Kielentäminen matematiikan opetuksen ja oppimisen tukena
Sarikka, Hanna (2014)
Sarikka, Hanna
2014
Teknis-luonnontieteellinen koulutusohjelma
Luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-05-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201404141144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201404141144
Tiivistelmä
Kielentäminen eli matemaattisen ajattelun ilmaiseminen kielen avulla pääsääntöisesti suullisesti tai kirjallisesti (Joutsenlahti, 2010) on työkalu matematiikan opetukseen ja oppimiseen. Tässä diplomityössä on tutkittu kielentämisen teoriapohjaa, Jorma Joutsenlahden kehittämiä kielentämismalleja, kehitetty uusia kielentämistehtävätyyppejä sekä tutkittu kielentämiskokeilun avulla opiskelijoiden suhtautumista kielentämistehtäviin. Tutkimus toteutettiin Tampereen teknillisessä yliopistossa ja Turun yliopistossa sekä pienemmässä mittakaavassa Tampereen yliopiston normaalikoulussa. Tutkimukseen osallistui yhteensä 163 yliopisto-opiskelijaa sekä 21 lukion lyhyen matematiikan oppilasta. Tampereella tutkimusta tehtiin yhdellä insinöörimatematiikan kurssilla ja Turussa analyysin kurssilla. Opiskelijoille annettiin viikoittain kielentämistehtäviä ja kurssin loppupuolella opiskelijoille jaettiin kysely, jossa he saivat kertoa omia näkemyksiään matematiikasta, kielentämisestä ja kielentämistehtävistä. Tutkimuksessa haluttiin vastata seuraaviin kysymyksiin: Millaisia kielentämistehtävämalleja voidaan kehittää? Millaiset kielentämistehtävät ovat toimivia? Mitä mieltä opiskelijat ovat kielentämisestä ja kielentämistehtävistä? Miten kielentämistä voi hyödyntää matematiikan opetuksessa ja oppimisessa? Tutkimusta varten kehitetyt uudet tehtävämallit osoittautuivat toimiviksi. Kokonaisuudessaan tulokset olivat positiivisia ja kannustivat jatkamaan kielentämisen käyttämistä matematiikan opetuksessa.