Sähkön myyjän taseenvarmistuspalvelun kehittäminen
Poikela, Laura (2013)
Poikela, Laura
2013
Sähkötekniikan koulutusohjelma
Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta - Faculty of Computing and Electrical Engineering
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-06-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201306141237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201306141237
Tiivistelmä
Tulevaisuudessa aktiivisten asiakkaiden määrä tulee lisääntymään, joten sähkön myyjän on saatava tarkempaa tietoa asiakkaidensa käyttäytymisestä ennen sähkön hankinnan suunnittelua, jotta sähkön kulutuksen profiiliriskiä saadaan pienennettyä. Tässä työssä aktiivisella asiakkaalla tarkoitetaan sähkön käyttäjää, joka muuttaa kulutustaan ohjaamalla omia kuormiaan, käyttämällä omaa tuotantoaan tai varastointilaitteita. Tuntimittauksen laajeneminen alle 3 x 63 A sähkökäyttöpaikoille lisää mittaustiedon määrää merkittävästi ja antaa näin mahdollisuuden sen laajamittaiselle hyödyntämiselle. Tuntimitattujen käyttöpaikkatietojen tutkiminen ja ryhmittely antaa sähkön myyjälle mahdollisuuden ymmärtää paremmin sähkötaseensa muodostumista, siihen vaikuttavia tekijöitä ja etenkin aktiivisten asiakkaiden käyttäytymisestä seuraavia profiilimuutoksia. Profiiliriskin pienentyessä sähkön myyjä ei ole niin altis sähkön tukkumarkkinahinnan muutoksille. Aktiivisen asiakkaan kulutusmuutoksia on pyritty ymmärtämään pohtimalla etenkin sähkön myyjien asiakkaidensa kanssa tekemiä sähkönmyyntisopimuksia ja niiden merkitystä asiakkaan aktiivisuuteen.
Tämän työn tavoitteena on ollut tutkia, voitaisiinko Empower IM Oy:n palveluihin kuuluvaa sähkön myyjän taseenvarmistuspalvelua laajentaa aktiivisen asiakkaan huomioimiseksi. Aihepiiriä tutkittiin perehtymällä sähkön myyjän ja asiakkaan väliseen suhteeseen, sekä yleisesti mittaustiedonhallintaan Energiateollisuus ry:n tarjoamien ohjeiden avulla. Nykyisin käytettävät tasesähköyksikkö Fingrid Oyj:n toimittamat myyjäkohtaiset summatiedot ovat tulevaisuudessa liian epätarkkoja asiakkaiden käyttäytymisen ennustamiseen. Työn merkittävimpinä lopputuloksina todettiin, että myynnin palvelun tuottaman informaation avulla asiakkaita voidaan ryhmitellä halutulla tavalla ja laskea käyttäjäryhmäkohtaisia tasesummia, jotka voidaan toimittaa tasehallinnan tueksi. Yhtenä vaihtoehtona pohdittiin myös erillisen Extranet-palvelun käyttöönottoa suurimmille kuluttaja-asiakkaille. Se antaisi sähkön myyjälle mahdollisuuden saada ennen sähkönhankinnan suunnittelua tiedot asiakkaan mahdollisista seisokeista tai suunnitelluista ohjauksista.
Tämän työn tavoitteena on ollut tutkia, voitaisiinko Empower IM Oy:n palveluihin kuuluvaa sähkön myyjän taseenvarmistuspalvelua laajentaa aktiivisen asiakkaan huomioimiseksi. Aihepiiriä tutkittiin perehtymällä sähkön myyjän ja asiakkaan väliseen suhteeseen, sekä yleisesti mittaustiedonhallintaan Energiateollisuus ry:n tarjoamien ohjeiden avulla. Nykyisin käytettävät tasesähköyksikkö Fingrid Oyj:n toimittamat myyjäkohtaiset summatiedot ovat tulevaisuudessa liian epätarkkoja asiakkaiden käyttäytymisen ennustamiseen. Työn merkittävimpinä lopputuloksina todettiin, että myynnin palvelun tuottaman informaation avulla asiakkaita voidaan ryhmitellä halutulla tavalla ja laskea käyttäjäryhmäkohtaisia tasesummia, jotka voidaan toimittaa tasehallinnan tueksi. Yhtenä vaihtoehtona pohdittiin myös erillisen Extranet-palvelun käyttöönottoa suurimmille kuluttaja-asiakkaille. Se antaisi sähkön myyjälle mahdollisuuden saada ennen sähkönhankinnan suunnittelua tiedot asiakkaan mahdollisista seisokeista tai suunnitelluista ohjauksista.