Jätealan yritysten palveluliiketoiminnan kehittämismahdollisuuksia
Thitz, Otto (2013)
Thitz, Otto
2013
Tuotantotalouden koulutusohjelma
Tuotantotalouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-10-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201310221361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201310221361
Tiivistelmä
Jätehuoltopalveluita on tarkasteltu perinteisesti rutiininomaisina liiketoiminnan tukipalveluina. Yrityspalveluiden tutkimus on ollut melko vähissä määrin kiinnostunut tällaisista palveluista, jotka eivät liity suoraan asiakkaiden ydinliiketoimintaan ja joissa palveluntuottajat voidaan valita kustannusperusteisesti. Kuitenkin jätealan liiketoiminta on muuttunut huomattavasti viime vuosina. Jätealan merkitys on noussut, kun asiakas-yritykset tavoittelevat ekologisesti kestävää liiketoimintaa ja tarvitsevat tähän avuksi erilaisia ympäristöpalveluita. Aiempi tutkimus ei vastaa riittävässä määrin kysymykseen siitä, millaista jätealan yritysten liiketoiminta on palveluiden näkökulmasta nykyään.
Tässä diplomityössä tutkittiin jätealan yritysten palveluliiketoimintaa. Työn tavoitteena oli luoda ymmärrystä siitä, miten alan yritykset näkevät palveluiden ja palveluliike-toiminnan merkityksen sekä millaisia mahdollisuuksia näiden kehittämiseen liittyy. Osatavoitteina oli lisätä ymmärrystä verkostojen ja yritysten välisten suhteiden merkityksestä jätealalla. Toinen osatavoite oli tunnistaa palveluliiketoiminnan kehittämiseen liittyviä haasteita. Työn tutkimusote oli laadullinen ja kartoittava. Tutkimusmenetelmänä olivat teemahaastattelut, joita tehtiin yhteensä 16. Haastateltavina oli jätehuollon ja kierrätysalan yritysten edustajia, jotka työskentelivät yritysten palveluliiketoiminnan kehittämisen parissa. Aineistoa analysoitiin koodaamalla ja teemoittelemalla sitä tutkimuskysymysten kannalta olennaisiin aihe-piireihin. Työn kirjallisuuskatsauksessa tutustuttiin palveluliiketoimintaan, ekologiseen kestävyyteen palveluiden näkökulmasta sekä jätehuollon kehityksen ajureihin.
Tutkimuksen tärkeimpinä löydöksinä oli, että jätealan yritysten palveluliiketoiminnan kehittämispotentiaali on pitkien asiakassuhteiden rakentamisessa, kokonaisratkaisuissa ja verkostoyhteistyössä. Pitkät asiakkuudet ja kumppanuudet tarjoavat yrityksille ja heidän asiakkailleen mahdollisuuden kehittää esimerkiksi resurssitehokkuutta yhdessä. Jätealan yritykset tarjoavat myös kasvavassa määrin kokonaisratkaisuja erillisten palveluiden ja tuotteiden sijaan vastatakseen asiakkaiden tarpeisiin. Lisäksi alan yritykset tekevät merkittävissä määrin yhteistyötä. Löydöksenä oli myös, että ympäristöliiketoiminnassa yleisesti on paljon kasvun potentiaalia, varsinkin kansainvälisillä markkinoilla.
Tässä diplomityössä tutkittiin jätealan yritysten palveluliiketoimintaa. Työn tavoitteena oli luoda ymmärrystä siitä, miten alan yritykset näkevät palveluiden ja palveluliike-toiminnan merkityksen sekä millaisia mahdollisuuksia näiden kehittämiseen liittyy. Osatavoitteina oli lisätä ymmärrystä verkostojen ja yritysten välisten suhteiden merkityksestä jätealalla. Toinen osatavoite oli tunnistaa palveluliiketoiminnan kehittämiseen liittyviä haasteita. Työn tutkimusote oli laadullinen ja kartoittava. Tutkimusmenetelmänä olivat teemahaastattelut, joita tehtiin yhteensä 16. Haastateltavina oli jätehuollon ja kierrätysalan yritysten edustajia, jotka työskentelivät yritysten palveluliiketoiminnan kehittämisen parissa. Aineistoa analysoitiin koodaamalla ja teemoittelemalla sitä tutkimuskysymysten kannalta olennaisiin aihe-piireihin. Työn kirjallisuuskatsauksessa tutustuttiin palveluliiketoimintaan, ekologiseen kestävyyteen palveluiden näkökulmasta sekä jätehuollon kehityksen ajureihin.
Tutkimuksen tärkeimpinä löydöksinä oli, että jätealan yritysten palveluliiketoiminnan kehittämispotentiaali on pitkien asiakassuhteiden rakentamisessa, kokonaisratkaisuissa ja verkostoyhteistyössä. Pitkät asiakkuudet ja kumppanuudet tarjoavat yrityksille ja heidän asiakkailleen mahdollisuuden kehittää esimerkiksi resurssitehokkuutta yhdessä. Jätealan yritykset tarjoavat myös kasvavassa määrin kokonaisratkaisuja erillisten palveluiden ja tuotteiden sijaan vastatakseen asiakkaiden tarpeisiin. Lisäksi alan yritykset tekevät merkittävissä määrin yhteistyötä. Löydöksenä oli myös, että ympäristöliiketoiminnassa yleisesti on paljon kasvun potentiaalia, varsinkin kansainvälisillä markkinoilla.