Kestävän rakentamisen arvot asiakkaalle
Laininen, Niina Elina (2015)
Laininen, Niina Elina
2015
Rakennustekniikan koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-02-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201501291025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201501291025
Tiivistelmä
Rakennettu ympäristö ja kestävä kehitys ovat nitoutuneet tiiviisti toisiinsa (Eichholtz ym. 2013; Määttänen 2014). Näin ollen kestävän kehityksen mukaisilla muutoksilla rakentamisessa voidaan edistää tehokkaasti myös yhteiskunnan kestävyyttä.
Martinkauppin (2010) mukaan kestävän rakentamisen kannalta haasteellista on, että arvoverkoston laajuus ja monitahoisuus estää hyvienkin tavoitteiden läpivientiä. Diplomityössä on tarkasteltu sitä, miten rakennusliikkeen yritysasiakkaat näkevät kestävän rakentamisen ja mitä he kestävässä rakentamisessa arvostavat. Tämän lisäksi työssä on selvitetty millaisia odotuksia asiakkailla on urakoitsijan kestävän rakentamisen suhteen ja miten rakennushankkeessa asiakkaan kanssa rakennetaan yhteinen intressi, joka tukee kestävää rakentamista. Työn tutkimusaineisto on kerätty tapaustutkimuksella ja teemahaastatteluilla.
Tutkimuksessa esiin nousi, että asiakkaiden käsitys kestävästä rakentamisesta vaihtelee havaittavasti, samoin kuin asiakkaan urakoitsijalle asettama vaatimustaso. Asiakkaat näkevät kestävän rakentamisen aikaa kestävänä rakentamisena, jossa he erityisesti arvostavat elinkaaritaloudellisuutta. Vaatimustason asettaminen urakoitsijalle näyttäytyy hankkeissa haasteellisena. Perinteisesti kestävän rakentamisen esteenä nähty syyttelyn sykli elää yhä liiketoimintaympäristössä ja jotta kestävää rakentamista voidaan viedä eteenpäin, tulee toimijoiden välistä luottamusta kehittää. Toimijoiden yhteinen intressi voi löytyä rakentamisen prosessien kehittämisestä, yhteistoimintamalleista tai kestävyyteen liitetyistä kannustinjärjestelmistä.
Martinkauppin (2010) mukaan kestävän rakentamisen kannalta haasteellista on, että arvoverkoston laajuus ja monitahoisuus estää hyvienkin tavoitteiden läpivientiä. Diplomityössä on tarkasteltu sitä, miten rakennusliikkeen yritysasiakkaat näkevät kestävän rakentamisen ja mitä he kestävässä rakentamisessa arvostavat. Tämän lisäksi työssä on selvitetty millaisia odotuksia asiakkailla on urakoitsijan kestävän rakentamisen suhteen ja miten rakennushankkeessa asiakkaan kanssa rakennetaan yhteinen intressi, joka tukee kestävää rakentamista. Työn tutkimusaineisto on kerätty tapaustutkimuksella ja teemahaastatteluilla.
Tutkimuksessa esiin nousi, että asiakkaiden käsitys kestävästä rakentamisesta vaihtelee havaittavasti, samoin kuin asiakkaan urakoitsijalle asettama vaatimustaso. Asiakkaat näkevät kestävän rakentamisen aikaa kestävänä rakentamisena, jossa he erityisesti arvostavat elinkaaritaloudellisuutta. Vaatimustason asettaminen urakoitsijalle näyttäytyy hankkeissa haasteellisena. Perinteisesti kestävän rakentamisen esteenä nähty syyttelyn sykli elää yhä liiketoimintaympäristössä ja jotta kestävää rakentamista voidaan viedä eteenpäin, tulee toimijoiden välistä luottamusta kehittää. Toimijoiden yhteinen intressi voi löytyä rakentamisen prosessien kehittämisestä, yhteistoimintamalleista tai kestävyyteen liitetyistä kannustinjärjestelmistä.