Pyöräilyväylien runkoverkon kehittäminen Hämeenlinnassa
Tervahauta, Elina (2013)
Tervahauta, Elina
2013
Rakennustekniikan koulutusohjelma
Tuotantotalouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-11-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201311191452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201311191452
Tiivistelmä
Pyöräilyväylien runkoverkon kehittäminen on tärkeässä asemassa pyöräilyn edistämisessä. Pyöräilyn edistämistoimenpiteillä voidaan kasvattaa pyöräilyn kulkutapaosuutta, jolla voidaan puolestaan saavuttaa monia etuja. Pyöräilyn kulkutapaosuuden kasvu vähentää liikenteen hiilidioksidipäästöjä, energiankulutusta, meluhaittoja, kaupunkien ruuhkautumista, tilantarvetta ja terveydenhoitokustannuksia. Lisäksi pyöräilyn kulkutapaosuuden kasvattamisella voidaan lisätä kaupunkitilojen viihtyisyyttä ja turvallisuutta, yksilöiden henkistä ja fyysistä hyvinvointia sekä saavuttaa aikasäästöjä liikenteessä.
Pyöräilyä tulee kehittää omana liikennemuotonaan erillään kävelystä, jotta sen erityispiirteet voidaan huomioida pyöräilyväylien ja muun pyöräilyinfrastruktuurin suunnittelussa. Pyörä on ajoneuvo, joten pyöräilyn olosuhteet tulee luoda yhtä laadukkaiksi kuin muullakin ajoneuvoliikenteellä, mikäli pyöräilyn kulkutapaosuutta ja pyöräilymääriä halutaan kasvattaa. Jotta pyöräily olisi todellinen ja houkutteleva vaihtoehto henkilöautoilulle, tulee pyöräilystä tehdä nopeaa ja helppoa. Pyöräilyn sujuvuuden ja turvallisuuden kannalta tulee erityisesti kiinnittää huomiota pyöräilyn erotteluun muista kulkumuodoista liikenneympäristössä ja liittymäjärjestelyiden toteuttamiseen.
Hämeenlinnassa on tarve kasvattaa pyöräilyn kulkutapaosuutta, jotta voidaan saavuttaa Hämeenlinnan kaupunkistrategiassa 2014–2020 sekä Liikenne- ja viestintäministeriön kävelyn ja pyöräilyn valtakunnallisessa strategiassa 2020 asetetut kestävän kehityksen tavoitteet. Hämeenlinnan kantakaupungissa on hyvä potentiaali pyöräilymäärien kasvattamiseksi. Hämeenlinnassa on nykytilassa paljon pyöräilyväyliä, mutta pyöräverkon yhdistävyydessä ja jatkuvuudessa, pyöräilyn sujuvuudessa sekä pyöräilyväylien laadussa on paljon kehitettävää. Pyöräverkon suurimmat haasteet sijaitsevat Hämeenlinnan keskustasta, missä pyöräilyväylien puute ja epäjatkuvuuskohdat vaikeuttavat pyöräilyä.
Tavoitetilassa Hämeenlinnan pyöräilyn runkoverkko yhdistää tärkeimmät asuinalueet, työpaikkakeskittymät, koulut, päiväkodit ja muut keskeiset kohteet toisiinsa. Tavoiteverkko koostuu pääväylistä, yhdysväylistä ja muista pyöräilyväylistä. Pääväylille ja yhdysväylille on asetettu omat laatutasotavoitteensa, joihin tulee pyrkiä laadukkaan pyöräilyn runkoverkon luomiseksi. Tarvittavat parannustoimenpiteet on jaoteltu kiireellisyysluokkiin ohjaamaan tarvittavien toimenpiteiden toteutusjärjestystä. Runkoverkon ohella Hämeenlinnassa olisi tulevaisuudessa hyvä kehittää kunnossapito- ja talvihoitojärjestelmää sekä pyöräilyyn liittyvän informaation jakamista, kuten opasteita ja viitoitusta sekä ajantasaisia pyöräilykarttoja ja -reittioppaita.
Pyöräilyä tulee kehittää omana liikennemuotonaan erillään kävelystä, jotta sen erityispiirteet voidaan huomioida pyöräilyväylien ja muun pyöräilyinfrastruktuurin suunnittelussa. Pyörä on ajoneuvo, joten pyöräilyn olosuhteet tulee luoda yhtä laadukkaiksi kuin muullakin ajoneuvoliikenteellä, mikäli pyöräilyn kulkutapaosuutta ja pyöräilymääriä halutaan kasvattaa. Jotta pyöräily olisi todellinen ja houkutteleva vaihtoehto henkilöautoilulle, tulee pyöräilystä tehdä nopeaa ja helppoa. Pyöräilyn sujuvuuden ja turvallisuuden kannalta tulee erityisesti kiinnittää huomiota pyöräilyn erotteluun muista kulkumuodoista liikenneympäristössä ja liittymäjärjestelyiden toteuttamiseen.
Hämeenlinnassa on tarve kasvattaa pyöräilyn kulkutapaosuutta, jotta voidaan saavuttaa Hämeenlinnan kaupunkistrategiassa 2014–2020 sekä Liikenne- ja viestintäministeriön kävelyn ja pyöräilyn valtakunnallisessa strategiassa 2020 asetetut kestävän kehityksen tavoitteet. Hämeenlinnan kantakaupungissa on hyvä potentiaali pyöräilymäärien kasvattamiseksi. Hämeenlinnassa on nykytilassa paljon pyöräilyväyliä, mutta pyöräverkon yhdistävyydessä ja jatkuvuudessa, pyöräilyn sujuvuudessa sekä pyöräilyväylien laadussa on paljon kehitettävää. Pyöräverkon suurimmat haasteet sijaitsevat Hämeenlinnan keskustasta, missä pyöräilyväylien puute ja epäjatkuvuuskohdat vaikeuttavat pyöräilyä.
Tavoitetilassa Hämeenlinnan pyöräilyn runkoverkko yhdistää tärkeimmät asuinalueet, työpaikkakeskittymät, koulut, päiväkodit ja muut keskeiset kohteet toisiinsa. Tavoiteverkko koostuu pääväylistä, yhdysväylistä ja muista pyöräilyväylistä. Pääväylille ja yhdysväylille on asetettu omat laatutasotavoitteensa, joihin tulee pyrkiä laadukkaan pyöräilyn runkoverkon luomiseksi. Tarvittavat parannustoimenpiteet on jaoteltu kiireellisyysluokkiin ohjaamaan tarvittavien toimenpiteiden toteutusjärjestystä. Runkoverkon ohella Hämeenlinnassa olisi tulevaisuudessa hyvä kehittää kunnossapito- ja talvihoitojärjestelmää sekä pyöräilyyn liittyvän informaation jakamista, kuten opasteita ja viitoitusta sekä ajantasaisia pyöräilykarttoja ja -reittioppaita.