Matematiikan oppimisen tukeminen yliopistoissa
Vainio, Johanna (2013)
Vainio, Johanna
2013
Teknis-luonnontieteellinen koulutusohjelma
Luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-09-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201309111339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201309111339
Tiivistelmä
Matematiikan perustaitojen heikentyminen on saanut yliopistot ympäri maailmaa ryhtymään toimenpiteisiin, joilla tilanne saataisiin korjattua. Matemaattisen osaamisen heikkoudet periytyvät yliopistoihin jo peruskouluista ja lukio-opinnoista. Monesti opiskelijat kokevat korkeakoulumatematiikan ja lukiomatematiikan välillä kuilun, joka vaikuttaa heidän opiskelumotivaatioonsa ja korkeakouluopintojen suorittamiseen. Yliopistot ovat vastanneet opiskelijoiden matemaattisten taitojen heikkoon osaamiseen erilaisilla tukitoimilla.
Tukitoimien vaikutusten arvioimiseksi työssä pyritään selvittämään kansallisten ja kansainvälisten tutkimusten avulla matematiikan oppimisen tukemisen vaikutuksia eri yliopistoissa sekä kartoittamaan yliopistoissa käytettäviä eri tukimuotoja. Matematiikan tuen tarpeen taustalla näyttää olevan riittävän osaamisen takaaminen toisen asteen koulutuksessa, joka luo kuilua opiskelijan siirtymisessä koulumatematiikasta yliopistomatematiikkaan. Toisaalta myös koulumatematiikan, jolla tarkoitan toisen asteen matematiikan opintoja, ja korkeakoulumatematiikan piirteet eroavat toisistaan, mikä aiheuttaa opiskelijoissa muun muassa motivaation puutetta. Lisäksi yliopistomatematiikan luonne vaatii opiskelijoilta erilaisten oppimisstrategioiden käyttöä kuin mihin he ovat koulumatematiikassa tottuneet.
Yliopistot ympäri maailmaa ovat lähteneet tukemaan opiskelijoitaan matematiikan opinnoissa. Monet yliopistot tarjoavat tukea jo ennen opiskelijan siirtymistä yliopisto-opintoihin. Niin kutsutut siltakurssit pyrkivät tarjoamaan opiskelijoille valmiudet, joita he yliopisto-opinnoissaan tarvitsevat. Myös ensimmäisenä opiskeluvuonna tarjotaan erilaisia kursseja, joiden avulla opiskelijat oppivat tarvittavia oppimisstrategioita ja saavat käytännön tekemisen kautta motivaatiota matematiikan opiskeluun sekä kokemusta siitä, miten matematiikan työkalut voivat edistää tieteiden välistä oppimista. Jatkuvan tuen antamisen takaamiseksi yliopistot ovat lähteneet perustamaan matematiikan oppimisen tukikeskuksia, jotka tarjoavat monipuolisia tukipalveluja opiskelijoille riippumatta heidän taitotasostaan tai opiskeluvuodestaan.
Hyvin vähän on tutkimuksia siitä, kuinka matematiikan tuki vaikuttaa opiskelijoiden valmistumiseen ja ovatko yliopistot onnistuneet kuromaan umpeen kuilua koulumatematiikan ja korkeakoulumatematiikan välillä. Toisaalta yhä tiiviimpi yhteistyö toisen asteen koulutuksen ja korkeamman asteen koulutuksen välillä näyttäisi edesauttavan matematiikan opiskelijoiden pehmeää siirtymistä koulusta korkeakouluopintoihin ja mahdollisesti vähentäisi tuen tarvetta sekä lisäisi motivaatiota korkeakoulumatematiikan opinnoissa.
Tukitoimien vaikutusten arvioimiseksi työssä pyritään selvittämään kansallisten ja kansainvälisten tutkimusten avulla matematiikan oppimisen tukemisen vaikutuksia eri yliopistoissa sekä kartoittamaan yliopistoissa käytettäviä eri tukimuotoja. Matematiikan tuen tarpeen taustalla näyttää olevan riittävän osaamisen takaaminen toisen asteen koulutuksessa, joka luo kuilua opiskelijan siirtymisessä koulumatematiikasta yliopistomatematiikkaan. Toisaalta myös koulumatematiikan, jolla tarkoitan toisen asteen matematiikan opintoja, ja korkeakoulumatematiikan piirteet eroavat toisistaan, mikä aiheuttaa opiskelijoissa muun muassa motivaation puutetta. Lisäksi yliopistomatematiikan luonne vaatii opiskelijoilta erilaisten oppimisstrategioiden käyttöä kuin mihin he ovat koulumatematiikassa tottuneet.
Yliopistot ympäri maailmaa ovat lähteneet tukemaan opiskelijoitaan matematiikan opinnoissa. Monet yliopistot tarjoavat tukea jo ennen opiskelijan siirtymistä yliopisto-opintoihin. Niin kutsutut siltakurssit pyrkivät tarjoamaan opiskelijoille valmiudet, joita he yliopisto-opinnoissaan tarvitsevat. Myös ensimmäisenä opiskeluvuonna tarjotaan erilaisia kursseja, joiden avulla opiskelijat oppivat tarvittavia oppimisstrategioita ja saavat käytännön tekemisen kautta motivaatiota matematiikan opiskeluun sekä kokemusta siitä, miten matematiikan työkalut voivat edistää tieteiden välistä oppimista. Jatkuvan tuen antamisen takaamiseksi yliopistot ovat lähteneet perustamaan matematiikan oppimisen tukikeskuksia, jotka tarjoavat monipuolisia tukipalveluja opiskelijoille riippumatta heidän taitotasostaan tai opiskeluvuodestaan.
Hyvin vähän on tutkimuksia siitä, kuinka matematiikan tuki vaikuttaa opiskelijoiden valmistumiseen ja ovatko yliopistot onnistuneet kuromaan umpeen kuilua koulumatematiikan ja korkeakoulumatematiikan välillä. Toisaalta yhä tiiviimpi yhteistyö toisen asteen koulutuksen ja korkeamman asteen koulutuksen välillä näyttäisi edesauttavan matematiikan opiskelijoiden pehmeää siirtymistä koulusta korkeakouluopintoihin ja mahdollisesti vähentäisi tuen tarvetta sekä lisäisi motivaatiota korkeakoulumatematiikan opinnoissa.