Ratakapasiteetin jakamisen tietojärjestelmät
Nyby, Marko (2014)
Nyby, Marko
2014
Tietojohtamisen koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-01-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201412121616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201412121616
Tiivistelmä
Rautatietoimiala on Suomessa ja Euroopan unionissa keskellä suurta muutosta. Eräs keskeisistä muutoksista Suomen kannalta on EU-lainsäädännön mukaisesti vuoden 2007 alusta avattava kilpailu rautateiden kotimaisessa tavaraliikenteessä. Ratahallintokeskuksen viranomaistehtäviin kuuluu ratakapasiteetin jakaminen ja aikataulutarpeiden yhteensovittaminen. Näitä tehtäviä varten tarvitaan tietojärjestelmä, jota voidaan käyttää myös muihin aikataulusuunnittelutehtäviin. Työn keskeinen tavoite on tunnistaa ja arvioida ratakapasiteetin jakamiseen soveltuvia eurooppalaisia tietojärjestelmiä.
Työn teoriaosassa kuvataan aluksi ratakapasiteetin käsitettä ja sitä, millaisia vaatimuksia lainsäädäntö ja järjestelmän tulevat käyttäjät asettavat järjestelmälle. Työssä kuvataan myös, mitä tekijöitä tietojärjestelmien hankinnassa tulee ottaa huomioon ja mitä ratakapasiteetin hallintaan liittyviä tietojärjestelmiä Ratahallintokeskuksessa ja VR Osakeyhtiössä tällä hetkellä käytetään. Työn teoriaosan pohjalta laadittiin järjestelmän vaatimusmäärittely. Työn empiriaosassa kuvataan kolmetoista aikataulusuunnitteluun ratakapasiteetin jakamiseen ja yhteensovittamiseen soveltuvaa tietojärjestelmää, joista seitsemään syvennytään tarkemmin. Tarkemmin kuvatut järjestelmät analysoidaan kahdella kvalitatiivisella ja yhdellä kvantitatiivisella arviointimenetelmällä.
Tämän työn tulosten perusteella voidaan todeta kolmen järjestelmän olevan kokonaisuutena muita ehdokkaita parempia. Kaikilla kolmella järjestelmällä on useita eurooppalaisia asiakkaita ja ne ovat moduulirakenteisia, joten niiden toiminnallisuutta voidaan laajentaa tarvittaessa. Kaikkiin tarpeisiin ja vaatimuksiin vastaavaa järjestelmää ei työn perusteella löydetty. Julkisen sektorin hankintalainsäädännöstä seuraa, että järjestelmien hankinnassa käytettävien arviointiperusteiden ja niiden pisteytysten on oltava julkisia, mikä tarkoittanee erillisen tarjouskilpailun järjestämistä tämän työn jälkeen. Työtä tulisi jatkaa siten, että tässä työssä parhaiksi arvioituja kolmea järjestelmää koekäytetään Ratahallintokeskuksessa. Koekäytön ja mahdollisen tarjouskilpailun perusteella voidaan myöhemmin tehdä hyvin perusteltu järjestelmävalinta.
Työn teoriaosassa kuvataan aluksi ratakapasiteetin käsitettä ja sitä, millaisia vaatimuksia lainsäädäntö ja järjestelmän tulevat käyttäjät asettavat järjestelmälle. Työssä kuvataan myös, mitä tekijöitä tietojärjestelmien hankinnassa tulee ottaa huomioon ja mitä ratakapasiteetin hallintaan liittyviä tietojärjestelmiä Ratahallintokeskuksessa ja VR Osakeyhtiössä tällä hetkellä käytetään. Työn teoriaosan pohjalta laadittiin järjestelmän vaatimusmäärittely. Työn empiriaosassa kuvataan kolmetoista aikataulusuunnitteluun ratakapasiteetin jakamiseen ja yhteensovittamiseen soveltuvaa tietojärjestelmää, joista seitsemään syvennytään tarkemmin. Tarkemmin kuvatut järjestelmät analysoidaan kahdella kvalitatiivisella ja yhdellä kvantitatiivisella arviointimenetelmällä.
Tämän työn tulosten perusteella voidaan todeta kolmen järjestelmän olevan kokonaisuutena muita ehdokkaita parempia. Kaikilla kolmella järjestelmällä on useita eurooppalaisia asiakkaita ja ne ovat moduulirakenteisia, joten niiden toiminnallisuutta voidaan laajentaa tarvittaessa. Kaikkiin tarpeisiin ja vaatimuksiin vastaavaa järjestelmää ei työn perusteella löydetty. Julkisen sektorin hankintalainsäädännöstä seuraa, että järjestelmien hankinnassa käytettävien arviointiperusteiden ja niiden pisteytysten on oltava julkisia, mikä tarkoittanee erillisen tarjouskilpailun järjestämistä tämän työn jälkeen. Työtä tulisi jatkaa siten, että tässä työssä parhaiksi arvioituja kolmea järjestelmää koekäytetään Ratahallintokeskuksessa. Koekäytön ja mahdollisen tarjouskilpailun perusteella voidaan myöhemmin tehdä hyvin perusteltu järjestelmävalinta.