Katuverkon hallinnan kehittäminen
Yli-Seppälä, Jussi (2014)
Yli-Seppälä, Jussi
2014
Rakennustekniikan koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-12-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201412051601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201412051601
Tiivistelmä
Katuverkon hallinta on tärkeä osa kuntien toimintaa ja auttaa kuntaa täyttämään kunnan kadunpitoon liittyvät lakisääteiset tehtävät. Katuverkko on osa kuntien omistamaa infraomaisuutta, johon kuuluvat esimerkiksi viheralueet, muut yleiset alueet, vesihuoltoverkostot ja kuntien toimitilat. Katuverkkoa ja infraomaisuutta voidaan hallita erilaisilla tietojärjestelmillä, joista katuverkon hallintaan painottuvia järjestelmiä kutsutaan katurekistereiksi. Katurekisterit ovat yleensä paikkatietopohjaisia järjestelmiä, jotka sisältävät useimmiten katujen sijainnit, kunto- ja ominaisuustietoja. Rekistereissä on usein karttaan perustuva käyttöliittymä ja erilaisia toimintoja, kuten raportointi- tai teemakarttatyökaluja. Järjestelmiä voidaan hyödyntää kadunpidon apuna, mikä tehostaa katuverkon hallintaa.
Diplomityö on tehty Hämeenlinnan kaupungin tilauksesta. Hämeenlinnassa on käytössä katurekisterinä Novapoint IRIS -järjestelmä. Järjestelmään on tallennettu kaupungin katuverkon sijainnit ja joitakin ominaisuustietoja. Ongelmana on, että järjestelmää hyödynnetään nykytilassa hyvin vähän, vaikka järjestelmän käytöstä maksetaan jatkuvia lisenssimaksuja. Lisäksi tietosisällössä on virheellisiä ja puuttuvia tietoja. Työn tavoitteena on selvittää tietosisällön nykytila ja määrittää toimenpiteet tietojen päivittämiseksi. Toisena tavoitteena on kehittää järjestelmälle käyttötarkoituksia, jotka auttavat Hämeenlinnaa katuverkon hallinnassa. Tutkimuksen aineistona käytetään kirjallisuutta ja muita julkaisuja, kyselytutkimuksia ja haastatteluja. Tutkimus on suoritettu tutkimalla katurekisterin tietokantaa ja sen eri toimintoja, jotta saadaan selville tarvittavat toimenpiteet.
Työn tuloksena on saatu selvitys katurekisterin tietosisällön nykytilasta ja laadittu ehdotukset päivitettäviksi ja korjattaviksi tiedoiksi. Lisäksi on ehdotettu käyttömahdollisuuksia järjestelmälle ja esitetty toimenpiteet niiden käyttöönottoa varten. Tärkeimpiä hyödyntämismahdollisuuksia järjestelmälle ovat esimerkiksi dokumentinhallinta, erikoiskuljetussuunnitelman ja erilaisten karttojen, kuten pyöräilykartan laatiminen, kunnossapidon suunnittelu ja sähköinen lupakäsittely.
Diplomityö on tehty Hämeenlinnan kaupungin tilauksesta. Hämeenlinnassa on käytössä katurekisterinä Novapoint IRIS -järjestelmä. Järjestelmään on tallennettu kaupungin katuverkon sijainnit ja joitakin ominaisuustietoja. Ongelmana on, että järjestelmää hyödynnetään nykytilassa hyvin vähän, vaikka järjestelmän käytöstä maksetaan jatkuvia lisenssimaksuja. Lisäksi tietosisällössä on virheellisiä ja puuttuvia tietoja. Työn tavoitteena on selvittää tietosisällön nykytila ja määrittää toimenpiteet tietojen päivittämiseksi. Toisena tavoitteena on kehittää järjestelmälle käyttötarkoituksia, jotka auttavat Hämeenlinnaa katuverkon hallinnassa. Tutkimuksen aineistona käytetään kirjallisuutta ja muita julkaisuja, kyselytutkimuksia ja haastatteluja. Tutkimus on suoritettu tutkimalla katurekisterin tietokantaa ja sen eri toimintoja, jotta saadaan selville tarvittavat toimenpiteet.
Työn tuloksena on saatu selvitys katurekisterin tietosisällön nykytilasta ja laadittu ehdotukset päivitettäviksi ja korjattaviksi tiedoiksi. Lisäksi on ehdotettu käyttömahdollisuuksia järjestelmälle ja esitetty toimenpiteet niiden käyttöönottoa varten. Tärkeimpiä hyödyntämismahdollisuuksia järjestelmälle ovat esimerkiksi dokumentinhallinta, erikoiskuljetussuunnitelman ja erilaisten karttojen, kuten pyöräilykartan laatiminen, kunnossapidon suunnittelu ja sähköinen lupakäsittely.