Harrastusmatkojen kulkutapavalinnat
Korpinen, Anna (2013)
Korpinen, Anna
2013
Rakennustekniikan koulutusohjelma
Tuotantotalouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-10-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201310231373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201310231373
Tiivistelmä
Suomalaisten tekemistä vapaa-ajanmatkoista kolmannes on liikunta- ja harrastussidonnaisia. Tämän työn keskeinen tutkimusalue on alle 18-vuotiaiden lasten ja nuorten vapaa-ajan harrastusmatkat. Liikennetutkimusten mukaan lasten ja nuorten kyyditseminen henkilöautolla harrastuksiin on yleistyvä trendi, joka on ristiriidassa liikkumisen ohjauksen ja valtion liikennepoliittisten tavoitteiden kanssa. Liikkumisen ohjaustyö tukee valtionhallinnon asettamia liikenteen kehitystavoitteita tavoitellen kulkutapamuutosta kohti kestävämpiä kulkutapoja. Lisäksi suomalaislasten ja -nuorten arvioidaan olevan huonokuntoisempia kuin aiemmin, vaikka heistä valtaosa harrastaa liikuntaa.
Tutkimuksessa tuotetaan tietoa lasten ja nuorten vapaa-ajan harrastusmatkustamisen nykytilasta, kulkutapavalinnoista ja niihin vaikuttavista tekijöistä. Harrastustoiminnan kenttää on tarkasteltu Tampereen kaupunkiseudulla lasten ja nuorten keskuudessa Suomen seuraharrastetuimman urheilulajin jalkapallon harrastusmatkojen liikkumistottumusten kautta. Harrastusmatkustamisen toimintakentän kuvaus on muodostettu jalkapalloilijoille suunnatun liikkumiskyselyn, asiantuntijahaastatteluiden ja kirjallisuusselvityksen pohjalta. Lisäksi tutkimuksessa arvioidaan harrastusmatkojen kulkutavan valintaan vaikuttamisen mahdollisuuksia urheiluseurojen ja kuntien näkökulmasta tutkimuksen aikana kehitettyjen ja testattujen liikkumisen ohjauksen keinojen kautta.
Harrastusmatkustamisen liikkumisen ohjausta suunniteltaessa on sen ominaispiirteiden tuntemus tärkeässä roolissa. Harrastusmatkojen luonne vaihtelee voimakkaasti jo yhden lajin piirissä harrastusmuodosta ja harrastajan iästä riippuen. Harrastusmatkaliikkumisen kannalta merkittävimmät erot eri harrastusmuotojen välillä ovat harjoituskertojen määrä ja harjoituspaikkojen sijainti. Lisäksi harrastusmatkojen kulkutapavalinnan taustalla vaikuttavat muun muassa harrastajan ikä, liikkumistottumukset, asenteet, matkojen pituus ja ajankohta. Tutkimuksen tuloksena on muodostettu päätelmiä ja jatkotoimenpide-ehdotuksia harrastusmatkustamisen kulkutapavalintaan vaikuttamiselle, valtakunnalliset ja seututason kestävien kulkutapojen lisäämistavoitteet huomioon ottaen.
Tutkimuksessa tuotetaan tietoa lasten ja nuorten vapaa-ajan harrastusmatkustamisen nykytilasta, kulkutapavalinnoista ja niihin vaikuttavista tekijöistä. Harrastustoiminnan kenttää on tarkasteltu Tampereen kaupunkiseudulla lasten ja nuorten keskuudessa Suomen seuraharrastetuimman urheilulajin jalkapallon harrastusmatkojen liikkumistottumusten kautta. Harrastusmatkustamisen toimintakentän kuvaus on muodostettu jalkapalloilijoille suunnatun liikkumiskyselyn, asiantuntijahaastatteluiden ja kirjallisuusselvityksen pohjalta. Lisäksi tutkimuksessa arvioidaan harrastusmatkojen kulkutavan valintaan vaikuttamisen mahdollisuuksia urheiluseurojen ja kuntien näkökulmasta tutkimuksen aikana kehitettyjen ja testattujen liikkumisen ohjauksen keinojen kautta.
Harrastusmatkustamisen liikkumisen ohjausta suunniteltaessa on sen ominaispiirteiden tuntemus tärkeässä roolissa. Harrastusmatkojen luonne vaihtelee voimakkaasti jo yhden lajin piirissä harrastusmuodosta ja harrastajan iästä riippuen. Harrastusmatkaliikkumisen kannalta merkittävimmät erot eri harrastusmuotojen välillä ovat harjoituskertojen määrä ja harjoituspaikkojen sijainti. Lisäksi harrastusmatkojen kulkutapavalinnan taustalla vaikuttavat muun muassa harrastajan ikä, liikkumistottumukset, asenteet, matkojen pituus ja ajankohta. Tutkimuksen tuloksena on muodostettu päätelmiä ja jatkotoimenpide-ehdotuksia harrastusmatkustamisen kulkutapavalintaan vaikuttamiselle, valtakunnalliset ja seututason kestävien kulkutapojen lisäämistavoitteet huomioon ottaen.