Linja-autoista kerättävälle avoimelle datalle soveltuva tietorakenne
Hakulinen, Esa-Pekka (2014)
Hakulinen, Esa-Pekka
2014
Teknis-luonnontieteellinen koulutusohjelma
Luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-09-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201408271407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201408271407
Tiivistelmä
Tampereen kaupunki avasi syyskuussa 2013 Tampereen joukkoliikenteen reaaliaikaisen rajapinnan. Tämä kaikille avoin rajapinta tarjoaa kaupunkiliikenteen bussien sijaintitiedot sekunnin välein. Busseista kerättävää liikennedataa hyödyntämällä on mahdollista saada reaaliaikaista tietoa kaupungin liikenneverkon toiminnasta ja siten parantaa datan avulla liikenteen tilannekuvaa sekä lisätä tilannetietoisuutta. Tämän diplomityön tavoitteena on kehittää graafipohjainen tietorakenne, johon kerätään linja-autoista saatavaa dataa. Tietorakenne toimii datan tallentamisen sekä analysoinnin välineenä.
Diplomityön teoriaosassa käydään läpi työssä kehitetyn tietorakenteen taustalla olevaa graafi - ja matriisiteoriaa sekä esitetään Haversinen kaava, jolla voidaan laskea koordinaattipisteiden välisiä etäisyyksiä. Tietorakenteen testaamiseksi Tampereen keskustan ja kaupungin itälaidan välille rajattiin neljän kilometrin pituinen testireitti sekä kerättiin testidataa viiden arkipäivän ajalta. Työssä esitetään tietorakenteen suunnittelu ja toteutus sekä kuvataan algoritmien avulla testidatan prosessointi ja tietorakenteeseen tallentaminen. Diplomityön tulokset koostuvat pääosin tietorakenteeseen tallennetusta bussien ajoaikadatasta muodostetuista datamatriiseista sekä ajoaikahistogrammeista.
Diplomityössä kehitettiin menetelmä, jossa graafitietorakenteen kaarialkioon tallennetaan vain yksi datanäyte kunkin bussilinjan jokaisen linjalähdön bussista. Menetelmää hyödyntämällä bussidataa sisältävien muuttujien muistin käyttöä saatiin merkittävästi pienennettyä sekä päästiin eroon datassa havaituista ongelmista. Analyysit työn tuloksissa esitettävistä datamatriiseista osoittivat, että tietorakenteeseen tallennetusta datasta voidaan tuottaa luotettavaa tietoa bussiliikenteestä. Testidatasta muodostettujen ajoaikahistogrammien muotojen perusteella pystyttiin esittämään arvioita bussien etenemisestä testireitillä. Bussien ajoaikojen vaihtelut testireitillä noudattivat yleisiä työmatkaliikenteen ajankohtia ja ruuhka-aikoja. Työssä kehitettyä graafipohjaista tietorakennetta voidaan pitää hyvänä lähtökohtana reaaliaikaista datanhallintaa tavoiteltaessa.
Diplomityön teoriaosassa käydään läpi työssä kehitetyn tietorakenteen taustalla olevaa graafi - ja matriisiteoriaa sekä esitetään Haversinen kaava, jolla voidaan laskea koordinaattipisteiden välisiä etäisyyksiä. Tietorakenteen testaamiseksi Tampereen keskustan ja kaupungin itälaidan välille rajattiin neljän kilometrin pituinen testireitti sekä kerättiin testidataa viiden arkipäivän ajalta. Työssä esitetään tietorakenteen suunnittelu ja toteutus sekä kuvataan algoritmien avulla testidatan prosessointi ja tietorakenteeseen tallentaminen. Diplomityön tulokset koostuvat pääosin tietorakenteeseen tallennetusta bussien ajoaikadatasta muodostetuista datamatriiseista sekä ajoaikahistogrammeista.
Diplomityössä kehitettiin menetelmä, jossa graafitietorakenteen kaarialkioon tallennetaan vain yksi datanäyte kunkin bussilinjan jokaisen linjalähdön bussista. Menetelmää hyödyntämällä bussidataa sisältävien muuttujien muistin käyttöä saatiin merkittävästi pienennettyä sekä päästiin eroon datassa havaituista ongelmista. Analyysit työn tuloksissa esitettävistä datamatriiseista osoittivat, että tietorakenteeseen tallennetusta datasta voidaan tuottaa luotettavaa tietoa bussiliikenteestä. Testidatasta muodostettujen ajoaikahistogrammien muotojen perusteella pystyttiin esittämään arvioita bussien etenemisestä testireitillä. Bussien ajoaikojen vaihtelut testireitillä noudattivat yleisiä työmatkaliikenteen ajankohtia ja ruuhka-aikoja. Työssä kehitettyä graafipohjaista tietorakennetta voidaan pitää hyvänä lähtökohtana reaaliaikaista datanhallintaa tavoiteltaessa.