toimijoiden kontribuutiota ja että arvovirta on usein kaksisuuntainen eri toimijoiden välillä. Tutkimuksessa otettiin myös kootusti kantaa hinnoittelu- ja ansaintamalleihin, joita kohdeyritys voi harkita ottavansa käyttöön uusissa palveluissaan. Varmistaakseen uuden liiketoiminnan menestymisen kohdeyrityksen on jatkuvasti panostettava tietoliikenneyhteyksiensä luotettavuuteen, löydettävä sopivia yhteistyökumppaneita, arvioitava kohdesegmenttien tarpeita sekä hyödynnettävä ja kehitettävä nykyisiä resurssejaan tehokkaasti.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Se perustuu puolistrukturoituihin teemahaastatteluihin ja sekundääriseen aineistoon. Haastatteluja toteutettiin eri organisaatioissa yhteensä 13 kappaletta. Kaikki haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja analysoitiin. Haastatteluilla pyrittiin täydentämään aiemmassa kirjallisuudessa esiintyneitä näkemyksiä sekä vastaamaan tutkimusongelmaan ja -kysymyksiin. Tutkimuksen seurauksena syntyi kokonaisvaltainen ymmärrys teollisen internetin tarjoamista mahdollisuuksista ja siihen liittyvistä haasteista, sen käyttöönoton edellytyksistä, eri toimijoiden rooleista arvoverkostossa sekä mahdollisista ansainta- ja hinnoittelumalleista.
Digitalisaation etenemisen seurauksena teollinen internet on tulossa osaksi yritysten liiketoimintaa. Sen suuresta potentiaalista huolimatta monien yritysten on kuitenkin vielä työstettävä sen käyttöönoton edellytyksiä ja ratkaistava etenkin siihen liittyviä taloudellisia haasteita. Tutkimuksessa havaittiin, että teollisen internetin sovelluksilla yritykset pyrkivät usein joko operatiivisen toimintansa tehostamiseen tai liiketoimintansa kasvattamiseen. Rooleja tutkittaessa taas havaittiin, että sovellukset edellyttävät monien eri toimijoiden kontribuutiota ja että arvovirta on usein kaksisuuntainen eri toimijoiden välillä. Tutkimuksessa otettiin myös kootusti kantaa hinnoittelu- ja ansaintamalleihin, joita kohdeyritys voi harkita ottavansa käyttöön uusissa palveluissaan. Varmistaakseen uuden liiketoiminnan menestymisen kohdeyrityksen on jatkuvasti panostettava tietoliikenneyhteyksiensä luotettavuuteen, löydettävä sopivia yhteistyökumppaneita, arvioitava kohdesegmenttien tarpeita sekä hyödynnettävä ja kehitettävä nykyisiä resurssejaan tehokkaasti.