Tietomallipohjainen sillan korjaussuunnittelu ja lähtötietojen kokoaminen
Nykänen, Simo (2015)
Nykänen, Simo
2015
Rakennustekniikan koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-03-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201502181075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201502181075
Tiivistelmä
Olemassa olevia väyliä parannetaan ja muutetaan, ja lisäksi siltojen kuormitustaso muuttuu. Nämä tekijät aiheuttavat nykyisille silloille toiminnallisia puutteita, joita on tarve poistaa korjaamalla. Lisäksi Suomen silloista yhä suurempi siltajoukko on tullut peruskorjausikään. Näin ollen tarve tehokkaalle siltojen korjaussuunnittelulle on olemassa. Tähän tarpeeseen pyritään vastaamaan tietomallipohjaisella suunnittelulla. Tietomallintaminen siltojen suunnittelussa on kuitenkin keskittynyt vahvasti uudissuunnitteluun.
Tämän diplomityön tarkoituksena on perehtyä tietomallintamista käsittelevään ohjeistukseen korjaussuunnittelun näkökulmasta ja koota huomioita ohjeista. Lisäksi toteutetaan sillan korjaussuunnitteluprojekti. Projektin aikana toteutetaan sillan erikoistarkastus ja laaditaan siihen pohjautuva korjaussuunnitelma. Diplomityössä tutkitaan, kuinka käytännön projekti voidaan toteuttaa tietomallipohjaisesti, tietomallintamista koskevan ohjeistuksen mukaisesti ja kootaan projektin aikana tehtäviä havaintoja. Lisäksi tutkitaan, voidaanko tietomallintamalla laatia tietosisällöltään nykyisiä vaatimuksia vastaava korjaussuunnitelma.
Tutkimus jakautuu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa perehdytään tutkimuksen taustateoriaan kirjallisuustutkimuksen avulla. Taustateoria käsittelee Suomen siltakantaa ja sen ylläpitoa, tietomallintamista sekä lähtötietojen tuottamista olemassa olevasta rakenteesta. Tutkimuksen toisessa vaiheessa on toteutettu käytännön kohteen erikoistarkastus ja korjaussuunnittelu. Erikoistarkastuksen yhteydessä koottiin tietoa sillan kunnosta, laserkeilattiin siltapaikka mittatietojen hankkimiseksi ja siltatutkattiin sillan kansi. Erikoistarkastuksen tiedoista koottiin lähtötietomalli, jota käytettiin pohjana varsinaisen korjaussuunnitelmamallin laatimiseksi.
Tutkimuksen tuloksena saatiin käsitys tietomallipohjaisen korjaussuunnitteluprosessin toteuttamisesta ja siihen liittyvistä haasteista. Lisäksi tutkimuksen tuloksena arvioitiin siltojen tietomallintamista koskevaa ohjeistusta. Tärkeänä havaintona voidaan pitää tietomallintamisen toimintatapojen vaativan vielä kehitystä. Ohjeistusta ja työkaluja ohjeiden vaatimusten toteuttamiseksi on kehitettävä edelleen. Lisäksi tutkimuksen tuloksena voidaan todeta tietomallipohjaisen suunnitelman vastaavan tietosisällöltään perinteistä suunnitelmapiirustusta. Tosin tietomallipohjaisen suunnitelmapiirustuksen toteuttaminen vaatii vielä paljon manuaalista työtä, jotta sen tietosisältö vastaa nykyisen käytännön mukaista korjaussuunnitelmaa.
Tämän diplomityön tarkoituksena on perehtyä tietomallintamista käsittelevään ohjeistukseen korjaussuunnittelun näkökulmasta ja koota huomioita ohjeista. Lisäksi toteutetaan sillan korjaussuunnitteluprojekti. Projektin aikana toteutetaan sillan erikoistarkastus ja laaditaan siihen pohjautuva korjaussuunnitelma. Diplomityössä tutkitaan, kuinka käytännön projekti voidaan toteuttaa tietomallipohjaisesti, tietomallintamista koskevan ohjeistuksen mukaisesti ja kootaan projektin aikana tehtäviä havaintoja. Lisäksi tutkitaan, voidaanko tietomallintamalla laatia tietosisällöltään nykyisiä vaatimuksia vastaava korjaussuunnitelma.
Tutkimus jakautuu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa perehdytään tutkimuksen taustateoriaan kirjallisuustutkimuksen avulla. Taustateoria käsittelee Suomen siltakantaa ja sen ylläpitoa, tietomallintamista sekä lähtötietojen tuottamista olemassa olevasta rakenteesta. Tutkimuksen toisessa vaiheessa on toteutettu käytännön kohteen erikoistarkastus ja korjaussuunnittelu. Erikoistarkastuksen yhteydessä koottiin tietoa sillan kunnosta, laserkeilattiin siltapaikka mittatietojen hankkimiseksi ja siltatutkattiin sillan kansi. Erikoistarkastuksen tiedoista koottiin lähtötietomalli, jota käytettiin pohjana varsinaisen korjaussuunnitelmamallin laatimiseksi.
Tutkimuksen tuloksena saatiin käsitys tietomallipohjaisen korjaussuunnitteluprosessin toteuttamisesta ja siihen liittyvistä haasteista. Lisäksi tutkimuksen tuloksena arvioitiin siltojen tietomallintamista koskevaa ohjeistusta. Tärkeänä havaintona voidaan pitää tietomallintamisen toimintatapojen vaativan vielä kehitystä. Ohjeistusta ja työkaluja ohjeiden vaatimusten toteuttamiseksi on kehitettävä edelleen. Lisäksi tutkimuksen tuloksena voidaan todeta tietomallipohjaisen suunnitelman vastaavan tietosisällöltään perinteistä suunnitelmapiirustusta. Tosin tietomallipohjaisen suunnitelmapiirustuksen toteuttaminen vaatii vielä paljon manuaalista työtä, jotta sen tietosisältö vastaa nykyisen käytännön mukaista korjaussuunnitelmaa.