Englanninkieliset opintojaksot Tampereen teknillisessä yliopistossa – nykytila ja kehittämistarpeet
Alonen, Minttu (2014)
Alonen, Minttu
2014
Teknis-luonnontieteellinen koulutusohjelma
Luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-09-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201408271409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201408271409
Tiivistelmä
Tässä diplomityössä tutkittiin Tampereen teknillisen yliopiston matematiikan ja materiaaliopin opettajien sekä opiskelijoiden kokemuksia englanninkielisistä opintojaksoista. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten opintojaksoja voidaan kehittää opetuksen ja opiskelun näkökulmista. Tutkimus toteutettiin kevään ja kesän 2014 aikana. Tutkimusaineistoa kerättiin teemahaastatteluilla ja kyselylomakkeilla, joten tutkimuksessa yhdistyivät kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tutkimusote. Kyselylomakkeen vastausprosentiksi muodostui 30 ja sillä kerätyn aineiston perusteella vertailtiin suomalaisten ja ulkomaisten opiskelijoiden kokemuksia englanninkielisistä opintojaksoista käyttämällä ristiintaulukointia ja tilastollisten merkitsevyyksien vertailemiseksi khiin neliö ja t-testiä. Tulosten perusteella suomalaisten ja ulkomaisten opiskelijoiden kokemukset englanninkielisistä opintojaksoista olivat samansuuntaisia, mutta poikkeuksiakin löytyi. Molemmat ryhmät kokivat esimerkiksi kielitaitonsa riittävän opintojaksojen suorittamiseen, mutta tyytyväisyydessä opettajien kielitaitoon oli eroa: suomalaiset opiskelijat suhtautuivat siihen huomattavasti ulkomaisia opiskelijoita kriittisemmin.
Opettajahaastatteluiden perusteella englanninkielisten opintojaksojen kehittämiseksi esitetään seuraavia toimenpiteitä: englanninkielellä opettamisen vapaaehtoistaminen, opettajien kulttuuriosaamisen kehittäminen, puhetaitoja ylläpitävän keskusteluryhmän perustaminen, ulkomailta opetuskokemuksien hankkiminen ja opiskelijoiden kielitaidon kehittäminen tuomalla englanninkielistä opetusta osaksi kanditason opintoja. Opettajien kielikoe jakoi mielipiteitä, sen ajateltiin takaavan jonkin minimistandarditason englanninkieliselle opetukselle, mutta toisaalta kielitaidon testaaminen kokeella nähtiin epäluotettavana. Opiskelijoiden esittämät kehittämisehdotukset liittyivät lähes yksinomaan opettajien kielitaidon kehittämiseen ääntämisen osalta. Suomalaiset opiskelijat toivoivat myös sanastoa ja suomenkielistä materiaalia opiskelun tueksi. Hajamainintoja saivat interaktiivisen opetuksen lisääminen ja valmiiden netistä löytyvien opetusmateriaalien monipuolisempi käyttö opetuksessa.
Tutkimuksen aikana ilmeni Tampereen teknillisestä yliopistosta puuttuvan englanninkielisen opintojakson määritelmä. Yleensä opetuskieli on sama kuin suorituskieli, mutta tällä hetkellä opiskelija voi saada suoritusmerkinnän englanninkielisestä opintojaksosta, vaikka kaikki opintojaksoon liittyvät suoritukset olisikin tehty suomen kielellä.
Opettajahaastatteluiden perusteella englanninkielisten opintojaksojen kehittämiseksi esitetään seuraavia toimenpiteitä: englanninkielellä opettamisen vapaaehtoistaminen, opettajien kulttuuriosaamisen kehittäminen, puhetaitoja ylläpitävän keskusteluryhmän perustaminen, ulkomailta opetuskokemuksien hankkiminen ja opiskelijoiden kielitaidon kehittäminen tuomalla englanninkielistä opetusta osaksi kanditason opintoja. Opettajien kielikoe jakoi mielipiteitä, sen ajateltiin takaavan jonkin minimistandarditason englanninkieliselle opetukselle, mutta toisaalta kielitaidon testaaminen kokeella nähtiin epäluotettavana. Opiskelijoiden esittämät kehittämisehdotukset liittyivät lähes yksinomaan opettajien kielitaidon kehittämiseen ääntämisen osalta. Suomalaiset opiskelijat toivoivat myös sanastoa ja suomenkielistä materiaalia opiskelun tueksi. Hajamainintoja saivat interaktiivisen opetuksen lisääminen ja valmiiden netistä löytyvien opetusmateriaalien monipuolisempi käyttö opetuksessa.
Tutkimuksen aikana ilmeni Tampereen teknillisestä yliopistosta puuttuvan englanninkielisen opintojakson määritelmä. Yleensä opetuskieli on sama kuin suorituskieli, mutta tällä hetkellä opiskelija voi saada suoritusmerkinnän englanninkielisestä opintojaksosta, vaikka kaikki opintojaksoon liittyvät suoritukset olisikin tehty suomen kielellä.