Ryhmäkuljetusten optimointi
Mansikkamäki, Suvi-Tuuli (2014)
Mansikkamäki, Suvi-Tuuli
2014
Rakennustekniikan koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-11-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201410101507
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201410101507
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena oli selvittää, millaisilla periaatteilla ryhmäkuljetuksia, eli tässä tapauksessa koulukuljetuksia, kehitysvammaisten työkyytejä ja vanhusten päiväkeskuskuljetuksia, tulisi suunnitella, jotta pysytään kohtuullisissa kustannuksissa sekä taataan kuljetettaville sopiva palvelutaso. Alussa suurimmiksi kysymyksiksi nousivat kuljetusten yhdistely ja kalustovalinta, ja työssä pyrittiin pitämään nämä kaksi asiaa esillä koko projektin ajan. Kiinnitettiin myös huomiota siihen, että suunnitteluperiaatteet eroavat Suomessa tiiviimmin asutuissa kaupungeissa verrattuna haja-asutusalueisiin.
Haastattelut suoritettiin laadullisena tutkimuksena. Ensin tutustuttiin useiden erikokoisten kuntien henkilöliikenteen kilpailuttamisprosesseihin sekä niiden eroavaisuuksiin muihin kuntiin verrattuna. Sen jälkeen etsittiin sopivat liikennesuunnittelupuolen edustajat ja esitettiin heille lisäkysymyksiä. Näin saatiin kattavampi kuva koko suunnittelu- ja kilpailutusprosesseista. Haastattelun perusteella ilmeni, että yleisesti ryhmäkuljetuksissa pyritään käyttämään henkilötaksia isompaa kalustoa ja tätä tietoa hyödynnettiin seuraavassa vaiheessa, kun tehtiin reittianalyyseja ArcGIS Network Analystilla. Tutkimuskohteeksi valittiin eräs tyypillinen tiistaiaamupäivä Tampereen ryhmäkuljetuksista keväältä 2014 ja yhdistettiin kaikki 656 erilliskuljetettavaa koululaista, kehitysvammaista ja vanhusta yhdeksi kokonaisuudeksi. Sitten luotiin erilaisia kalustokokonaisuuksia, joilla kuljetukset pyrittiin optimoimaan sekä ajan että rahan suhteen.
Jo alun teoriaosuudessa selvisi, että ryhmäkuljetusten jatkuvasti nousevia kustannuksia pitäisi hillitä ja ainoat keinot tähän löytyvät kuljetusten yhdistelystä ja reittioptimoinnista. Network Analystilla saadut tulokset tukevat tätä, ja vaikuttaa siltä, että käyttämällä molempia menetelmiä olisi kunnilla vielä mahdollisuus jopa useiden kymmenien prosenttien kustannussäästöihin. Ennen kuin muutoksiin lähdetään, pitäisi kuitenkin suunnitteluun ja mahdollisten ohjelmien opetteluun sekä asiakastiedotukseen varata runsaasti aikaa, sillä kuljetuskokonaisuudet ovat usein hyvin mutkikkaita ja muutosten teko joustamattomaan kokonaisuuteen voi myöhemmässä vaiheessa jopa nostaa kustannuksia.
Haastattelut suoritettiin laadullisena tutkimuksena. Ensin tutustuttiin useiden erikokoisten kuntien henkilöliikenteen kilpailuttamisprosesseihin sekä niiden eroavaisuuksiin muihin kuntiin verrattuna. Sen jälkeen etsittiin sopivat liikennesuunnittelupuolen edustajat ja esitettiin heille lisäkysymyksiä. Näin saatiin kattavampi kuva koko suunnittelu- ja kilpailutusprosesseista. Haastattelun perusteella ilmeni, että yleisesti ryhmäkuljetuksissa pyritään käyttämään henkilötaksia isompaa kalustoa ja tätä tietoa hyödynnettiin seuraavassa vaiheessa, kun tehtiin reittianalyyseja ArcGIS Network Analystilla. Tutkimuskohteeksi valittiin eräs tyypillinen tiistaiaamupäivä Tampereen ryhmäkuljetuksista keväältä 2014 ja yhdistettiin kaikki 656 erilliskuljetettavaa koululaista, kehitysvammaista ja vanhusta yhdeksi kokonaisuudeksi. Sitten luotiin erilaisia kalustokokonaisuuksia, joilla kuljetukset pyrittiin optimoimaan sekä ajan että rahan suhteen.
Jo alun teoriaosuudessa selvisi, että ryhmäkuljetusten jatkuvasti nousevia kustannuksia pitäisi hillitä ja ainoat keinot tähän löytyvät kuljetusten yhdistelystä ja reittioptimoinnista. Network Analystilla saadut tulokset tukevat tätä, ja vaikuttaa siltä, että käyttämällä molempia menetelmiä olisi kunnilla vielä mahdollisuus jopa useiden kymmenien prosenttien kustannussäästöihin. Ennen kuin muutoksiin lähdetään, pitäisi kuitenkin suunnitteluun ja mahdollisten ohjelmien opetteluun sekä asiakastiedotukseen varata runsaasti aikaa, sillä kuljetuskokonaisuudet ovat usein hyvin mutkikkaita ja muutosten teko joustamattomaan kokonaisuuteen voi myöhemmässä vaiheessa jopa nostaa kustannuksia.