Oikeiden tuotevariaatioratkaisujen löytäminen olemassa olevan tuotekannan pohjalta
Hiula, Marika (2014)
Hiula, Marika
2014
Konetekniikan koulutusohjelma
Teknisten tieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-06-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201406051254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201406051254
Tiivistelmä
Tässä työssä käsitellään vedenpuhdistuslaitteita valmistavan yrityksen tuotekannan supistamista ja oikeiden tuotevariaatioratkaisujen löytämistä olemassa olevan tuotekannan pohjalta. Työn tarkoituksena on löytää ne laitteet, joiden kehittelyyn, markkinointiin ja myyntiin yritys tulee tulevaisuudessa panostamaan.
Työn edetessä perehdytään myös asiakaskohtaisesti muunneltavien tuotteiden massaräätälöintiin, konfigurointiin ja modulointiin. Tavoitteena on tutustua aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen ja selvittää niiden avulla massaräätälöinnin, konfiguroinnin ja moduloinnin käsitteet ja keskeisimmät periaatteet. Lisäksi määritellään massaräätälöinnin, konfiguroinnin ja moduloinnin välistä yhteyttä.
Massaräätälöinti, konfigurointi ja modulointi ovat taloudellisia ja järkeviä keinoja tuottaa asiakasräätälöityjä tuotteita. Massaräätälöinti ilmaisee käsitettä, jossa tarjotaan asiakkaille asiakaskohtaisesti räätälöityjä tuotteita toimitusaikaa pidentämättä ja kustannuksia nostamatta. Konfigurointi taas on eräänlainen toimintatapa toteuttaa asiakaskohtaisia tuotteita. Yrityksen toiminnan tehostamiseen ja asiakkaantarpeet tyydyttävien tuotteiden luomiseen käytettävää työkalua kutsutaan moduloinniksi.
Työn soveltavassa osuudessa kartoitetaan yrityksen tuotekantaa vuosilta 1994 -2010. Tiedot on kerätty vanhoista myynti- ja projektitiedostoista ja jokaiselta vuodelta kirjattiin ylös myytyjen tuotteiden nimike kappalemäärineen. Näiden tietojen pohjalta syntyneet laiteluettelot löytyvät työn lopussa olevasta liitteestä. Kerättyjen tietojen pohjalta määritellään ne laitteet kokoluokkineen, jotka yrityksen on järkevintä ottaa mukaan uuteen supistettuun tuotevalikoimaansa. Työn päätteeksi jokaisesta eri laitetyypistä valitaan noin 3-8 laitetta mukaan uuteen tuotetarjontaan. Työn teoriaosuuden tarkoituksena on toimia pohjana, kun yrityksen uutta tuotekantaa tullaan tulevaisuudessa järkeistämään ja yhtenäistämään.
Työn edetessä perehdytään myös asiakaskohtaisesti muunneltavien tuotteiden massaräätälöintiin, konfigurointiin ja modulointiin. Tavoitteena on tutustua aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen ja selvittää niiden avulla massaräätälöinnin, konfiguroinnin ja moduloinnin käsitteet ja keskeisimmät periaatteet. Lisäksi määritellään massaräätälöinnin, konfiguroinnin ja moduloinnin välistä yhteyttä.
Massaräätälöinti, konfigurointi ja modulointi ovat taloudellisia ja järkeviä keinoja tuottaa asiakasräätälöityjä tuotteita. Massaräätälöinti ilmaisee käsitettä, jossa tarjotaan asiakkaille asiakaskohtaisesti räätälöityjä tuotteita toimitusaikaa pidentämättä ja kustannuksia nostamatta. Konfigurointi taas on eräänlainen toimintatapa toteuttaa asiakaskohtaisia tuotteita. Yrityksen toiminnan tehostamiseen ja asiakkaantarpeet tyydyttävien tuotteiden luomiseen käytettävää työkalua kutsutaan moduloinniksi.
Työn soveltavassa osuudessa kartoitetaan yrityksen tuotekantaa vuosilta 1994 -2010. Tiedot on kerätty vanhoista myynti- ja projektitiedostoista ja jokaiselta vuodelta kirjattiin ylös myytyjen tuotteiden nimike kappalemäärineen. Näiden tietojen pohjalta syntyneet laiteluettelot löytyvät työn lopussa olevasta liitteestä. Kerättyjen tietojen pohjalta määritellään ne laitteet kokoluokkineen, jotka yrityksen on järkevintä ottaa mukaan uuteen supistettuun tuotevalikoimaansa. Työn päätteeksi jokaisesta eri laitetyypistä valitaan noin 3-8 laitetta mukaan uuteen tuotetarjontaan. Työn teoriaosuuden tarkoituksena on toimia pohjana, kun yrityksen uutta tuotekantaa tullaan tulevaisuudessa järkeistämään ja yhtenäistämään.