Sähköinen ostaminen kaupunkiorganisaatiossa
Pyykkö, Timo (2014)
Pyykkö, Timo
2014
Tuotantotalouden koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-10-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201410101508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201410101508
Tiivistelmä
Tampereen kaupungin kokonaishankinnoista vain kaksi prosenttia tehtiin toiminnanohjausjärjestelmällä vuonna 2013. Järjestelmän matalasta käyttöasteesta johtuen hankintatiedot puuttuvat järjestelmästä, mikä hankaloittaa hankintojen strategista johtamista. Työn taustalla on tarve tehostaa toimintoja ja saada aikaan kustannussäästöjä sekä saada hankinnoista enemmän tietoa niiden tehokkaammaksi johtamiseksi.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tunnistaa keinoja, joiden avulla Tampereen kaupungin ostamista voidaan kehittää sähköisellä ostojärjestelmällä. Päätavoitteena oli kaupungin ostamisen nykytilan selvittäminen ja siihen soveltuvan sähköisen ratkaisun vaatimusten määrittely. Tässä työssä keskityttiin työn toimeksiantajan Tampereen Logistiikan valitsemien Tampereen kaupungin yksiköiden Infran, Kotihoidon ja Tilakeskuksen ostamisen kehittämiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena monimenetelmäisenä tapaustutkimuksena. Aineistona käytettiin kirjallisuutta, vanhoja Tampereen kaupungin selvityksiä sekä kohdeyksiköiden ja muiden kaupunkien hankinnoista vastaavien henkilöiden haastatteluja. Aikaisempi kirjallisuus on käsitellyt ostamisen suhdetta hankintoihin ja toimitusketjuun sekä tarkastellut sähköistä ostamista keinona tehostaa hankintoja. Tutkimuksen empiriaosuus esittelee ensin havaintoja aikaisemmista tutkimuksista sekä muiden kaupunkien benchmark-analyysistä. Toisessa osassa käsitellään ostotoimintaa ja sen kehitysmahdollisuuksia kohdeorganisaation valikoiduissa yksiköissä.
Aineistoanalyysin tuloksena tunnistettiin ostamisen ongelmaksi kirjavat ostoprosessit sekä niistä aiheutuvat prosessikustannukset. Tuloksina saatiin ostamisen asettamia vaatimuksia ostojärjestelmälle, joita ovat noutojen kirjaus ja mobiilikäyttömahdollisuus. Ratkaisuehdotuksena annettiin malli uudesta prosessista, johon sitoutuu vähemmän työaikaa aikaisempaan verrattuna sekä ehdotettiin katalogien käyttöönottamista kaupungin omassa järjestelmässä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tunnistaa keinoja, joiden avulla Tampereen kaupungin ostamista voidaan kehittää sähköisellä ostojärjestelmällä. Päätavoitteena oli kaupungin ostamisen nykytilan selvittäminen ja siihen soveltuvan sähköisen ratkaisun vaatimusten määrittely. Tässä työssä keskityttiin työn toimeksiantajan Tampereen Logistiikan valitsemien Tampereen kaupungin yksiköiden Infran, Kotihoidon ja Tilakeskuksen ostamisen kehittämiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena monimenetelmäisenä tapaustutkimuksena. Aineistona käytettiin kirjallisuutta, vanhoja Tampereen kaupungin selvityksiä sekä kohdeyksiköiden ja muiden kaupunkien hankinnoista vastaavien henkilöiden haastatteluja. Aikaisempi kirjallisuus on käsitellyt ostamisen suhdetta hankintoihin ja toimitusketjuun sekä tarkastellut sähköistä ostamista keinona tehostaa hankintoja. Tutkimuksen empiriaosuus esittelee ensin havaintoja aikaisemmista tutkimuksista sekä muiden kaupunkien benchmark-analyysistä. Toisessa osassa käsitellään ostotoimintaa ja sen kehitysmahdollisuuksia kohdeorganisaation valikoiduissa yksiköissä.
Aineistoanalyysin tuloksena tunnistettiin ostamisen ongelmaksi kirjavat ostoprosessit sekä niistä aiheutuvat prosessikustannukset. Tuloksina saatiin ostamisen asettamia vaatimuksia ostojärjestelmälle, joita ovat noutojen kirjaus ja mobiilikäyttömahdollisuus. Ratkaisuehdotuksena annettiin malli uudesta prosessista, johon sitoutuu vähemmän työaikaa aikaisempaan verrattuna sekä ehdotettiin katalogien käyttöönottamista kaupungin omassa järjestelmässä.