Mahnalan ympäristökoulun laajennus
Mathlin, Mika (2014)
Mathlin, Mika
2014
Arkkitehtuurin koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-06-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201406161306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201406161306
Tiivistelmä
Tämä diplomityö pohjautuu syksyllä 2012 järjestettyyn Hämeenkyrön Mahnalan ympäristökoulun laajennuksen suunnittelukilpailuun. Kilpailun tarkoituksena oli löytää kasvavalle ympäristökasvatukseen erikoistuneelle koululle soveltuva suunnitelma uudesta koulurakennuksesta nykyisten tilojen käytyä ahtaiksi ja huonokuntoisiksi. Erityistä huomiota toivottiin kiinnitettävän paikan sijaintiin Hämeenkyrön kansallismaisemassa Mahnalanharjun etelään aukeavalla rinteellä. Uusi rakennus tulisi sisältämään perusopetuksen alakoulun, esikoulun sekä päiväkodin. En osallistunut työlläni kilpailuun, vaan jatkoin suunnitelmani kehittämistä diplomityöksi kilpailuajan päätyttyä.
Koulurakennusten arkkitehtuuri sekä koululaitos elävät jatkuvassa muutoksen tilassa. Opetusmenetelmien kehitys ja niiden soveltaminen opetuksessa hiljalleen muuttavat opettamisen tilan tarpeita. Koulurakennusten tiloilta vaaditaan kuitenkin yleispätevyyttä ja muuntumiskykyä tulevaisuuden tarpeita ajatellen riippumatta ajoittain vaikuttavista pedagogisista tilallisista innovaatioista.
Työni kirjallisessa osuudessa esittelen lyhyesti koululaitokseen ja koulusuunnitteluun kohdistuvia nykyvaatimuksia sekä tavoitteita. Esittelen myös lyhyesti kansainvälisestikin yleisiä lähestymistapoja koulurakennusten suunnitteluun.
Diplomityöni painottuu suunnitteluosuuteen, jossa olen laatinut koulurakennuksen ja päiväkodin suunnitelman kilpailun linjaamaa tilaohjelmaa pohjana käyttäen kilpailualueen haasteelliseen ympäristöön. Suunnitelmassani olen pyrkinyt sovittamaan suuren lisärakennuksen kooltaan paljon pienemmän ympäristökoulun vanhan päärakennuksen läheisyyteen.
Koulurakennusten arkkitehtuuri sekä koululaitos elävät jatkuvassa muutoksen tilassa. Opetusmenetelmien kehitys ja niiden soveltaminen opetuksessa hiljalleen muuttavat opettamisen tilan tarpeita. Koulurakennusten tiloilta vaaditaan kuitenkin yleispätevyyttä ja muuntumiskykyä tulevaisuuden tarpeita ajatellen riippumatta ajoittain vaikuttavista pedagogisista tilallisista innovaatioista.
Työni kirjallisessa osuudessa esittelen lyhyesti koululaitokseen ja koulusuunnitteluun kohdistuvia nykyvaatimuksia sekä tavoitteita. Esittelen myös lyhyesti kansainvälisestikin yleisiä lähestymistapoja koulurakennusten suunnitteluun.
Diplomityöni painottuu suunnitteluosuuteen, jossa olen laatinut koulurakennuksen ja päiväkodin suunnitelman kilpailun linjaamaa tilaohjelmaa pohjana käyttäen kilpailualueen haasteelliseen ympäristöön. Suunnitelmassani olen pyrkinyt sovittamaan suuren lisärakennuksen kooltaan paljon pienemmän ympäristökoulun vanhan päärakennuksen läheisyyteen.