Laadunhallinnan kehittäminen pk-yrityksessä
Nisso, Kaarlo (2014)
Nisso, Kaarlo
2014
Konetekniikan koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-05-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201405231203
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201405231203
Tiivistelmä
Tässä diplomityössä tarkastellaan laadunhallinnan kehittämistä, pienen kansainvälistä liiketoimintaa harjoittavan yrityksen näkökulmasta. Tarkoituksena oli kehittää kohdeyrityksen laadunhallintaa siten, että se kykenisi paremmin vastaamaan kansainvälistymisen ja kasvun mukanaan tuomiin haasteisiin. Kehityshankkeen tavoitteena oli luoda yritykselle ISO 9001-standardin mukainen laadunhallintajärjestelmä, jolla yritys pystyy osoittamaan, että se kykenee toimimaan kansainvälisten laatustandardien mukaisesti. Lisäksi yritykselle haluttiin luoda laadunvarmistusmalli, joka ottaisi huomioon eri kohdemarkkinoiden omat vaatimukset ja mahdollistaisi markkinakohtaisten teknisten laitehyväksyntien saamisen.
Aiempi kirjallisuus käsittelee laajasti laadun käsitettä ja niitä ominaisuuksia, joita laadunhallinta ja sen kehittäminen pitävät sisällään. Tarjolla on erilaisia laadun- ja toiminnankehittämismalleja ja laatutyökaluja, joista etsittiin kohdeyrityksen toimintaan ja luonteeseen sopivia ratkaisuja. Löydettyjen laatutyökalujen implementoinnin avulla luotiin parannukset kohdeyrityksen käytännön toimintaan.
Käytännön tutkimusosiossa selvitettiin, mitä tekijöitä kohdeyrityksen laadunhallinnassa tulisi kehittää, jotta se täyttäisi yrityksen omat sekä ISO 9001-standardin sille asettamat laatuvaatimukset. Kohdeyrityksen lähtötilaa tutkittiin haastattelemalla yrityksen henkilökuntaa, mallintamalla prosesseja sekä keräämällä toimintadataa yrityksen päivittäisestä toiminnasta. Toiminta-analyyttiselle tutkimusotteelle ominaisesti kaikilla ydinprosessien toiminnoille tehtiin myös työntutkimus, jonka tarkoituksena oli nostaa esiin nykyisen toiminnan ongelmakohtia. Tämän jälkeen projektiryhmä käytti hyväkseen tutkimuksen aikana esiin nostettuja laatutyökaluja ongelmakohtien tunnistamiseen ja toiminnan kehittämiseen. Tutkimuksen tulosten pohjalta laadittiin kehitysehdotukset kohdeyrityksen laadunhallinnan parantamiseen.
Aiempi kirjallisuus käsittelee laajasti laadun käsitettä ja niitä ominaisuuksia, joita laadunhallinta ja sen kehittäminen pitävät sisällään. Tarjolla on erilaisia laadun- ja toiminnankehittämismalleja ja laatutyökaluja, joista etsittiin kohdeyrityksen toimintaan ja luonteeseen sopivia ratkaisuja. Löydettyjen laatutyökalujen implementoinnin avulla luotiin parannukset kohdeyrityksen käytännön toimintaan.
Käytännön tutkimusosiossa selvitettiin, mitä tekijöitä kohdeyrityksen laadunhallinnassa tulisi kehittää, jotta se täyttäisi yrityksen omat sekä ISO 9001-standardin sille asettamat laatuvaatimukset. Kohdeyrityksen lähtötilaa tutkittiin haastattelemalla yrityksen henkilökuntaa, mallintamalla prosesseja sekä keräämällä toimintadataa yrityksen päivittäisestä toiminnasta. Toiminta-analyyttiselle tutkimusotteelle ominaisesti kaikilla ydinprosessien toiminnoille tehtiin myös työntutkimus, jonka tarkoituksena oli nostaa esiin nykyisen toiminnan ongelmakohtia. Tämän jälkeen projektiryhmä käytti hyväkseen tutkimuksen aikana esiin nostettuja laatutyökaluja ongelmakohtien tunnistamiseen ja toiminnan kehittämiseen. Tutkimuksen tulosten pohjalta laadittiin kehitysehdotukset kohdeyrityksen laadunhallinnan parantamiseen.