Uusien kaukolämmön hinnoittelumallien kehittäminen
Aarnio, Olli-Pekka (2014)
Aarnio, Olli-Pekka
2014
Ympäristö- ja energiatekniikan koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
Luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-05-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201405211183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201405211183
Tiivistelmä
Nykyinen tuntitasoinen mittausdata mahdollistaa kaukolämpöön uudentyyppiset ja nykyistä monimutkaisemmat hinnoittelurakenteet. Tässä työssä on tutkittu kaukolämmön hinnoittelun kehittämistä sekä energiayhtiö Savon Voiman että asiakkaiden näkökulmasta. Hinnoittelun kehittämisen taustalla on tarkoitus parantaa kaukolämmön asiakasarvoa ja kilpailukykyä. Työssä tutkitaan hinnoittelua myös kustannusnäkökulmasta kartoittamalla tuotantokustannuksia pienentävän hintaohjaustuotteen mahdollisuutta. Hinnoittelun kehityksessä pohditaan energiayhtiön kannalta myös hybridilämmittäjien aiheuttamia haasteita.
Työssä on ensin perehdytty muiden kaukolämpöyhtiöiden uudentyyppisiin hinnoittelumalleihin Suomessa ja Ruotsissa sekä kaukolämmön hinnoittelun uudistamiseen liittyviin tutkimuksiin ja selvityksiin. Seuraavaksi on tutkittu asiakkaiden tekemien energiansäästötoimenpiteiden vaikutuksia lämmönkäytön profiiliin ja arvioitu lämmönkulutuksen profiilin muuttumista kaukolämpöverkoissa pidemmällä aikavälillä. Tämän jälkeen on selvitetty Savon Voiman tyyppiverkkojen muuttuvien tuotantokustannuksien jakaumia sekä niiden riippuvuutta eri tekijöistä kuten ajankohdasta ja ulkolämpötilasta. Näiden taustaselvitysten jälkeen työssä on hahmoteltu alustavia erityyppisiä hinnoittelumalleja ja laskettu niille hintoja. Näiden tuotteiden heikkouksia ja vahvuuksia on arvioitu sekä energiayhtiön että asiakkaiden kannalta. Seuraavaksi on Savon Voiman ohjausryhmän kanssa pohdittu mitä hinnoittelumalleja kannattaa kehittää pidemmälle ja esitellä asiakkaille. Tämän jälkeen projektissa on käyty tapaamassa kaukolämpöasiakkaita eri asiakassegmenteistä hinnoittelun kehittämiseen liittyen. Työn loppuun on koottu asiakastapaamisten tulokset ja johtopäätökset sekä kehitysideat.
Alussa potentiaalisimpina nähdyt hintaohjaustuotteet, joissa asiakas omalla ku-lutusjoustollaan saisi aikaan energiayhtiölle kustannussäästöjä ja hyötyisi tästä lämpölaskussaan, eivät loppujen lopuksi osoittautuneetkaan järkeviksi koska asiakkaiden kulutusjouston mahdollisuus on lähes olematon. Työssä tultiin siihen tulokseen, että parhaat asiakasarvoa tuovat kehitysmahdollisuudet kaukolämmön hinnoittelussa Savon Voimalla liittyvät tällä hetkellä perusmaksun määritysperusteena olevan tilaustehon automatisointiin. Tämä mahdollistaisi myös työssä kehitellyn Bonus-järjestelmän. Kaukolämpöhybridilämmittäjien kustannusvastaavan hinnoittelun parantamiseksi työssä pohdittiin varatehomaksua, jolloin perinteisen tyyppisten asiakkaiden perusmaksuun ei tarvitsisi tehdä heille epämieluisia muutoksia.
Työssä on ensin perehdytty muiden kaukolämpöyhtiöiden uudentyyppisiin hinnoittelumalleihin Suomessa ja Ruotsissa sekä kaukolämmön hinnoittelun uudistamiseen liittyviin tutkimuksiin ja selvityksiin. Seuraavaksi on tutkittu asiakkaiden tekemien energiansäästötoimenpiteiden vaikutuksia lämmönkäytön profiiliin ja arvioitu lämmönkulutuksen profiilin muuttumista kaukolämpöverkoissa pidemmällä aikavälillä. Tämän jälkeen on selvitetty Savon Voiman tyyppiverkkojen muuttuvien tuotantokustannuksien jakaumia sekä niiden riippuvuutta eri tekijöistä kuten ajankohdasta ja ulkolämpötilasta. Näiden taustaselvitysten jälkeen työssä on hahmoteltu alustavia erityyppisiä hinnoittelumalleja ja laskettu niille hintoja. Näiden tuotteiden heikkouksia ja vahvuuksia on arvioitu sekä energiayhtiön että asiakkaiden kannalta. Seuraavaksi on Savon Voiman ohjausryhmän kanssa pohdittu mitä hinnoittelumalleja kannattaa kehittää pidemmälle ja esitellä asiakkaille. Tämän jälkeen projektissa on käyty tapaamassa kaukolämpöasiakkaita eri asiakassegmenteistä hinnoittelun kehittämiseen liittyen. Työn loppuun on koottu asiakastapaamisten tulokset ja johtopäätökset sekä kehitysideat.
Alussa potentiaalisimpina nähdyt hintaohjaustuotteet, joissa asiakas omalla ku-lutusjoustollaan saisi aikaan energiayhtiölle kustannussäästöjä ja hyötyisi tästä lämpölaskussaan, eivät loppujen lopuksi osoittautuneetkaan järkeviksi koska asiakkaiden kulutusjouston mahdollisuus on lähes olematon. Työssä tultiin siihen tulokseen, että parhaat asiakasarvoa tuovat kehitysmahdollisuudet kaukolämmön hinnoittelussa Savon Voimalla liittyvät tällä hetkellä perusmaksun määritysperusteena olevan tilaustehon automatisointiin. Tämä mahdollistaisi myös työssä kehitellyn Bonus-järjestelmän. Kaukolämpöhybridilämmittäjien kustannusvastaavan hinnoittelun parantamiseksi työssä pohdittiin varatehomaksua, jolloin perinteisen tyyppisten asiakkaiden perusmaksuun ei tarvitsisi tehdä heille epämieluisia muutoksia.