Vaikuttavuuden arviointi kaupan alan koulutuksissa
Rekunen, Taina (2014)
Rekunen, Taina
2014
Tuotantotalouden koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-11-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201410221511
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201410221511
Tiivistelmä
Koulutuksen järjestäjä on velvoitettu arvioimaan antamaansa koulutusta ja sen vaikuttavuutta osana laadunhallintaa, joka perustuu koulutuksen järjestäjän valitsemaan toimintajärjestelmään. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli määrittää, miten koulutukseen osallistuminen ja tutkinnon suorittaminen ovat vaikuttaneet tutkinnon suorittajan omaan toimintaan, ja koota työnantajan näkemys tutkinnon suorittamisen vaikutuksesta yksikön toimintaan ja kannattavuuteen.
Työ toteutettiin tutkimuksen avulla, ja siinä on sekä käsite- että toiminta-analyyttisen tutkimuksen piirteitä. Teoriaosuudessa käsiteltiin vaikuttavuutta, oppimista, ammattitaitovaatimuksia ja tuottavuutta. Työn yhteenvedossa hyödynnettiin myös tutkinnon suorittajien ja heidän työnantajiensa määrittelemiä kehittymistarpeita sekä aikuiskoulutuksen toteuttamisesta koottua palautetta.
Tutkimuksen kautta tultiin tulokseen, että arvioitaessa tutkinnon suorittamisen vaikutuksia yksikön ja yksilön toiminnassa keskeisiä tekijöitä ovat tutkinnon suorittajan toimenkuvan täsmentäminen ja työnantajan yksikön toiminnalle asettamat tavoitteet. Myös työpaikkaohjaamisen rooli koulutuksen aikana on keskeisessä asemassa tukemassa työssä hankittavaa ammattitaitoa ja osaamista.
Työ toteutettiin tutkimuksen avulla, ja siinä on sekä käsite- että toiminta-analyyttisen tutkimuksen piirteitä. Teoriaosuudessa käsiteltiin vaikuttavuutta, oppimista, ammattitaitovaatimuksia ja tuottavuutta. Työn yhteenvedossa hyödynnettiin myös tutkinnon suorittajien ja heidän työnantajiensa määrittelemiä kehittymistarpeita sekä aikuiskoulutuksen toteuttamisesta koottua palautetta.
Tutkimuksen kautta tultiin tulokseen, että arvioitaessa tutkinnon suorittamisen vaikutuksia yksikön ja yksilön toiminnassa keskeisiä tekijöitä ovat tutkinnon suorittajan toimenkuvan täsmentäminen ja työnantajan yksikön toiminnalle asettamat tavoitteet. Myös työpaikkaohjaamisen rooli koulutuksen aikana on keskeisessä asemassa tukemassa työssä hankittavaa ammattitaitoa ja osaamista.