Hankintatoimen tietovirtojen hyödyntäminen ostajien päätöksenteossa
Saari, Jussi (2014)
Saari, Jussi
2014
Tietojohtamisen koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-12-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201411261552
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201411261552
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa vähittäiskauppaa harjoittavan yrityksen hankintatoimen tietovirtoja ja selvittää tärkeimpiä tietoja, joita ostajat tarvitsevat päätöksenteon tukena. Tutkimuksen lopputuloksena oli tarkoitus saada muodostettua ehdotus hankintatoimen ostajille suunnatusta työkalusta, jonka avulla ostamista saataisiin tehostettua. Tutkimus jakaantui kahteen osaan: teoreettiseen viitekehykseen ja empiiriseen tapaustutkimukseen. Tutkimuksen teoriaosan avulla pyrittiin muodostamaan käsitys toimitusketjun hallinnasta, hankintatoimesta, tiedonhallinnasta, ja tietovirroista sekä siitä, miten nämä liittyvät toisiinsa. Teoreettinen aineisto on kerätty aihealueiden kirjallisuudesta sekä tieteellisistä artikkeleista. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselytutkimuksella ja kahdella teemahaastattelulla.
Kyselyiden perusteella tärkeimmiksi tiedoiksi ostamisessa nähtiin tieto parhaiten myyvistä tuotteista, tieto huonoiten myyvistä tuotteista, ajantasainen varasto-/myymäläsaldo tuotteista, joita pitäisi aina löytyä hyllystä, tavarankierto, erilainen historiatieto, myyntikate, toimittajien luotettavuus, toimittajien vertailu, tieto avoimista ostoista, tieto tulossa olevista tuotteista, ja budjettikauden tämän hetkisten ostojen arvo. Tutkimuksessa tuli myös esiin erilaisia yritykseen kohdistuvia kehitystarpeita, jotka kohdistuivat lähinnä tietojärjestelmien ja tietovirtojen kehittämiseen ja yrityksen sisäisen yhteistyön parantamiseen.
Teorian ja kyselyiden perusteella muodostettiin ehdotus ostajille suunnatusta työkalusta ja siinä näkyvistä tiedoista. Ehdotetun ratkaisun hyödyllisyys pyrittiin varmentamaan haastatteluilla. Haastatteluiden perusteella työkalua pidettiin erittäin hyvänä ajatuksena, varsinkin jos sellainen saataisiin kaikkien ostajien käyttöön. Yrityksen tulisi vielä miettiä tarkkaan työkalun haluttua käyttötarkoitusta ja toteutukseen käytettävissä olevia resursseja, ennen lopullisten tietojen valintaa. Työkalua toteutettaessa on suotavaa testata alkuun pienemmällä määrällä tietoja ja kerätä palautetta ostajien käyttökokemuksista. Tällä tavoin muutoksia on helpompi tehdä tarvittaessa.
Kyselyiden perusteella tärkeimmiksi tiedoiksi ostamisessa nähtiin tieto parhaiten myyvistä tuotteista, tieto huonoiten myyvistä tuotteista, ajantasainen varasto-/myymäläsaldo tuotteista, joita pitäisi aina löytyä hyllystä, tavarankierto, erilainen historiatieto, myyntikate, toimittajien luotettavuus, toimittajien vertailu, tieto avoimista ostoista, tieto tulossa olevista tuotteista, ja budjettikauden tämän hetkisten ostojen arvo. Tutkimuksessa tuli myös esiin erilaisia yritykseen kohdistuvia kehitystarpeita, jotka kohdistuivat lähinnä tietojärjestelmien ja tietovirtojen kehittämiseen ja yrityksen sisäisen yhteistyön parantamiseen.
Teorian ja kyselyiden perusteella muodostettiin ehdotus ostajille suunnatusta työkalusta ja siinä näkyvistä tiedoista. Ehdotetun ratkaisun hyödyllisyys pyrittiin varmentamaan haastatteluilla. Haastatteluiden perusteella työkalua pidettiin erittäin hyvänä ajatuksena, varsinkin jos sellainen saataisiin kaikkien ostajien käyttöön. Yrityksen tulisi vielä miettiä tarkkaan työkalun haluttua käyttötarkoitusta ja toteutukseen käytettävissä olevia resursseja, ennen lopullisten tietojen valintaa. Työkalua toteutettaessa on suotavaa testata alkuun pienemmällä määrällä tietoja ja kerätä palautetta ostajien käyttökokemuksista. Tällä tavoin muutoksia on helpompi tehdä tarvittaessa.