Tarttumiseleeseen perustuvan liikeohjauksen toteutus Microsoft Kinectillä
Haapala, Tuomas (2013)
Haapala, Tuomas
2013
Tietotekniikan koulutusohjelma
Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta - Faculty of Computing and Electrical Engineering
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-06-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201306101188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201306101188
Tiivistelmä
Monien graafisten sovellusten käyttö perustuu objektien siirtelyyn lokerosta toiseen. Perinteisesti tietokoneella niitä käytetään usein hiirellä ja niin kutsutulla drag-and-drop -ohjauksella. Mikäli tällaista sovellusta halutaan ohjata luonnollisemmalla tavalla, esimerkiksi julkisissa tiloissa, soveltuu kosketusnäyttö tähän tarkoitukseen hyvin.
Suuret kosketusnäytöt ovat kuitenkin edelleen todella kalliita. On myös mahdollista, että näyttö halutaan sijoittaa sellaiseen paikkaan, kuten lasin taakse, jonne fyysinen koskettaminen ei ole mahdollista. Nämä ongelmat ja muitakin voitaisiin ratkaista Microsoft Kinectiin perustuvalla liikeohjauksella.
Ongelmaksi Kinectin kanssa muodostuu, ettei sitä käyttäessä ole olemassa luonnollista tapaa valita objekteja. Ihminen siirtää kappaleita tarttumalla niistä kiinni, joten luonnollisena tapana valita objekti voitaisiin pitää tarttumiselettä. Sen tunnistaminen ei kuitenkaan onnistu Kinectin perustoiminnallisuudella.
Tässä diplomityössä on selvitetty, miten tarttumiseleen tunnistus onnistuu Kinectillä, ja arvioitu siihen perustuvaa liikeohjausta käytettävyyden kannalta. Teknisenä kontribuutiona on toteutettu ohjelmistokirjasto, joka mahdollistaa tarttumiseleeseen perustuvan liikeohjauksen. Lisäksi on toteutettu kaksi tätä ohjelmistokirjastoa käyttävää sovellusta sen arvioinnin avuksi.
Osoittautui, että tyydyttävän hyvin toimivan tarttumiseleen tunnistuksen rakentaminen Kinectillä onnistui suhteellisen yksinkertaisia tietokonenäkömenetelmiä käyttäen. Lisäksi saatiin selville, että tarttumiseleeseen perustuva liikeohjaus oli luonnollinen ja intuitiivinen käyttää. Suurin ongelma liikeohjauksessa oli käsien todella nopea väsyminen. Kun tulevaisuudessa tällainen ohjaus saadaan toimintavarmaksi, on se varteenotettava ohjaustapa sovelluksille, joita ei tarvitse käyttää pitkää aikaa kerrallaan.
Suuret kosketusnäytöt ovat kuitenkin edelleen todella kalliita. On myös mahdollista, että näyttö halutaan sijoittaa sellaiseen paikkaan, kuten lasin taakse, jonne fyysinen koskettaminen ei ole mahdollista. Nämä ongelmat ja muitakin voitaisiin ratkaista Microsoft Kinectiin perustuvalla liikeohjauksella.
Ongelmaksi Kinectin kanssa muodostuu, ettei sitä käyttäessä ole olemassa luonnollista tapaa valita objekteja. Ihminen siirtää kappaleita tarttumalla niistä kiinni, joten luonnollisena tapana valita objekti voitaisiin pitää tarttumiselettä. Sen tunnistaminen ei kuitenkaan onnistu Kinectin perustoiminnallisuudella.
Tässä diplomityössä on selvitetty, miten tarttumiseleen tunnistus onnistuu Kinectillä, ja arvioitu siihen perustuvaa liikeohjausta käytettävyyden kannalta. Teknisenä kontribuutiona on toteutettu ohjelmistokirjasto, joka mahdollistaa tarttumiseleeseen perustuvan liikeohjauksen. Lisäksi on toteutettu kaksi tätä ohjelmistokirjastoa käyttävää sovellusta sen arvioinnin avuksi.
Osoittautui, että tyydyttävän hyvin toimivan tarttumiseleen tunnistuksen rakentaminen Kinectillä onnistui suhteellisen yksinkertaisia tietokonenäkömenetelmiä käyttäen. Lisäksi saatiin selville, että tarttumiseleeseen perustuva liikeohjaus oli luonnollinen ja intuitiivinen käyttää. Suurin ongelma liikeohjauksessa oli käsien todella nopea väsyminen. Kun tulevaisuudessa tällainen ohjaus saadaan toimintavarmaksi, on se varteenotettava ohjaustapa sovelluksille, joita ei tarvitse käyttää pitkää aikaa kerrallaan.