Viipalekoulu - Tilaelementtikoulusta pedagoginen oppimisympäristö
Granberg, Mari (2014)
Granberg, Mari
2014
Arkkitehtuurin koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-11-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201410291529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201410291529
Tiivistelmä
Diplomityö tarkastelee oppimisympäristöä itseohjautuvan oppimisen näkökulmasta ja pyrkii kartoittamaan niitä ominaisuuksia, joita itseohjautuvan oppimisen mahdollistava oppimisympäristö tilalta vaatii. Sovelluksena diplomityössä suunniteltiin siirrettävä, tilaelementtijärjestelmänä toteutettava viipalekoulu, joka sisältää pedagogisesti taipuisaa ja nykyaikaisia oppimiskäsityksiä tukevaa oppimisympäristöä.
Diplomityö on tehty osana UBIKO -hanketta, joka on osa ”Oppimisen ja uuden tiedon luomisen tilat” (RYM SHOK, työpaketti 4) –tutkimusohjelmaa. Diplomityön tavoitteena on ollut kehittää väistötilaksi sunniteltavasta viipalekoulusta oppimisympäristönä sellaista, joka tukee ja edistää UBIKO -hankkeen tavoitteita ja periaatteita.
Fyysisellä oppimisympäristöllä on oleellinen merkitys oppimisen tuloksiin ja oppimisen tuottamiin kokemuksiin. Vanhankantainen staattinen opetus sopii vain yhdenlaiselle oppijalle. Nykaikaiset oppimiskäsitykset korostavat oppijaa yksilönä ja antavat oppijalle itselleen vastuuta oppimisestaan. Oppija toimii aktiivisena osapuolena ja opettaja toimii ohjaavana tahona, joka tukee ja antaa palautetta.
Nykyaikaiset oppimiskäsitykset vaativat oppimistilalta aivan uudenlaista muuntojoustavuutta, joka mahdollistaa monipuolisesti erilaisten oppimis- ja opetustapojen toteuttamisen. Suunnittelun tavoitteena oli luoda oppimistiloja, jotka itseohjautuvalle oppimiselle ominaisesti mahdollistaa monipuolisesti erilaisten aktiviteettien ja oppimismenetelmien käytön vaihtelevan kokoisissa ryhmissä. Kalustus on keskeisessä asemassa pedagogisesti taipuisassa oppimistilassa, jotta oppituntien aikanakin on mahdollista helposti ja vaivattomasti siirtyä aktiviteetista toiseen. Tavoitteena oli suunnitella muuntojoustavia tiloja, jotka innostavat oppimaan ikäryhmälle ominaisella tavalla. This master’s thesis investigates learning environment from the perspective of self-motivated learning. This study aims to identify those features that independent learning requires from the environment. As part of the thesis was designed a movable and temporary school constructed of prefabricated modules. Module school design as learning environment includes pedagogically flexible spaces which endorses modern concepts of learning.
This thesis was made as a part of UBIKO –project, which is a part of the research project “Spaces for learning and creation of new knowledge” (RYM SHOK Work package 4). The purpose of this thesis was to develop a movable school concept for temporary use which supports and enhances UBIKO –principles in its learning environment.
The physical environment is essential in outcomes of learning and experiences that comes with it. Traditional and static teaching method suites certain type of learner. Modern conceptions of learning emphasize learner as an individual and give the learner a responsibility for their learning. The learner is an active partner in a learning event while the teacher guides, supports and gives feedback.
Modern conceptions of learning require new type of flexibility from the environment. Learning spaces need to enable a vast variety of learning and teaching methods. The design objective was to create learning spaces for self-motivated learning that will allow versatile use of different activities and learning methods with varying group sizes. Interior design and furnishing is essential in this type of pedagogically flexible learning spaces. With movable and convertible furniture it is possible to easily change activities during class. The aim of this design was to create an adaptable entirety of spaces which age accordingly inspires to learn.
Diplomityö on tehty osana UBIKO -hanketta, joka on osa ”Oppimisen ja uuden tiedon luomisen tilat” (RYM SHOK, työpaketti 4) –tutkimusohjelmaa. Diplomityön tavoitteena on ollut kehittää väistötilaksi sunniteltavasta viipalekoulusta oppimisympäristönä sellaista, joka tukee ja edistää UBIKO -hankkeen tavoitteita ja periaatteita.
Fyysisellä oppimisympäristöllä on oleellinen merkitys oppimisen tuloksiin ja oppimisen tuottamiin kokemuksiin. Vanhankantainen staattinen opetus sopii vain yhdenlaiselle oppijalle. Nykaikaiset oppimiskäsitykset korostavat oppijaa yksilönä ja antavat oppijalle itselleen vastuuta oppimisestaan. Oppija toimii aktiivisena osapuolena ja opettaja toimii ohjaavana tahona, joka tukee ja antaa palautetta.
Nykyaikaiset oppimiskäsitykset vaativat oppimistilalta aivan uudenlaista muuntojoustavuutta, joka mahdollistaa monipuolisesti erilaisten oppimis- ja opetustapojen toteuttamisen. Suunnittelun tavoitteena oli luoda oppimistiloja, jotka itseohjautuvalle oppimiselle ominaisesti mahdollistaa monipuolisesti erilaisten aktiviteettien ja oppimismenetelmien käytön vaihtelevan kokoisissa ryhmissä. Kalustus on keskeisessä asemassa pedagogisesti taipuisassa oppimistilassa, jotta oppituntien aikanakin on mahdollista helposti ja vaivattomasti siirtyä aktiviteetista toiseen. Tavoitteena oli suunnitella muuntojoustavia tiloja, jotka innostavat oppimaan ikäryhmälle ominaisella tavalla.
This thesis was made as a part of UBIKO –project, which is a part of the research project “Spaces for learning and creation of new knowledge” (RYM SHOK Work package 4). The purpose of this thesis was to develop a movable school concept for temporary use which supports and enhances UBIKO –principles in its learning environment.
The physical environment is essential in outcomes of learning and experiences that comes with it. Traditional and static teaching method suites certain type of learner. Modern conceptions of learning emphasize learner as an individual and give the learner a responsibility for their learning. The learner is an active partner in a learning event while the teacher guides, supports and gives feedback.
Modern conceptions of learning require new type of flexibility from the environment. Learning spaces need to enable a vast variety of learning and teaching methods. The design objective was to create learning spaces for self-motivated learning that will allow versatile use of different activities and learning methods with varying group sizes. Interior design and furnishing is essential in this type of pedagogically flexible learning spaces. With movable and convertible furniture it is possible to easily change activities during class. The aim of this design was to create an adaptable entirety of spaces which age accordingly inspires to learn.