Sosiaalisen median lisäarvo avoimessa innovaatioyhteisössä B2B-tuotteita valmistavan yrityksen näkökulmasta
Lyytikkä, Jani (2013)
Lyytikkä, Jani
2013
Tietojohtamisen koulutusohjelma
Tuotantotalouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-06-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201307031279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201307031279
Tiivistelmä
Asiakkaan ymmärtäminen on ollut aina yksi keskeisistä tekijöistä innovointi- ja tuote-kehitystyössä. Tätä on helpottanut paljon avoimen innovoinnin yleistyminen, jonka avulla yritykset ovat alkaneet hyödyntää sisäisten resurssien lisäksi myös ulkopuolisia resursseja innovoinnin tukena. Avoimen innovoinnin ansiosta yritysten on ollut mahdollista hyödyntää ulkopuolisia käyttäjiä ideoiden keräämisessä, kehittämisessä sekä niiden testaamisessa. Avointa innovointia on tehostanut myös teknologian nopea kehitys, joka on mahdollistanut kommunikoinnin ja yhteistyön ulkopuolisten käyttäjien kanssa ajasta ja paikasta riippumatta. Innovointiin liittyen tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, miten sosiaalinen media tukee avoimen innovaatioyhteisön toimintaa ja mitä lisäarvoa se tuo yhteisössä toimivalle B2B-tuotteita valmistavalle yritykselle.
Työ on jaettu rakenteellisesti kahteen eri osaan. Tutkimuksen teoreettinen osuus perustuu käsiteanalyyttiseen kirjallisuustutkimukseen, jonka tavoitteena oli tutkia avoimen innovaation ja innovaatioyhteisöjen ominaispiirteitä sekä sosiaalisen median roolia organisaatiokontekstissa ja osana innovointia. Innovointiin liittyen tutkimuksessa hyödynnettiin avoimen innovaation ja innovaatioprosessin mallia sekä arvoverkostonäkö-kulmaa. Sosiaalisen median hyödyntämistä yrityskäytössä tutkittiin luokittelemalla sosiaalisen median palvelut eri kategorioihin niiden käyttötarkoituksen ja roolin mukaan. Teoreettisen osan lopuksi esitettiin vielä tarkemmin, miten eri sosiaalisen median palveluita voidaan hyödyntää osana avointa innovaatioyhteisöä. Tutkimuksen empiirinen osa perustui toiminta-analyyttiseen casetutkimukseen, jonka tarkoituksena oli tutkia caseyhteisöjen arvotransaktioita ja sosiaalisen median tuomaa lisäarvoa innovaatioyhteisössä toimivalle B2B -yritykselle.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa, että sosiaalinen media tukee innovaatioyhteisössä toimivaa B2B –yritystä hyvin monipuolisesti. Sosiaalisen median palveluita tukevat innovaatioyhteisön toimintaa innovaatioprosessin jokaisessa vaiheessa. Sosiaalinen media tukee lisäksi yleisimpien innovaatioyhteisön arvotransaktioiden vaihdantaa. Sosiaalisen median palvelut tuottavat lisäarvoa B2B –yritykselle laskemalla tuote-kehityskustannuksia sekä tehostamalla nykyistä toimintaa. Lisäksi sosiaalinen media mahdollistaa täysin uusia toimintatapoja, joita aiemmin ei ollut mahdollista toteuttaa.
Työ on jaettu rakenteellisesti kahteen eri osaan. Tutkimuksen teoreettinen osuus perustuu käsiteanalyyttiseen kirjallisuustutkimukseen, jonka tavoitteena oli tutkia avoimen innovaation ja innovaatioyhteisöjen ominaispiirteitä sekä sosiaalisen median roolia organisaatiokontekstissa ja osana innovointia. Innovointiin liittyen tutkimuksessa hyödynnettiin avoimen innovaation ja innovaatioprosessin mallia sekä arvoverkostonäkö-kulmaa. Sosiaalisen median hyödyntämistä yrityskäytössä tutkittiin luokittelemalla sosiaalisen median palvelut eri kategorioihin niiden käyttötarkoituksen ja roolin mukaan. Teoreettisen osan lopuksi esitettiin vielä tarkemmin, miten eri sosiaalisen median palveluita voidaan hyödyntää osana avointa innovaatioyhteisöä. Tutkimuksen empiirinen osa perustui toiminta-analyyttiseen casetutkimukseen, jonka tarkoituksena oli tutkia caseyhteisöjen arvotransaktioita ja sosiaalisen median tuomaa lisäarvoa innovaatioyhteisössä toimivalle B2B -yritykselle.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa, että sosiaalinen media tukee innovaatioyhteisössä toimivaa B2B –yritystä hyvin monipuolisesti. Sosiaalisen median palveluita tukevat innovaatioyhteisön toimintaa innovaatioprosessin jokaisessa vaiheessa. Sosiaalinen media tukee lisäksi yleisimpien innovaatioyhteisön arvotransaktioiden vaihdantaa. Sosiaalisen median palvelut tuottavat lisäarvoa B2B –yritykselle laskemalla tuote-kehityskustannuksia sekä tehostamalla nykyistä toimintaa. Lisäksi sosiaalinen media mahdollistaa täysin uusia toimintatapoja, joita aiemmin ei ollut mahdollista toteuttaa.