Selainkäyttöliittymä palautteenkeräysjärjestelmälle
Haapanen, Mikko Jalmari (2014)
Haapanen, Mikko Jalmari
2014
Automaatiotekniikan koulutusohjelma
Teknisten tieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-09-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201408261400
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201408261400
Tiivistelmä
Palaute on tärkeää, sillä sen avulla palautteen saaja voi kehittää esimerkiksi opetustaan vastaamaan paremmin yleisön tarpeita ja osaamistasoa. Palautteen kerääminen aiheuttaa kuitenkin ylimääräistä vaivaa sekä palautteen kerääjälle että palautteen antajalle. Työn aiheena on web-pohjaisen palautteenkeräysjärjestelmän toteutus modernien, toteutuksen painopistettä selaimessa suoritettavaksi siirtävien teknologioiden avulla. Järjestelmän on tarkoitus olla sekä palautteen kerääjälle että antajalle vaivaton ja helppokäyttöinen.
Tehdyn toteutuksen ja sen arvioinnin perusteella voidaan todeta, että käyttämällä niin kutsuttua single-page-toteutustapaa web-sovelluksessa voidaan saavuttaa perinteistä web-sovellusta parempi käytettävyys parantuvien sovelluksen reaktioaikojen ansiosta. Lisäksi huomioitavia seikkoja single-page-sovelluksen toteutusta punnittaessa on toteutustyön eroavuus verrattuna perinteiseen web-sovelluksen kehitystyöhön sekä mahdolliset vaikutukset sovelluksen skaalautuvuuteen usealle käyttäjälle.
Järjestelmän koekäyttöjen perusteella voidaan todeta, että palautteen antajat ovat halukkaita käyttämään esimerkiksi älypuhelimen selaimessa käytettävää palautteenkeräysjärjestelmää palautteiden antamiseen. Järjestelmässä annettavat palautteen ovat joko ylläpitäjän ennalta kirjoittamia tai käyttäjän itse kirjoittamia lyhyitä tekstipalautteita. Vaikka palautteen antaminen on järjestelmässä tehty helpoksi ja nopeaksi oli annetuissa palautteissa silti informaatioarvoa palautteen saajalle. Tilaisuuden palautteista automaattisesti muodostettavasta graafista oli koetilaisuuksissa nähtävillä merkityksellisiä trendejä.
Tehdyn toteutuksen ja sen arvioinnin perusteella voidaan todeta, että käyttämällä niin kutsuttua single-page-toteutustapaa web-sovelluksessa voidaan saavuttaa perinteistä web-sovellusta parempi käytettävyys parantuvien sovelluksen reaktioaikojen ansiosta. Lisäksi huomioitavia seikkoja single-page-sovelluksen toteutusta punnittaessa on toteutustyön eroavuus verrattuna perinteiseen web-sovelluksen kehitystyöhön sekä mahdolliset vaikutukset sovelluksen skaalautuvuuteen usealle käyttäjälle.
Järjestelmän koekäyttöjen perusteella voidaan todeta, että palautteen antajat ovat halukkaita käyttämään esimerkiksi älypuhelimen selaimessa käytettävää palautteenkeräysjärjestelmää palautteiden antamiseen. Järjestelmässä annettavat palautteen ovat joko ylläpitäjän ennalta kirjoittamia tai käyttäjän itse kirjoittamia lyhyitä tekstipalautteita. Vaikka palautteen antaminen on järjestelmässä tehty helpoksi ja nopeaksi oli annetuissa palautteissa silti informaatioarvoa palautteen saajalle. Tilaisuuden palautteista automaattisesti muodostettavasta graafista oli koetilaisuuksissa nähtävillä merkityksellisiä trendejä.