Asuinkerrostalon energiankulutuksen hallinta älykkään asukasportaalin avulla
Mäki, Juuso (2013)
Mäki, Juuso
2013
Rakennustekniikan koulutusohjelma
Tuotantotalouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-06-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201306171254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201306171254
Tiivistelmä
Kotitalouksien energiatehokkuutta voidaan pyrkiä parantamaan myös epäsuorasti energian seuranta- ja hallintapalvelun avulla. Seurantapalvelussa asukkaille esitetään huoneiston reaaliaikaista energian- ja vedenkulutusta erilaisten kulutuspalautemuotojen avulla. Hallintapalvelulla ohjataan huoneiston laitteita ja järjestelmiä, minkä tarkoituksena on tehdä energiankäytöstä tehokkaampaa. Seuranta- ja hallintapalvelua käytetään web-pohjaisen palvelusivuston kautta, jota kutsutaan älykkääksi asukasportaaliksi.
Tämä tutkimus jakautuu kahteen osaan: kirjallisuusosuudessa selvitetään, mistä asuinkerrostalon energiankulutus muodostuu ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat. Samalla pyritään arvioimaan, millä keinoilla käytönaikaista energiatehokkuutta voidaan parantaa. Pilotoinnin avulla arvioidaan älykkään asukasportaalin epäsuoraa energiatehokkuutta eli portaalin vaikutusta asukkaiden energiankäytön tehokkuuteen. Pilotointiympäristö muodostuu käytössä olevan asuinkerrostalon kuudesta huoneistosta, joilla on ollut käytettävissä asukasportaalin esiversio. Pilotoinnin aikana asukasportaaliin tuotiin uusia seuranta- ja hallintapalveluita, joiden vaikutusta energiankäyttöön seurattiin kuukauden ajan. Energiankulutuksen analysointiosuudessa vertaillaan toteutunutta kulutusta laskennallisiin ja tavanomaisiin kulutustasoihin sekä selvitetään kulutuspoikkeamia. Analysoinnin toisessa vaiheessa arvioidaan asukasportaalin uusien toimintojen vaikutusta asukkaiden energiankäyttöön.
Tutkimustulosten perusteella asukasportaalin energian seurantapalvelulla voidaan helposti havainnoida hyödyntämätöntä säästöpotentiaalia. Hallintapalvelun avulla voidaan lisätä kodin asumismukavuutta ja turvallisuutta, minkä seurauksena myös energiankäyttö tehostuu. Asukasportaaliin kytketyt uudet toiminnot vaikuttivat asukkaiden kulutuspäätöksen tekemiseen, minkä seurauksena huoneistojen energiankulutus vähentyi. Tutkimuksessa havaittiin, että kulutuspalautteen on oltava yksinkertaista ja helposti ymmärrettävää, komparatiivista ja henkilökohtaisiin tavoitteisiin perustuvaa sekä mahdollisimman automatisoitua, jotta asukkaan energiankäyttöön voidaan vaikuttaa. Järjestelmän käyttöintensiteettiä voidaan lisätä tarjoamalla uusia hallintapalveluita, jotka edellyttävät asukasportaaliin kirjautumisen. Järjestelmän kannattavuus riippuu asukkaan energiankäytöstä sekä innokkuudesta muuttaa käyttötottumuksia. Kannattavuutta voidaan parantaa hyödyntämällä edullisempia energiasopimuksia sekä käyttämätöntä säästöpotentiaalia.
Tämä tutkimus jakautuu kahteen osaan: kirjallisuusosuudessa selvitetään, mistä asuinkerrostalon energiankulutus muodostuu ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat. Samalla pyritään arvioimaan, millä keinoilla käytönaikaista energiatehokkuutta voidaan parantaa. Pilotoinnin avulla arvioidaan älykkään asukasportaalin epäsuoraa energiatehokkuutta eli portaalin vaikutusta asukkaiden energiankäytön tehokkuuteen. Pilotointiympäristö muodostuu käytössä olevan asuinkerrostalon kuudesta huoneistosta, joilla on ollut käytettävissä asukasportaalin esiversio. Pilotoinnin aikana asukasportaaliin tuotiin uusia seuranta- ja hallintapalveluita, joiden vaikutusta energiankäyttöön seurattiin kuukauden ajan. Energiankulutuksen analysointiosuudessa vertaillaan toteutunutta kulutusta laskennallisiin ja tavanomaisiin kulutustasoihin sekä selvitetään kulutuspoikkeamia. Analysoinnin toisessa vaiheessa arvioidaan asukasportaalin uusien toimintojen vaikutusta asukkaiden energiankäyttöön.
Tutkimustulosten perusteella asukasportaalin energian seurantapalvelulla voidaan helposti havainnoida hyödyntämätöntä säästöpotentiaalia. Hallintapalvelun avulla voidaan lisätä kodin asumismukavuutta ja turvallisuutta, minkä seurauksena myös energiankäyttö tehostuu. Asukasportaaliin kytketyt uudet toiminnot vaikuttivat asukkaiden kulutuspäätöksen tekemiseen, minkä seurauksena huoneistojen energiankulutus vähentyi. Tutkimuksessa havaittiin, että kulutuspalautteen on oltava yksinkertaista ja helposti ymmärrettävää, komparatiivista ja henkilökohtaisiin tavoitteisiin perustuvaa sekä mahdollisimman automatisoitua, jotta asukkaan energiankäyttöön voidaan vaikuttaa. Järjestelmän käyttöintensiteettiä voidaan lisätä tarjoamalla uusia hallintapalveluita, jotka edellyttävät asukasportaaliin kirjautumisen. Järjestelmän kannattavuus riippuu asukkaan energiankäytöstä sekä innokkuudesta muuttaa käyttötottumuksia. Kannattavuutta voidaan parantaa hyödyntämällä edullisempia energiasopimuksia sekä käyttämätöntä säästöpotentiaalia.