Yleiskäyttöisen aloitteenkäsittelyjärjestelmän suunnittelu ja integrointi tuoterunkoon
Pimiä, Juha (2013)
Pimiä, Juha
2013
Tietotekniikan koulutusohjelma
Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta - Faculty of Computing and Electrical Engineering
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-06-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201306171256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201306171256
Tiivistelmä
Suomessa Elinkeino-, liikenne- ja ympäristö (ELY) -keskusten vastuulla on maanteiden tienpito ja niihin liittyvien liikenneturvallisuusaloitteiden käsittely. Nykyinen aloitteidenkäsittelyprosessi pohjautuu manuaaliseen työhön. Vapaamuotoisen aloitteen voi tehdä kuka tahansa henkilö. Aloitteita saapuu ELY-keskuksiin puhelimitse, kirjeitse ja sähköpostitse. Tyypillisesti aloitteet liittyvät esimerkiksi nopeusrajoituksiin ja kevyen liikenteen väyliin ja niihin liittyy paikkatieto.
Aloitteiden käsittely kuormittaa nykyisin merkittävästi yhden liikenneturvallisuusasiantuntijana toimivan ihmisen työmäärää ja jotta ELY-keskuksilla riittäisi enemmän resursseja asiantuntijatyöhön ja liikenneturvallisuusongelmien korjaamiseen, on prosessin parantaminen täten perusteltua. Nykyisessä mallissa on riski, että aloite jää huomiotta tai se katoaa. Lisäksi aloitteilta puuttuu määrämuoto, jossa ne tallennetaan jatkokäsittelyä varten. Jatkokäsittelyssä aloite voi johtaa toimenpiteeksi, jonka käsittelyyn on jo olemassa sähköisiä järjestelmiä ja menetelmiä.
Tässä diplomityössä määritellään ja suunnitellaan aloitteiden luomiseen ja käsittelyyn aloitepalvelu, joka toteutetaan verkkosovelluksena. Aloitepalvelu pohjautuu vahvasti paikkatietoon, joten siihen toteutetaan karttakäyttöliittymä. Aloitepalvelu integroidaan olemassa olevaan paikkatietojärjestelmään, jotta sen kautta saatu kokemusperäinen tieto on käytettävissä olemassa olevissa liikenneturvallisuuteen liittyvissä tiedonhallintajärjestelmissä. Aloitepalvelu koostuu asiakkaan ja asiantuntijan näkymistä, joista ensimmäinen on tarkoitettu julkisesti käytettäväksi jälkimmäisen sisältäessä toimintoja, joita liikenneturvallisuusasiantuntijat tarvitsevat työssään. Oleellinen näkökulma työssä on suunnitella aloitepalvelu siten, että se on mahdollisimman helposti monistettavissa ja muokattavissa muihinkin käyttötarkoituksiin.
Tulosten mukaan ELY-keskusten tarpeiden mukainen aloitepalvelu on kohtalaisen helposti toteutettavissa. Olemassa olevan paikkatietojärjestelmän tarjoamien valmiiden komponenttien ansiosta toteutus saadaan nopeasti tehtyä erityisesti karttapalveluiden osalta. Aloitepalvelu täydentää olemassa olevaa tuotevalikoimaa toimimalla yhtenä tietolähteen ä suurempaan kokonaisuuteen. Tässä työssä määritellään ja suunnitellaan aloitepalvelun perustoiminnot. Lisäksi työtä tehdessä on syntynyt ajatuksia myöhemmin toteutettavista lisätoiminnallisuuksista.
Aloitteiden käsittely kuormittaa nykyisin merkittävästi yhden liikenneturvallisuusasiantuntijana toimivan ihmisen työmäärää ja jotta ELY-keskuksilla riittäisi enemmän resursseja asiantuntijatyöhön ja liikenneturvallisuusongelmien korjaamiseen, on prosessin parantaminen täten perusteltua. Nykyisessä mallissa on riski, että aloite jää huomiotta tai se katoaa. Lisäksi aloitteilta puuttuu määrämuoto, jossa ne tallennetaan jatkokäsittelyä varten. Jatkokäsittelyssä aloite voi johtaa toimenpiteeksi, jonka käsittelyyn on jo olemassa sähköisiä järjestelmiä ja menetelmiä.
Tässä diplomityössä määritellään ja suunnitellaan aloitteiden luomiseen ja käsittelyyn aloitepalvelu, joka toteutetaan verkkosovelluksena. Aloitepalvelu pohjautuu vahvasti paikkatietoon, joten siihen toteutetaan karttakäyttöliittymä. Aloitepalvelu integroidaan olemassa olevaan paikkatietojärjestelmään, jotta sen kautta saatu kokemusperäinen tieto on käytettävissä olemassa olevissa liikenneturvallisuuteen liittyvissä tiedonhallintajärjestelmissä. Aloitepalvelu koostuu asiakkaan ja asiantuntijan näkymistä, joista ensimmäinen on tarkoitettu julkisesti käytettäväksi jälkimmäisen sisältäessä toimintoja, joita liikenneturvallisuusasiantuntijat tarvitsevat työssään. Oleellinen näkökulma työssä on suunnitella aloitepalvelu siten, että se on mahdollisimman helposti monistettavissa ja muokattavissa muihinkin käyttötarkoituksiin.
Tulosten mukaan ELY-keskusten tarpeiden mukainen aloitepalvelu on kohtalaisen helposti toteutettavissa. Olemassa olevan paikkatietojärjestelmän tarjoamien valmiiden komponenttien ansiosta toteutus saadaan nopeasti tehtyä erityisesti karttapalveluiden osalta. Aloitepalvelu täydentää olemassa olevaa tuotevalikoimaa toimimalla yhtenä tietolähteen ä suurempaan kokonaisuuteen. Tässä työssä määritellään ja suunnitellaan aloitepalvelun perustoiminnot. Lisäksi työtä tehdessä on syntynyt ajatuksia myöhemmin toteutettavista lisätoiminnallisuuksista.