Matematiikan opetuksen tavoitteiden täyttyminen alakoulun teknologiakilpailussa
Ylinen, Kalle (2015)
Ylinen, Kalle
2015
Teknis-luonnontieteellinen koulutusohjelma
Luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-03-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201502181070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201502181070
Tiivistelmä
Opetuksen kehittämisessä on alettu kiinnittää huomiota siihen, että oppilaiden tulisi omaksua oppiainekokonaisuuksien lisäksi myös oppiainerajoja ylittäviä tietoja ja taitoja. Tämä näkyy vahvasti suunnitteilla olevan vuoden 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Koska matematiikka ja teknologia ovat läheisessä yhteydessä toisiinsa koulumaailman ulkopuolella, näiden asioiden yhdistäminen opetuksessa voisi tarjota oivan tilaisuuden opetuksen eheyttämiseen ja poikkitieteelliseen oppimiseen.
Tämän diplomityön tarkoituksena on selvittää, missä määrin valtakunnallisessa, alakoululaisille suunnatussa Tämä toimii!-teknologiakilpailussa esiintyy matematiikan opetuksen tavoitteita vastaavia sisältöjä. Lisäksi tutkimuksessa kartoitetaan opettajien mielipiteitä kilpailusta. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksella, joka lähetettiin kilpailuun osallistuneille opettajille, havainnoimalla oppilaiden teknologiaprosesseja kouluissa sekä haastattelemalla oppilaita kilpailun alueellisissa karsinnoissa. Saatua kyselytutkimuksen aineistoa analysoitiin käyttäen frekvenssejä, prosenttiosuuksia ja mediaaneja, kun taas kvalitatiivinen aineisto koodattiin, minkä jälkeen sitä kvantifioitiin, teemoiteltiin tai tyypiteltiin.
Tutkimuksessa selvisi, että kyselyyn vastanneet opettajat olivat tyytyväisiä Tämä toimii!-teknologiakilpailun toteutukseen ja että he pitivät kilpailun maksuttomuutta tärkeänä. Lisäksi opettajien mielestä kilpailu tarjoaa hyvät mahdollisuudet monien taitojen kehittämiselle, kuten ryhmätyötaidot, ongelmanratkaisukyky sekä luova ajattelu. Opettajien yleisimmän vastauksen mukaan kilpailu palvelee 'jokseenkin hyvin' matematiikan opetusta, mutta opettajien mielestä kilpailu palvelee paremmin muiden aineiden opetusta. Osallistuvassa havainnoinnissa ja haastatteluissa havaittiin, että oppilaat käyttivät teknologiaprosessissa matematiikkaa melko vaatimattomasti. Kuitenkin kilpailu tarjosi huomattavia mahdollisuuksia kehittää matematiikan opetuksen yleisissä tavoitteissa mainittuja taitoja, kuten ajattelu- ja sosiaaliset taidot.
Tämän diplomityön tarkoituksena on selvittää, missä määrin valtakunnallisessa, alakoululaisille suunnatussa Tämä toimii!-teknologiakilpailussa esiintyy matematiikan opetuksen tavoitteita vastaavia sisältöjä. Lisäksi tutkimuksessa kartoitetaan opettajien mielipiteitä kilpailusta. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksella, joka lähetettiin kilpailuun osallistuneille opettajille, havainnoimalla oppilaiden teknologiaprosesseja kouluissa sekä haastattelemalla oppilaita kilpailun alueellisissa karsinnoissa. Saatua kyselytutkimuksen aineistoa analysoitiin käyttäen frekvenssejä, prosenttiosuuksia ja mediaaneja, kun taas kvalitatiivinen aineisto koodattiin, minkä jälkeen sitä kvantifioitiin, teemoiteltiin tai tyypiteltiin.
Tutkimuksessa selvisi, että kyselyyn vastanneet opettajat olivat tyytyväisiä Tämä toimii!-teknologiakilpailun toteutukseen ja että he pitivät kilpailun maksuttomuutta tärkeänä. Lisäksi opettajien mielestä kilpailu tarjoaa hyvät mahdollisuudet monien taitojen kehittämiselle, kuten ryhmätyötaidot, ongelmanratkaisukyky sekä luova ajattelu. Opettajien yleisimmän vastauksen mukaan kilpailu palvelee 'jokseenkin hyvin' matematiikan opetusta, mutta opettajien mielestä kilpailu palvelee paremmin muiden aineiden opetusta. Osallistuvassa havainnoinnissa ja haastatteluissa havaittiin, että oppilaat käyttivät teknologiaprosessissa matematiikkaa melko vaatimattomasti. Kuitenkin kilpailu tarjosi huomattavia mahdollisuuksia kehittää matematiikan opetuksen yleisissä tavoitteissa mainittuja taitoja, kuten ajattelu- ja sosiaaliset taidot.