Yksittäisen työvaiheen laadunhallinta toimitilarakentamisessa
Julku, Anne (2014)
Julku, Anne
2014
Rakennustekniikan koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-09-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201408261398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201408261398
Tiivistelmä
Tämän diplomityön tavoitteena on kehittää YIT Rakennus Oy:n toimitilarakentamisyksiköiden työnaikaista laadunhallintaa. Työ koostuu kirjallisuustutkimuksesta, haastattelututkimuksesta ja workshopeista, prosessien ja ohjaustyökalujen kehitystyöstä sekä kehitystyön tulosten implementoinnista kohdeyrityksessä.
Haastattelututkimus ja workshopit tukevat kirjallisuudessa tehtyjä johtopäätöksiä: työnaikaisia laadunvarmistustoimenpiteitä ei muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta suunnitella eikä toteuteta. Syitä on monia vaihdellen kiireestä tietämättömyyteen, mutta merkittävin kirjallisuudessakin esitetty ongelma on heikko johtaminen. Työnjohtajilta ei vaadita tuotantosuunnitelmia eikä laadunvarmistustoimenpiteiden toteutusta valvota millään tavalla. Muutamat toteutetut toimenpiteetkin ovat puutteellisia eikä niistä laadita kunnollista dokumentaatiota. Näiden ongelmien ratkaisemiseksi on lähdetty kehittämään työkaluja kirjallisuudessa esitettyjen ratkaisumallien pohjalta.
Kehitystyön tuloksena syntyi muutamia työkaluja, jotka on tarkoitettu pääasiassa työnjohtajien käyttöön. Työkalujen tarkoituksena on helpottaa työvaiheiden laadunvarmistustoimenpiteiden suunnittelua, toteutusta ja dokumentointia. Työnjohtajien käyttöön luotiin yksinkertainen laadunhallinnan prosessikuvaus ja ennakkosuunnittelun helpottamiseksi kehitettiin A3-tehtäväsuunnitelma sekä työnaikaisten tarkastusten tekemiseen työvaihekohtainen tarkastuskortti. Työkaluissa on kuvattu myös eri toimenpiteiden dokumentointi. Näiden työnjohtajille tarkoitettujen työkalujen lisäksi tutkittiin mahdollisuutta yhdistää rakennustyön tarkastusasiakirja ja pääurakoitsijan laatusuunnitelma. Tuloksena syntyi laajennettu tarkastusasiakirja, josta löytyy työmaan riskikartoitus sekä tarkemmalla tasolla työvaihekohtaiset tarkastukset, katselmukset ja niiden dokumentointi. Lisäksi käytiin läpi kohdeyrityksen toimintajärjestelmästä löytyviä dokumenttipohjia ja joitakin niistä kehitettiin.
Luotuja työkaluja pilotoitiin muutamalla työmaalla ja kehitystyön tulosten vastaanotto oli pääosin positiivista. Työkalujen lisäksi pilottityömailla pilotoitiin Laatumittarin mobiilisovellusta. Uudet työkalut eivät kuitenkaan automaattisesti ratkaise ongelmia vaan muutos on tapahduttava koko organisaation toimintatavoissa. Aidon muutoksen taustalla on vahva johtaminen ja sen eteen kohdeyrityksessä on tehty paljon kehitystyötä ja työ jatkuu edelleen. Siihen liittyy myös tässä tutkimuksessa kehitettyjen työkalujen ja toimintatapojen jalkauttaminen työmaille sekä johdon aito kiinnostuneisuus laadun parantamisesta.
Haastattelututkimus ja workshopit tukevat kirjallisuudessa tehtyjä johtopäätöksiä: työnaikaisia laadunvarmistustoimenpiteitä ei muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta suunnitella eikä toteuteta. Syitä on monia vaihdellen kiireestä tietämättömyyteen, mutta merkittävin kirjallisuudessakin esitetty ongelma on heikko johtaminen. Työnjohtajilta ei vaadita tuotantosuunnitelmia eikä laadunvarmistustoimenpiteiden toteutusta valvota millään tavalla. Muutamat toteutetut toimenpiteetkin ovat puutteellisia eikä niistä laadita kunnollista dokumentaatiota. Näiden ongelmien ratkaisemiseksi on lähdetty kehittämään työkaluja kirjallisuudessa esitettyjen ratkaisumallien pohjalta.
Kehitystyön tuloksena syntyi muutamia työkaluja, jotka on tarkoitettu pääasiassa työnjohtajien käyttöön. Työkalujen tarkoituksena on helpottaa työvaiheiden laadunvarmistustoimenpiteiden suunnittelua, toteutusta ja dokumentointia. Työnjohtajien käyttöön luotiin yksinkertainen laadunhallinnan prosessikuvaus ja ennakkosuunnittelun helpottamiseksi kehitettiin A3-tehtäväsuunnitelma sekä työnaikaisten tarkastusten tekemiseen työvaihekohtainen tarkastuskortti. Työkaluissa on kuvattu myös eri toimenpiteiden dokumentointi. Näiden työnjohtajille tarkoitettujen työkalujen lisäksi tutkittiin mahdollisuutta yhdistää rakennustyön tarkastusasiakirja ja pääurakoitsijan laatusuunnitelma. Tuloksena syntyi laajennettu tarkastusasiakirja, josta löytyy työmaan riskikartoitus sekä tarkemmalla tasolla työvaihekohtaiset tarkastukset, katselmukset ja niiden dokumentointi. Lisäksi käytiin läpi kohdeyrityksen toimintajärjestelmästä löytyviä dokumenttipohjia ja joitakin niistä kehitettiin.
Luotuja työkaluja pilotoitiin muutamalla työmaalla ja kehitystyön tulosten vastaanotto oli pääosin positiivista. Työkalujen lisäksi pilottityömailla pilotoitiin Laatumittarin mobiilisovellusta. Uudet työkalut eivät kuitenkaan automaattisesti ratkaise ongelmia vaan muutos on tapahduttava koko organisaation toimintatavoissa. Aidon muutoksen taustalla on vahva johtaminen ja sen eteen kohdeyrityksessä on tehty paljon kehitystyötä ja työ jatkuu edelleen. Siihen liittyy myös tässä tutkimuksessa kehitettyjen työkalujen ja toimintatapojen jalkauttaminen työmaille sekä johdon aito kiinnostuneisuus laadun parantamisesta.