Autoetnografinen pitkittäistutkimus strategian tekemisestä mikroyrityksessä
Tolvanen, Juhani (2013)
Tolvanen, Juhani
2013
Tuotantotalouden koulutusohjelma
Tuotantotalouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-06-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201306111197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201306111197
Tiivistelmä
Strategy-as-practice on tutkimusalana kiinnostunut strategian tekemisen ymmärtämisestä mikrotasolla. Tästä lähtökohdasta se onkin kehittynyt viimeisen vuosikymmenen aikana perinteisestä strategiakirjallisuudesta erilliseksi tutkimusalaksi, jolla on omat tutkimusmenetelmät ja –tavoitteet. Strategy-as-practicen tutkimukset ovat hyvin usein olleet laadullisia pitkittäistutkimuksia, joissa on pyritty ymmärtämään esimerkiksi millaisten vuorovaikutusten kautta organisaation toteutunut strategia muodostuu.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää autoetnografisella pitkittäistutkimuksella, kuinka strategiaa tehdään yrittäjävetoisessa mikroyrityksessä. Toisin sanoen tutkin omaa strategian tekemistäni vastaperustetun mikroyrityksen toimitusjohtajana ja sen pääosakkaana. Tutkimusaineistoni koostui kokonaisuudessaan tätä työtä varten tekemistäni päiväkirjamerkinnöistä ja muista lähettämistäni sähköposteista sekä tekstiviesteistä. Tutkimusaineiston analyysi eteni narratiivina, jota analysoitiin viitekehyksen avulla.
Tutkimuskohteena olleessa mikroyrityksessä strategian tekeminen oli hyvin pitkälle synonyymi käytännön tekemisen, työntekijöiden välisen kanssakäymisen sekä jatkuvan selviytymiskamppailun kanssa. Strategian tekeminen oli yksilötasolla erittäin subjektiivista ja inhimillistä toimintaa, johon vaikuttivat kaikki ihmisluonteen piirteet unelmista ja haaveista aina pelkoihin sekä epäilykseen. Tämän tutkimuksen perusteella ei ole mahdollista tehdä selkeää eroa yksilötason operatiivisen sekä strategisen toiminnan välille, vaan operatiivinen ja strateginen toiminta, sekä tätä kautta strategisointi, olivat hyvin tiiviisti toisiinsa kietoutuneita ilmiöitä muodostaen saman kolikon vastakkaiset puolet. Tutkimuksen perusteella ei voida kuitenkaan tehdä yleistyksiä strategian tekemisestä mikroyrityksissä, koska tutkimusaineisto rajoittui ainoastaan yhden henkilön strategian tekemiseen kolmen kuukauden aikana.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää autoetnografisella pitkittäistutkimuksella, kuinka strategiaa tehdään yrittäjävetoisessa mikroyrityksessä. Toisin sanoen tutkin omaa strategian tekemistäni vastaperustetun mikroyrityksen toimitusjohtajana ja sen pääosakkaana. Tutkimusaineistoni koostui kokonaisuudessaan tätä työtä varten tekemistäni päiväkirjamerkinnöistä ja muista lähettämistäni sähköposteista sekä tekstiviesteistä. Tutkimusaineiston analyysi eteni narratiivina, jota analysoitiin viitekehyksen avulla.
Tutkimuskohteena olleessa mikroyrityksessä strategian tekeminen oli hyvin pitkälle synonyymi käytännön tekemisen, työntekijöiden välisen kanssakäymisen sekä jatkuvan selviytymiskamppailun kanssa. Strategian tekeminen oli yksilötasolla erittäin subjektiivista ja inhimillistä toimintaa, johon vaikuttivat kaikki ihmisluonteen piirteet unelmista ja haaveista aina pelkoihin sekä epäilykseen. Tämän tutkimuksen perusteella ei ole mahdollista tehdä selkeää eroa yksilötason operatiivisen sekä strategisen toiminnan välille, vaan operatiivinen ja strateginen toiminta, sekä tätä kautta strategisointi, olivat hyvin tiiviisti toisiinsa kietoutuneita ilmiöitä muodostaen saman kolikon vastakkaiset puolet. Tutkimuksen perusteella ei voida kuitenkaan tehdä yleistyksiä strategian tekemisestä mikroyrityksissä, koska tutkimusaineisto rajoittui ainoastaan yhden henkilön strategian tekemiseen kolmen kuukauden aikana.