Tietämyksen kaksisuuntainen siirtäminen yliopiston ja yrityksen välisissä tutkimushankkeissa
Rikone, Linda (2013)
Rikone, Linda
2013
Tietojohtamisen koulutusohjelma
Tuotantotalouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-10-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201310231368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201310231368
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tietämyksen siirtämistä voidaan tehostaa yliopiston ja yrityksen välillä. Tietämyksen siirtämistä tutkittiin viiden tutkimuskohteen avulla. Tutkimuksessa tarkasteltiin kaksisuuntaista tietämyksensiirtoa. Tarkasteltavina olivat yliopiston ja yrityksen välisessä yhteistyössä syntyvä tietämys, sen luonti, siirtäminen sekä siihen vaikuttavat tekijät.
Työ koostui käsiteanalyyttisestä osiosta ja tapaustutkimuksena toteutetusta empiirisestä osasta. Teoriaosuudessa käsiteltiin tietämykseen ja tietämyksen siirtämiseen liittyvät termit sekä tietämyksensiirtomallit tietojohtamisen näkökulmasta. Tietämyksen siirtäminen kuuluu tietämyksen yhdessä luomiseen, jota myöskin tarkasteltiin teoriaosuudessa. Tämän jälkeen käsiteltiin tietämyksensiirtomallit yliopiston ja yrityksen välillä, tietämyksensiirtotavat sekä siirtoprosessiin vaikuttavat tekijät. Tutkimuksen empiriaosan tutkimusote oli toiminta-analyyttinen. Tutkimuksen empiirisen osan aineisto muodostui teemahaastatteluina kerätystä laadullisesta aineistosta.
Tutkimuksen tuloksena kuvattiin viiden tutkimuskohteen tietämyksen siirtämisen tilaa, toimintatapoja ja prosessiin vaikuttavia tekijöitä. Keskeiseksi ja uudeksi tulokseksi saatiin, että hyviä tapoja siirtää tietämystä ovat yhdessä tekeminen ja toimiminen. Näitä tukevat henkilökohtaiset kontaktit sekä säännölliset tapaamiset ja kokoukset. Opiskelijoiden ja tutkijoiden osallistuminen tutkimushankkeeseen lisää uusia näkemyksiä aiheeseen. Tietämyksen siirtämisen tärkeitä edistäviä tekijöitä ovat yhteisymmärrys, luottamus ja halu tehdä yhteistyötä. Yhteensopivat teknologiat kahden osapuolen välillä mahdollistavat tehokkaan tietämyksen varastoimisen. Uutena tuloksena oli, että tavoitteiden ja yhteisten toimintatapojen määrittely selkeyttää tietämyksensiirtoprosessisia. Tärkeimpiin estäviin tekijöihin kuuluvat puutteellinen viestintä ja henkilökunnan vaihtuminen. Huonosti määritellyt projektin tavoitteet ja huono aiempi kokemus yhteistyöstä vaikuttavat kielteisesti tietämyksensiirtoprosessiin.
Työn toimenpidesuosituksena oli, että yliopiston ja yrityksen yhteistyössä panostetaan tietämyksen yhdessä luomiseen ja henkilökohtaisten kontaktien solmimiseen. Hankkeiden henkilökunnan on hyvä pysyä mukana hankkeessa koko hankkeen ajan, jottei henkilökunta muuttuisi. Yliopiston ja yrityksen yhteistyössä on hyvä kiinnittää huomiota tietämyksen siirtämistä tässä työssä tunnistettuihin edistäviin tekijöihin ja vähentää työssä mainittujen estävien tekijöiden vaikutusta siirtoprosessiin.
Työ koostui käsiteanalyyttisestä osiosta ja tapaustutkimuksena toteutetusta empiirisestä osasta. Teoriaosuudessa käsiteltiin tietämykseen ja tietämyksen siirtämiseen liittyvät termit sekä tietämyksensiirtomallit tietojohtamisen näkökulmasta. Tietämyksen siirtäminen kuuluu tietämyksen yhdessä luomiseen, jota myöskin tarkasteltiin teoriaosuudessa. Tämän jälkeen käsiteltiin tietämyksensiirtomallit yliopiston ja yrityksen välillä, tietämyksensiirtotavat sekä siirtoprosessiin vaikuttavat tekijät. Tutkimuksen empiriaosan tutkimusote oli toiminta-analyyttinen. Tutkimuksen empiirisen osan aineisto muodostui teemahaastatteluina kerätystä laadullisesta aineistosta.
Tutkimuksen tuloksena kuvattiin viiden tutkimuskohteen tietämyksen siirtämisen tilaa, toimintatapoja ja prosessiin vaikuttavia tekijöitä. Keskeiseksi ja uudeksi tulokseksi saatiin, että hyviä tapoja siirtää tietämystä ovat yhdessä tekeminen ja toimiminen. Näitä tukevat henkilökohtaiset kontaktit sekä säännölliset tapaamiset ja kokoukset. Opiskelijoiden ja tutkijoiden osallistuminen tutkimushankkeeseen lisää uusia näkemyksiä aiheeseen. Tietämyksen siirtämisen tärkeitä edistäviä tekijöitä ovat yhteisymmärrys, luottamus ja halu tehdä yhteistyötä. Yhteensopivat teknologiat kahden osapuolen välillä mahdollistavat tehokkaan tietämyksen varastoimisen. Uutena tuloksena oli, että tavoitteiden ja yhteisten toimintatapojen määrittely selkeyttää tietämyksensiirtoprosessisia. Tärkeimpiin estäviin tekijöihin kuuluvat puutteellinen viestintä ja henkilökunnan vaihtuminen. Huonosti määritellyt projektin tavoitteet ja huono aiempi kokemus yhteistyöstä vaikuttavat kielteisesti tietämyksensiirtoprosessiin.
Työn toimenpidesuosituksena oli, että yliopiston ja yrityksen yhteistyössä panostetaan tietämyksen yhdessä luomiseen ja henkilökohtaisten kontaktien solmimiseen. Hankkeiden henkilökunnan on hyvä pysyä mukana hankkeessa koko hankkeen ajan, jottei henkilökunta muuttuisi. Yliopiston ja yrityksen yhteistyössä on hyvä kiinnittää huomiota tietämyksen siirtämistä tässä työssä tunnistettuihin edistäviin tekijöihin ja vähentää työssä mainittujen estävien tekijöiden vaikutusta siirtoprosessiin.