Verkkopohjaisen opiskelun lokitietoanalyysi
Venho, Janne (2013)
Venho, Janne
2013
Teknis-luonnontieteellinen koulutusohjelma
Luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-06-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201306171260
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201306171260
Tiivistelmä
Tekniikan alan kasvava työllisyystarve on pakottanut yliopistot kasvattamaan opiskelijoiden sisäänottoa. Tämä on aiheuttanut suurempia keskeytysprosentteja, koska kaikkien opiskelijoiden lähtötaso ei ole enää yliopisto-opintojen vaatimalla tasolla varsinkaan matematiikan osalta. Ongelmaan kehitetään uusia tukitoimia, ja varsinkin internetpohjaiset opiskeluympäristöt ovat kehityksen kohteena. Yksi tällainen on Euroopan Komission vuonna 2009 käynnistämä Math-Bridge-projekti, jonka seurauksena saatiin käyttöön internetpohjainen Math-Bridge-ohjelmisto matematiikan itsenäistä kertaamista varten.
Tämä tutkimus on osa Tampereen teknillisen yliopiston Matematiikan laitoksen ja IISLabin opetuksen kehittämisen tutkimusta. Lähtökohtana tutkimukselle on Insinöörimatematiikka 1u -kurssin syksyllä 2011 aloittaneet opiskelijat. Opiskelijoille järjestettiin ennen kurssin alkua perustaitotesti, jonka perusteella heikoimmin menestyneet opiskelijat ohjattiin matematiikkajumppaan. Perustaitotestin tai matematiikkajumpan suorittaminen oli osa kurssin suoritusta.
Matematiikkajumppa toteutettiin Math-Bridge-ohjelmistolla, ja jumppaan osallistuneiden opiskelijoiden toiminnasta kerättiin lokitietoja jumpan aikana. Osaamista mitattiin perustaitotestin, jumpan jälkeisen jälkitestin sekä Insinöörimatematiikka 1u:n tentin avulla. Lisäksi opiskelijoista saatiin luokittelevaa tietoa opiskelijaprofiilikyselystä. Näiden tietojen avulla tutkittiin jumpan suorittaneiden opiskelijoiden toimintaa jumpan aikana, ja tutkittiin toiminnan yhteyttä testituloksiin.
Tutkimusmenetelminä käytettiin aluksi tilastotieteen perustyökaluja, joilla aineistoa kuvattiin ja analysoitiin. Tämän lisäksi opiskelijoita ryhmiteltiin klusterianalyysin avulla, jotta voitiin tunnistaa lokitietojen perusteella erilaisia työskentelytapoja matematiikkajumpassa.
Tutkimuksen perusteella löydettiin ryhmiä, joiden opiskelu matematiikkajumpassa oli päämäärätöntä eikä oppimista tapahtunut. Nämä opiskelijat ovat siis lokitietoanalyysin avulla havaittavissa, jolloin heille voitaisiin tarjota tarvittavia tukitoimia. Lisäksi havaittiin ne opiskelijat, joille matematiikkajumpasta sinällään oli hyötyä asioiden kertaamisessa.
Tämä tutkimus on osa Tampereen teknillisen yliopiston Matematiikan laitoksen ja IISLabin opetuksen kehittämisen tutkimusta. Lähtökohtana tutkimukselle on Insinöörimatematiikka 1u -kurssin syksyllä 2011 aloittaneet opiskelijat. Opiskelijoille järjestettiin ennen kurssin alkua perustaitotesti, jonka perusteella heikoimmin menestyneet opiskelijat ohjattiin matematiikkajumppaan. Perustaitotestin tai matematiikkajumpan suorittaminen oli osa kurssin suoritusta.
Matematiikkajumppa toteutettiin Math-Bridge-ohjelmistolla, ja jumppaan osallistuneiden opiskelijoiden toiminnasta kerättiin lokitietoja jumpan aikana. Osaamista mitattiin perustaitotestin, jumpan jälkeisen jälkitestin sekä Insinöörimatematiikka 1u:n tentin avulla. Lisäksi opiskelijoista saatiin luokittelevaa tietoa opiskelijaprofiilikyselystä. Näiden tietojen avulla tutkittiin jumpan suorittaneiden opiskelijoiden toimintaa jumpan aikana, ja tutkittiin toiminnan yhteyttä testituloksiin.
Tutkimusmenetelminä käytettiin aluksi tilastotieteen perustyökaluja, joilla aineistoa kuvattiin ja analysoitiin. Tämän lisäksi opiskelijoita ryhmiteltiin klusterianalyysin avulla, jotta voitiin tunnistaa lokitietojen perusteella erilaisia työskentelytapoja matematiikkajumpassa.
Tutkimuksen perusteella löydettiin ryhmiä, joiden opiskelu matematiikkajumpassa oli päämäärätöntä eikä oppimista tapahtunut. Nämä opiskelijat ovat siis lokitietoanalyysin avulla havaittavissa, jolloin heille voitaisiin tarjota tarvittavia tukitoimia. Lisäksi havaittiin ne opiskelijat, joille matematiikkajumpasta sinällään oli hyötyä asioiden kertaamisessa.