Kustannus- ja energiatehokkuuden parantaminen terästuotteiden kuljetuksissa
Liimatainen, Pasi (2014)
Liimatainen, Pasi
2014
Tietojohtamisen koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-06-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201405231217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201405231217
Tiivistelmä
Kuljetuskustannukset sekä energiatehokkuus ovat merkittävässä asemassa yrityksissä. Suomalaisissa teollisuusyrityksissä kuljetuskustannukset ovat keskimäärin 4,6 % yritysten liikevaihdosta. Tämän työn päätarkoituksen on löytää ratkaisut, joilla voidaan parantaa kuljetusten kustannus- ja energiatehokkuutta Ruukilla. Työ tehtiin Vimpelin Ruukin yksikössä. Työssä käytettiin tutkimusmenetelminä kirjallisuustutkimusta sekä haastatteluja. Kirjoittajalla on 1,5 vuoden työkokemus Ruukilta, joten tämä auttoi myös löytämään ratkaisuja Ruukin toimitusketjun ongelmiin.
Haastattelut pidettiin Vimpelin Ruukin logistiikkapäällikölle ja logistiikkasuunnittelijalle, Norjan Ruukin logistiikkajohtajalle, Ruotsin Ruukin liiketoiminnanjohtajalle sekä kuljetusyhtiö Ahola Transportin yhteyshenkilölle. Tällä tavalla mahdollistettiin erilaiset näkemykset Ruukin toimitusketjusta.
Tämän työn teoreettinen osuus jakautuu kahteen osaan. Ensimmäinen osa keskittyy kustannus- ja energiatehokkuuteen Suomessa. Toinen osa keskittyy toimenpiteisiin, joilla voidaan parantaa kustannus- ja energiatehokkuutta. Ratkaisut voidaan jakaa tuotannon sijaintiin, pakkausten suunnitteluun, toimitusketjun ohjaukseen, kuljetusten suunnitteluun sekä kuljetuspalveluiden hankintaan. Ratkaisut voidaan jakaa myös strategisiin, taktisiin ja operatiivisiin ratkaisuihin.
Tutkimus osoittaa sen että kustannus- ja energiatehokkuutta voidaan parantaa useilla erilaisilla toimenpiteillä. Jotkin näistä toimenpiteistä tulee tehdä päivittäin ja osa vaatii enemmän aikaa, jotta niiden toteutus voidaan suunnitella kunnolla.
Haastattelut pidettiin Vimpelin Ruukin logistiikkapäällikölle ja logistiikkasuunnittelijalle, Norjan Ruukin logistiikkajohtajalle, Ruotsin Ruukin liiketoiminnanjohtajalle sekä kuljetusyhtiö Ahola Transportin yhteyshenkilölle. Tällä tavalla mahdollistettiin erilaiset näkemykset Ruukin toimitusketjusta.
Tämän työn teoreettinen osuus jakautuu kahteen osaan. Ensimmäinen osa keskittyy kustannus- ja energiatehokkuuteen Suomessa. Toinen osa keskittyy toimenpiteisiin, joilla voidaan parantaa kustannus- ja energiatehokkuutta. Ratkaisut voidaan jakaa tuotannon sijaintiin, pakkausten suunnitteluun, toimitusketjun ohjaukseen, kuljetusten suunnitteluun sekä kuljetuspalveluiden hankintaan. Ratkaisut voidaan jakaa myös strategisiin, taktisiin ja operatiivisiin ratkaisuihin.
Tutkimus osoittaa sen että kustannus- ja energiatehokkuutta voidaan parantaa useilla erilaisilla toimenpiteillä. Jotkin näistä toimenpiteistä tulee tehdä päivittäin ja osa vaatii enemmän aikaa, jotta niiden toteutus voidaan suunnitella kunnolla.