Sosiaalisesti kestävän asuinalueen palvelumalli
Mattila, Jari (2014)
Mattila, Jari
2014
Rakennustekniikan koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-12-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201411281553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201411281553
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka rakennettavan asuinalueen palveluliiketoiminta saadaan käynnistymään ja kasvamaan kannattavaksi ja vetovoimaiseksi. Tutkimuksella tuotettiin asuinalueelle palvelurakenteen malli, jonka avulla kohdeyrityksen on mahdollista toteuttaa eri toimijoiden välisellä yhteistyöllä asiakkaiden tarpeita vastaava palvelurakenne. Malli on monistettavissa useisiin aluekehitysprojekteihin.
Uuden asuinalueen rakentamisen alkuvaiheessa on tärkeää saada alueen palvelutarjonta käynnistymään samalla, kun uudet asukkaat sinne muuttavat. Alueen tiloihin on löydettävä yrityksiä tarjoamaan palveluita alueen asukkaille ja muille toimijoille. Toimiva palvelutarjonta tuottaa kannattavaa liiketoimintaa, aktiivisen toimintaympäristön sekä kustannustehokkaat palveluratkaisut. Toimivilla palveluilla on merkitystä asukkaiden viihtyvyydelle ja yhteisöllisyyden kehittymiselle. Asuinalueen sosiaalinen kestävyys yhdistää fyysiset rakenteet sosiaalisten rakenteiden kanssa.
Teemahaastatteluilla selvitettiin, miten asuinalueen suunnittelu- ja rakennusvaiheessa tulisi toimia, jotta lähipalvelut saadaan alueelle heti rakentamisen alkuvaiheessa. Tutkimuksessa kartoitettiin asumisen trendien sekä ympäristön toimintamuutosten vaikutukset palveluiden kysyntään. Teemahaastatteluun valittiin laaja edustus asuinalueen toimijoista. Näin saatiin kattavasti eri näkökulmia mahdollisimman realistisen mallin luomiseksi. Haastattelujen lisäksi käytiin läpi myös asukkaille järjestettyjen työpajojen tuloksia sekä omaa havainnointia rakennettavan asuinalueen aktiivisena asukkaana.
Tutkimustulokset vahvistavat, että lähipalveluilla on suuri merkitys asuinalueen viihtyvyyteen, yhteisöllisyyteen sekä kiinnostavuuteen. Tutkimus osoitti, että jokainen uusi tai vanha asuinalue on palvelutarpeiden tuottamisen suhteen yksilöllinen. Palvelumalli antaa johdonmukaisen työkalun palvelutuotannon järjestämiseksi rakennettavalle alueelle. Toteutuksen organisoinnista ja johtamisesta vastaa palveluintegraattori, joka on yleisimmin rakennuttajan asettama henkilö tai projektiryhmä. Palveluintegraattorin tulee olla luotettava, kaikkien hyväksymä ja tuntema henkilö, jolla on motivaatio sitouttaa toimijat yhteiseen päämäärään tuottaa viihtyisä ja vetovoimainen asuinalue. Purpose of this study was to determine how the construction of residential service business can be started, to grow a profitable and attractive. The study produced the model of the service structure for the residential area. With the help of a model the target company is able to carry out the service structure, through cooperation between the different actors that meets the needs of the customers. The model can be replicated in several regional development projects.
In the early stages of the construction of a new settlement area, it is important to get the service offering to start at the same time when the new residents will relocate. It is essential to find companies to the premises of the area to provide residents and other actors with services. A well working service offering produces a profitable business, an active environment and cost-effective service solutions. Well working and effective services are of importance for residents living comfort and the development of sense of unity. A social responsibility of a residential area combines physical structures with social structures.
It was examined through the interviews how it should be acted in the process of architectural planning and construction phase in order to be able to gain services for the area are immediately at an early stage of construction. The study identified the trends of living, and the changes in the operating environment and their effect on the demand of the services. A broad representation of operators in the area was chosen for the interviews. This yielded a comprehensive various aspects of the most realistic model to be created. In addition to the interviews, it was also analysed the results of the workshops organized for residents, as well as the results of his own observation of the construction of the residential area as an active resident.
