Tampereen joukkoliikenteen ICT-palvelujen kehittäminen
Ruotsalainen, Sami (2013)
Ruotsalainen, Sami
2013
Rakennustekniikan koulutusohjelma
Tuotantotalouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-12-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201312191526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201312191526
Tiivistelmä
Tässä diplomityössä tutkitaan Tampereen joukkoliikenteen vuonna 2013 tarjoamia tieto- ja viestintäteknologia -palveluja eli ICT-palveluja matkustajien ja joukkoliikennesuunnittelun näkökulmista. Työn tavoitteena on löytää ratkaisuja paremman matkustajainformaation tuottamiseksi, laadukkaamman suunnittelun aikaansaamiseksi ja pohtia julkisen sektorin roolia avoimen sovelluskehitysyhteistyön parissa.
Työn alussa perehdytään kirjallisuustutkimuksella lyhyesti tieto- ja viestintäteknologiaan ja siitä yleisesti saavutettaviin hyötyihin, sekä joukkoliikenteeseen Tampereen seudulla. Työlle keskeisen rungon muodostaa katsaus Tampereen joukkoliikenteen vuonna 2013 tarjoamiin ICT-palveluihin ja matkustajille tarkoitettujen palvelujen kävijämääriin. Älyliikennettä ja joukkoliikenteen ICT-palveluja on käytössä eri puolilla maailmaa ja Tampereella käytössä olevat palveluratkaisut ovat hyvin samanlaisia maailmalla olevien palvelujen kanssa. Työn runkoa vahvistaa elokuussa 2013 teetetty käyttäjäkysely joukkoliikenteen matkustajille, jossa tiedusteltiin käyttäjien mielipiteitä palveluista. Kyselyn tulosten perusteella käyttäjät olivat erittäin tyytyväisiä tarjottuihin informaatiopalveluihin ja kokivat niiden käytöstä olevan todellista hyötyä heille itselleen.
Asiantuntijahaastatteluilla saatiin vahvistettua näkemyksiä tiedon ja ICT-palvelujen määrän kasvusta tulevaisuudessa ja kuinka julkisen sektorin tulee tarjota mahdollisuudet sovelluskehitykselle avoimien rajapintojen ja yhteistyön muodossa. Työssä esitellään kehitysehdotuksia vuonna 2013 olemassa oleville ICT-palveluille ja tuodaan esille myös mahdollisia uusia palveluja, jotka tuovat matkustajille lisäinformaatiota ja edesauttavat suunnittelua saavuttamaan toimivamman joukkoliikennejärjestelmäkokonaisuuden.
Työn alussa perehdytään kirjallisuustutkimuksella lyhyesti tieto- ja viestintäteknologiaan ja siitä yleisesti saavutettaviin hyötyihin, sekä joukkoliikenteeseen Tampereen seudulla. Työlle keskeisen rungon muodostaa katsaus Tampereen joukkoliikenteen vuonna 2013 tarjoamiin ICT-palveluihin ja matkustajille tarkoitettujen palvelujen kävijämääriin. Älyliikennettä ja joukkoliikenteen ICT-palveluja on käytössä eri puolilla maailmaa ja Tampereella käytössä olevat palveluratkaisut ovat hyvin samanlaisia maailmalla olevien palvelujen kanssa. Työn runkoa vahvistaa elokuussa 2013 teetetty käyttäjäkysely joukkoliikenteen matkustajille, jossa tiedusteltiin käyttäjien mielipiteitä palveluista. Kyselyn tulosten perusteella käyttäjät olivat erittäin tyytyväisiä tarjottuihin informaatiopalveluihin ja kokivat niiden käytöstä olevan todellista hyötyä heille itselleen.
Asiantuntijahaastatteluilla saatiin vahvistettua näkemyksiä tiedon ja ICT-palvelujen määrän kasvusta tulevaisuudessa ja kuinka julkisen sektorin tulee tarjota mahdollisuudet sovelluskehitykselle avoimien rajapintojen ja yhteistyön muodossa. Työssä esitellään kehitysehdotuksia vuonna 2013 olemassa oleville ICT-palveluille ja tuodaan esille myös mahdollisia uusia palveluja, jotka tuovat matkustajille lisäinformaatiota ja edesauttavat suunnittelua saavuttamaan toimivamman joukkoliikennejärjestelmäkokonaisuuden.