Työkalu asiakastarvevetoiseen tuotekehitykseen valmistavassa teollisuudessa
Hokkanen, Laura (2013)
Hokkanen, Laura
2013
Automaatiotekniikan koulutusohjelma
Teknisten tieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-12-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201312181501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201312181501
Tiivistelmä
Tuotekehitys ja uusien tuotteiden tuominen markkinoille on kriittinen osa valmistavan teollisuuden yritysten liiketoimintaa. Tuotekehityksen on pystyttävä vastaamaan muuttuviin asiakastarpeisiin ja markkinoiden kysyntään yhä nopeammin ja tehokkaammin. Samaan aikaan yritysten toiminta on yhä hajautetumpaa ympäri maailman. Tiedonhallinnan haasteet hajautetuissa tiimeissä ja arvoketjuissa tuovat tarpeen uusille järjestelmille, jotka auttavat hallitsemaan niin tietoa kuin prosessejakin luotettavasti ja nopeasti. Asiakastarpeiden ymmärtäminen ja tämän tiedon siirtäminen kaikille tuotekehitykseen osallistuville auttaa tuomaan parempia tuotteita markkinoille ja luomaan yritykselle kilpailuetua.
Tässä työssä tutkittiin valmistavan teollisuuden tuotekehityksen prosesseja ja työkaluja, sekä erityisesti asiakastiedon hyödyntämistä tuotekehityksessä. Käyttäjien kokemia hyviä ja huonoja ominaisuuksia sekä käytettävyyttä nykyisissä työkaluissa kartoitettiin. Tehdyn tutkimuksen perusteella suunniteltiin työkalu asiakastarvevetoiseen tuotekehitykseen. Käyttäjäkeskeiseen suunnitteluprosessiin kuului useita käyttäjätutkimuksia yhteensä kahdeksassa eri yrityksessä sekä lisäksi käyttäjätestejä eri käyttöliittymäkuvilla. Viimeisen käyttäjätutkimuksen perusteella suunniteltu työkalu ja sen käyttöliittymä on käyttäjälle selkeä ja tukee priorisoitujen asiakastarpeiden hyödyntämistä tuotekehityksessä.
Asiakastieto kulkee usein monen portaan kautta, ennen kuin se saapuu tuotekehitykselle. Tieto voi matkalla muuttua tai sitä ei aina ole tarpeeksi. Tässä työssä suunnitellun työkalun avulla asiakastietoa voidaan jakaa yrityksessä suoraan asiakasrajapinnasta kaikille tuotekehitykseen osallistuville. Tämän lisäksi työkalun avulla voidaan asiakasarvon muodostuminen tuotteesta nähdä systemaattisen asiakastarveanalyysin perusteella.
Tuotekehitys joutuu kehittymään koko ajan markkinoiden muuttuessa enenevässä määrin globaaleiksi ja asiakassuhteiden muuttuessa. Myös muutokset palvelutoiminnan lisääntymisessä on otettava jatkossa huomioon, kun tuotteeseen kuuluvat sekä fyysinen tuote, että palvelutuote. Yritysten ikärakenteen aiheuttama sukupolvenvaihdos aiheuttaa tarvetta erilaisille toimintatavoille sekä dokumentoinnille.
Tässä työssä tutkittiin valmistavan teollisuuden tuotekehityksen prosesseja ja työkaluja, sekä erityisesti asiakastiedon hyödyntämistä tuotekehityksessä. Käyttäjien kokemia hyviä ja huonoja ominaisuuksia sekä käytettävyyttä nykyisissä työkaluissa kartoitettiin. Tehdyn tutkimuksen perusteella suunniteltiin työkalu asiakastarvevetoiseen tuotekehitykseen. Käyttäjäkeskeiseen suunnitteluprosessiin kuului useita käyttäjätutkimuksia yhteensä kahdeksassa eri yrityksessä sekä lisäksi käyttäjätestejä eri käyttöliittymäkuvilla. Viimeisen käyttäjätutkimuksen perusteella suunniteltu työkalu ja sen käyttöliittymä on käyttäjälle selkeä ja tukee priorisoitujen asiakastarpeiden hyödyntämistä tuotekehityksessä.
Asiakastieto kulkee usein monen portaan kautta, ennen kuin se saapuu tuotekehitykselle. Tieto voi matkalla muuttua tai sitä ei aina ole tarpeeksi. Tässä työssä suunnitellun työkalun avulla asiakastietoa voidaan jakaa yrityksessä suoraan asiakasrajapinnasta kaikille tuotekehitykseen osallistuville. Tämän lisäksi työkalun avulla voidaan asiakasarvon muodostuminen tuotteesta nähdä systemaattisen asiakastarveanalyysin perusteella.
Tuotekehitys joutuu kehittymään koko ajan markkinoiden muuttuessa enenevässä määrin globaaleiksi ja asiakassuhteiden muuttuessa. Myös muutokset palvelutoiminnan lisääntymisessä on otettava jatkossa huomioon, kun tuotteeseen kuuluvat sekä fyysinen tuote, että palvelutuote. Yritysten ikärakenteen aiheuttama sukupolvenvaihdos aiheuttaa tarvetta erilaisille toimintatavoille sekä dokumentoinnille.