The results confirm that the local services play a major role in attractiveness, sense of unity and satisfaction for the residents of the area. The study showed that for every new or old residential area there is a unique service needs for service production. The service model provides a consistent tool for organizing service structure to the area. The service integrator is responsible for the organizing and managing the implementation, who is often a person or a project group appointed by the constructor company. Service integrator must be a reliable, accepted and known by all actors, who is motivated to engage actors in a common goal to produce a comfortable and attractive residential area.
Uuden asuinalueen rakentamisen alkuvaiheessa on tärkeää saada alueen palvelutarjonta käynnistymään samalla, kun uudet asukkaat sinne muuttavat. Alueen tiloihin on löydettävä yrityksiä tarjoamaan palveluita alueen asukkaille ja muille toimijoille. Toimiva palvelutarjonta tuottaa kannattavaa liiketoimintaa, aktiivisen toimintaympäristön sekä kustannustehokkaat palveluratkaisut. Toimivilla palveluilla on merkitystä asukkaiden viihtyvyydelle ja yhteisöllisyyden kehittymiselle. Asuinalueen sosiaalinen kestävyys yhdistää fyysiset rakenteet sosiaalisten rakenteiden kanssa.
Teemahaastatteluilla selvitettiin, miten asuinalueen suunnittelu- ja rakennusvaiheessa tulisi toimia, jotta lähipalvelut saadaan alueelle heti rakentamisen alkuvaiheessa. Tutkimuksessa kartoitettiin asumisen trendien sekä ympäristön toimintamuutosten vaikutukset palveluiden kysyntään. Teemahaastatteluun valittiin laaja edustus asuinalueen toimijoista. Näin saatiin kattavasti eri näkökulmia mahdollisimman realistisen mallin luomiseksi. Haastattelujen lisäksi käytiin läpi myös asukkaille järjestettyjen työpajojen tuloksia sekä omaa havainnointia rakennettavan asuinalueen aktiivisena asukkaana.
Tutkimustulokset vahvistavat, että lähipalveluilla on suuri merkitys asuinalueen viihtyvyyteen, yhteisöllisyyteen sekä kiinnostavuuteen. Tutkimus osoitti, että jokainen uusi tai vanha asuinalue on palvelutarpeiden tuottamisen suhteen yksilöllinen. Palvelumalli antaa johdonmukaisen työkalun palvelutuotannon järjestämiseksi rakennettavalle alueelle. Toteutuksen organisoinnista ja johtamisesta vastaa palveluintegraattori, joka on yleisimmin rakennuttajan asettama henkilö tai projektiryhmä. Palveluintegraattorin tulee olla luotettava, kaikkien hyväksymä ja tuntema henkilö, jolla on motivaatio sitouttaa toimijat yhteiseen päämäärään tuottaa viihtyisä ja vetovoimainen asuinalue.
In the early stages of the construction of a new settlement area, it is important to get the service offering to start at the same time when the new residents will relocate. It is essential to find companies to the premises of the area to provide residents and other actors with services. A well working service offering produces a profitable business, an active environment and cost-effective service solutions. Well working and effective services are of importance for residents living comfort and the development of sense of unity. A social responsibility of a residential area combines physical structures with social structures.
It was examined through the interviews how it should be acted in the process of architectural planning and construction phase in order to be able to gain services for the area are immediately at an early stage of construction. The study identified the trends of living, and the changes in the operating environment and their effect on the demand of the services. A broad representation of operators in the area was chosen for the interviews. This yielded a comprehensive various aspects of the most realistic model to be created. In addition to the interviews, it was also analysed the results of the workshops organized for residents, as well as the results of his own observation of the construction of the residential area as an active resident.
The results confirm that the local services play a major role in attractiveness, sense of unity and satisfaction for the residents of the area. The study showed that for every new or old residential area there is a unique service needs for service production. The service model provides a consistent tool for organizing service structure to the area. The service integrator is responsible for the organizing and managing the implementation, who is often a person or a project group appointed by the constructor company. Service integrator must be a reliable, accepted and known by all actors, who is motivated to engage actors in a common goal to produce a comfortable and attractive residential area.