Laatujärjestelmien hyödyntäminen rakennushankkeessa
Kivelä, Mikko Juhani (2014)
Kivelä, Mikko Juhani
2014
Rakennustekniikan koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-08-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201408211372
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201408211372
Tiivistelmä
Tämä diplomityö käsittelee suunnittelijan, urakoitsijan ja rakennuttajan keinoja varmistaa rakennushankkeen laadukas lopputulos. Käsitteenä laatu on yksinkertaisimmillaan asiakkaan tarpeet täyttävä tuote tai palvelu, joka on tuotettu kannattavalla ja tehokkaalla tavalla. Rakennushankkeessa se tarkoittaa, että suunnittelijan on onnistuttava kuvaamaan asiakkaan vaatimukset ja tarpeet toteutuskelpoisiksi suunnitelmiksi. Urakoitsija vastaa vaatimusten, eli suunnitelmien mukaisesta toteutuksesta. Koska rakennushankkeessa toiston määrä on pieni verrattuna tehdasteollisuuteen, ja peittyviä työvaiheita on paljon, pitää laatu varmistaa etukäteen, ei tarkastamalla jälkikäteen. Diplomityön tavoitteena oli kehittää nimenomaan etukäteen tehtävää laadunvarmistusta, ja tuottaa Rakentamisen Laatu RALA ry:n arviointikäyttöön uudistetut sertifikaattikriteerit.
Kirjallisuustutkimus käsittää perehtymisen laatuun käsitteenä, laatujohtamiseen, laatujärjestelmiin sekä laadun mittaamiseen. Konstruktiivisena kehitystyönä luotiin uudistetut kriteerit RALAn arviointikäyttöön. Lähtökohtana kehitystyölle toimivat RALAn nykyiset, kaikille rakennushankkeen osapuolille erilaiset sertifikaattikriteerit ja ISO 9001:2008 vaatimukset laadunhallinnalle standardi. Kehitystyön vaihtoehtoja arvioitiin RALAn vuosittaisen arvioijapäivän työpajassa (21 osallistujaa). Lisäksi toteutettiin kyselytutkimus, joka kohdistettiin vain arviointeja työkseen tekeville 16 osallistujalle, joista 6 vastasi.
Tutkimuksen merkittävimpinä tuloksina nousivat esiin RALA-kriteerien liiallisen uudistamisen riskit. Erityisesti rakennushankkeen kulkua noudattavien vaatimusten muuttuminen yleisluonteisemmiksi ja vaikeasti ymmärrettäviksi koettiin uhkana sekä työpajassa että kyselytutkimuksessa. Myös kyselytutkimuksen heikko vastausprosentti selittynee sitoutumattomuudella liian suureksi koettuun uudistukseen. Tuloksen myötä kriteerien uudistustyössä päätettiin keskittyä yhdistämään vain nykyisten kriteerien yhteensopivat osuudet, säilyttää toimialakohtaiset vaatimukset lähes ennallaan ja liittää ISO 9001 -standardi vain ristiviittauksiin. Johtaminen, henkilöstö- ja tukitoiminnot sekä tarjous- ja sopimustoiminta ovat toimialasta riippumatta melko samankaltaisia, joten niiden yhdistäminen onnistui sujuvasti.
Kirjallisuustutkimus käsittää perehtymisen laatuun käsitteenä, laatujohtamiseen, laatujärjestelmiin sekä laadun mittaamiseen. Konstruktiivisena kehitystyönä luotiin uudistetut kriteerit RALAn arviointikäyttöön. Lähtökohtana kehitystyölle toimivat RALAn nykyiset, kaikille rakennushankkeen osapuolille erilaiset sertifikaattikriteerit ja ISO 9001:2008 vaatimukset laadunhallinnalle standardi. Kehitystyön vaihtoehtoja arvioitiin RALAn vuosittaisen arvioijapäivän työpajassa (21 osallistujaa). Lisäksi toteutettiin kyselytutkimus, joka kohdistettiin vain arviointeja työkseen tekeville 16 osallistujalle, joista 6 vastasi.
Tutkimuksen merkittävimpinä tuloksina nousivat esiin RALA-kriteerien liiallisen uudistamisen riskit. Erityisesti rakennushankkeen kulkua noudattavien vaatimusten muuttuminen yleisluonteisemmiksi ja vaikeasti ymmärrettäviksi koettiin uhkana sekä työpajassa että kyselytutkimuksessa. Myös kyselytutkimuksen heikko vastausprosentti selittynee sitoutumattomuudella liian suureksi koettuun uudistukseen. Tuloksen myötä kriteerien uudistustyössä päätettiin keskittyä yhdistämään vain nykyisten kriteerien yhteensopivat osuudet, säilyttää toimialakohtaiset vaatimukset lähes ennallaan ja liittää ISO 9001 -standardi vain ristiviittauksiin. Johtaminen, henkilöstö- ja tukitoiminnot sekä tarjous- ja sopimustoiminta ovat toimialasta riippumatta melko samankaltaisia, joten niiden yhdistäminen onnistui sujuvasti.