Tietotyön tuottavuuden kehittäminen organisaation oppimisen keinoja hyödyntäen
Himberg, Sannamari (2014)
Himberg, Sannamari
2014
Tietojohtamisen koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-02-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201401111036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201401111036
Tiivistelmä
Tietotyö, tietotyön tuottavuus ja organisaation oppiminen ovat jo pitkään tutkittuja asioita. Niitä ei kuitenkaan erityisen paljon ole tutkittu projektiympäristön kontekstissa ja nimenomaan käyttäen näkökulmana yksilön omaa vastuuta tietotyönsä tuottavuuden kehittämisessä – kuinka tietotyöläinen yksilönä kokee, että omaa työtä voidaan tehostaa ja saada yksilön tietämys lopulta organisaation oppimiseksi. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää kuinka tietojohtamisen käytäntöjä, ja erityisesti organisaation oppimiseen liittyviä keinoja hyödyntämällä, voidaan parantaa tietotyön tuottavuutta – yksilön vastuun näkökulmasta.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä on koostettu tietotyön, tietämyksen hallinnan ja organisaation oppimisen väliset yhteydet – ymmärtääkseen organisaation oppimista, on ensin ymmärrettävä tietämyksen hallintaa, sillä organisaation oppimisen voidaan katsoa olevan tietämyksen hallinnan tavoite. Työssä on tutkittu aihetta nimenomaan projektiympäristössä ja selvitetty projektiympäristön luomia haasteita. Työssä on kartoitettu tietotyön tuottavuuteen vaikuttavia tekijöitä ja selvitetty, kuinka yksilön oppiminen saadaan lopulta organisaation oppimiseksi. Empiirisen osion aineisto on koottu 17 teemahaastattelulla ja kohdeorganisaation projektidokumentteja tutkimalla. Tulokset on analysoitu hyödyntäen teoriasidonnaista analyysia.
Sekä teoreettisen osuuden havaintojen että empiirisen osuuden tulosten analysoinnin jälkeen on voitu todeta, että olemassa olevan osaamisen sekä parhaiden käytäntöjen hyödyntäminen on tietotyöläisen tehokkuuden kehittämisessä ensiarvoisen tärkeää. Osaamiskartat mahdollistavat organisaatiossa olevan osaamisen ja tietämyksen hallinnoinnin sekä antavat näkökulmaa puuttuvasta tietotaidosta. Projektiprofiilit ja osaamistarinat puolestaan tarjoavat helpon ja konkreettisen keinon parhaiden käytäntöjen ja osaamisen siirtämiseksi projektien välillä. Projektikatselmoinnit ja -loppuraportit ovat välineitä parhaiden käytäntöjen kartoittamiseen ja yksilötason oppimisen siirtämiseksi organisaatiotason oppimiseksi. Kokonaisvaltaisten ratkaisujen luomiseen ja tietämyksen jakamiseen tarvitaan myös tietotyöläisten välistä yhteistyötä sekä avointa ja tiedon jakoa edistävää organisaatiokulttuuria. Tuotteistaminen puolestaan on oiva keino tietotyön tehostamisessa ja yksilötason oppimisen siirtämisessä organisaation oppimiseksi.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä on koostettu tietotyön, tietämyksen hallinnan ja organisaation oppimisen väliset yhteydet – ymmärtääkseen organisaation oppimista, on ensin ymmärrettävä tietämyksen hallintaa, sillä organisaation oppimisen voidaan katsoa olevan tietämyksen hallinnan tavoite. Työssä on tutkittu aihetta nimenomaan projektiympäristössä ja selvitetty projektiympäristön luomia haasteita. Työssä on kartoitettu tietotyön tuottavuuteen vaikuttavia tekijöitä ja selvitetty, kuinka yksilön oppiminen saadaan lopulta organisaation oppimiseksi. Empiirisen osion aineisto on koottu 17 teemahaastattelulla ja kohdeorganisaation projektidokumentteja tutkimalla. Tulokset on analysoitu hyödyntäen teoriasidonnaista analyysia.
Sekä teoreettisen osuuden havaintojen että empiirisen osuuden tulosten analysoinnin jälkeen on voitu todeta, että olemassa olevan osaamisen sekä parhaiden käytäntöjen hyödyntäminen on tietotyöläisen tehokkuuden kehittämisessä ensiarvoisen tärkeää. Osaamiskartat mahdollistavat organisaatiossa olevan osaamisen ja tietämyksen hallinnoinnin sekä antavat näkökulmaa puuttuvasta tietotaidosta. Projektiprofiilit ja osaamistarinat puolestaan tarjoavat helpon ja konkreettisen keinon parhaiden käytäntöjen ja osaamisen siirtämiseksi projektien välillä. Projektikatselmoinnit ja -loppuraportit ovat välineitä parhaiden käytäntöjen kartoittamiseen ja yksilötason oppimisen siirtämiseksi organisaatiotason oppimiseksi. Kokonaisvaltaisten ratkaisujen luomiseen ja tietämyksen jakamiseen tarvitaan myös tietotyöläisten välistä yhteistyötä sekä avointa ja tiedon jakoa edistävää organisaatiokulttuuria. Tuotteistaminen puolestaan on oiva keino tietotyön tehostamisessa ja yksilötason oppimisen siirtämisessä organisaation oppimiseksi.