Vähittäiskaupan kannattavuuskehitys vuosina 2003 - 2013
Valkealahti, Ville (2015)
Valkealahti, Ville
2015
Tuotantotalouden koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-01-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201412171618
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201412171618
Tiivistelmä
Kannattavuus on yksi keskeisimmistä yrityksen taloudellisista toimintaedellytyksistä ja se määritellään tulojen ja menojen välisenä suhteena. Yrityksen kannattavuutta voidaan analysoida useilla erilaisilla tunnusluvuilla, jotka antavat tietoa yrityksen kannattavuudesta hieman erilaisista näkökulmista. Tunnusluvut jaotellaan yleensä absoluuttisiin eli euromääräisiin ja suhteellisiin eli joidenkin euromääräisten tunnuslukujen suhdelukuihin. Kannattavuuden tunnuslukuja voidaan laskea yrityksen tilinpäätöksessä ilmoitettujen tuloslaskelman ja taseen tietojen perusteella.
Tämän työn tarkoitus on selvittää vähittäiskaupan toimialalla toimivien yritysten kannattavuuskehitys vuosien 2003 – 2013 ajanjaksolta. Analyysi suoritetaan yritysten virallisten vuosikertomusten tietojen pohjalta analysoimalla yritysten kannattavuutta toimialalle sopivien absoluuttisten ja suhteellisten kannattavuuden tunnuslukujen näkökulmasta. Ennalta valitut tunnusluvut lasketaan samojen laskukaavojen perusteella yritysten ilmoittamien tietojen pohjalta. Tämä lisää tutkimuksen vertailukelpoisuutta, koska työssä ei käytetä yritysten valmiiksi vuosikertomuksiin laskemia tunnuslukuja.
Työn alussa luodaan teoriakatsaus yrityksen talousprosesseihin erityisesti kirjanpidon ja tilinpäätöksen näkökulmasta. Tämän lisäksi esitellään kattavan tilinpäätösanalyysin sisältö sekä vähittäiskaupan ajankohtaisia ilmiöitä. Työn aineisto-osuudessa perustellaan valitut yritykset sekä kannattavuuden analysoinnissa käytettävät tunnusluvut. Tarkasteltavat yritykset ovat Stockmann Oyj, Kesko Oyj ja CDON Group Ab.
Työn tuloksena saatiin selville, että kaikkien yritysten kannattavuus heikentyi tarkastelujakson aikana. Keskon kannattavuuden muutokset olivat vähäisimpiä, kun taas CDON Groupin kannattavuus romahti tappiolliseksi tarkastelun viimeisinä vuosina. Tuloksista kävi myös ilmi, että yritysten kustannusrakenteet ja pääomarakenteet ovat erilaisia, koska eri tunnusluvut arvioivat yritykset kannattavuuden näkökulmasta eri järjestykseen. Yritysten erilaisilla jakelukanavastrategioilla on vaikutus kustannusrakenteeseen, missä verkossa käytävällä kaupalla on luultavasti keskeinen rooli. Mikäli yritykset julkaisisivat vuosikertomuksissaan yksityiskohtaisempia tietoja eri liiketoiminta-alueilta, olisi mielenkiintoista tutkia tarkemmin erilaisten jakelukanavastrategioiden vaikutusta kannattavuuteen.
Tämän työn tarkoitus on selvittää vähittäiskaupan toimialalla toimivien yritysten kannattavuuskehitys vuosien 2003 – 2013 ajanjaksolta. Analyysi suoritetaan yritysten virallisten vuosikertomusten tietojen pohjalta analysoimalla yritysten kannattavuutta toimialalle sopivien absoluuttisten ja suhteellisten kannattavuuden tunnuslukujen näkökulmasta. Ennalta valitut tunnusluvut lasketaan samojen laskukaavojen perusteella yritysten ilmoittamien tietojen pohjalta. Tämä lisää tutkimuksen vertailukelpoisuutta, koska työssä ei käytetä yritysten valmiiksi vuosikertomuksiin laskemia tunnuslukuja.
Työn alussa luodaan teoriakatsaus yrityksen talousprosesseihin erityisesti kirjanpidon ja tilinpäätöksen näkökulmasta. Tämän lisäksi esitellään kattavan tilinpäätösanalyysin sisältö sekä vähittäiskaupan ajankohtaisia ilmiöitä. Työn aineisto-osuudessa perustellaan valitut yritykset sekä kannattavuuden analysoinnissa käytettävät tunnusluvut. Tarkasteltavat yritykset ovat Stockmann Oyj, Kesko Oyj ja CDON Group Ab.
Työn tuloksena saatiin selville, että kaikkien yritysten kannattavuus heikentyi tarkastelujakson aikana. Keskon kannattavuuden muutokset olivat vähäisimpiä, kun taas CDON Groupin kannattavuus romahti tappiolliseksi tarkastelun viimeisinä vuosina. Tuloksista kävi myös ilmi, että yritysten kustannusrakenteet ja pääomarakenteet ovat erilaisia, koska eri tunnusluvut arvioivat yritykset kannattavuuden näkökulmasta eri järjestykseen. Yritysten erilaisilla jakelukanavastrategioilla on vaikutus kustannusrakenteeseen, missä verkossa käytävällä kaupalla on luultavasti keskeinen rooli. Mikäli yritykset julkaisisivat vuosikertomuksissaan yksityiskohtaisempia tietoja eri liiketoiminta-alueilta, olisi mielenkiintoista tutkia tarkemmin erilaisten jakelukanavastrategioiden vaikutusta kannattavuuteen.