Vedyn mahdollisuudet tieliikenteessä
Laitinen, Ari (2013)
Laitinen, Ari
2013
Ympäristö- ja energiatekniikan koulutusohjelma
Luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-05-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201305221147
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201305221147
Tiivistelmä
Vedyn liikennekäytön tulevaisuuteen vaikuttaa useampi erillinen tekijä, joista kaikki eivät ole suoraan kytköksissä vedyn liikennekäyttöön. Esimerkiksi säätämättömän tuuli- ja aurinkovoimakapasiteetin lisärakentaminen saattaa suorastaan edellyttää vedyn energiakäytön yleistymistä.
Vetyteknologia voisi tarjota merkittäviä etuja liikenteen energiahuollossa. Eräänä etuna on liikenteen energiahuollon pienempi riippuvuus fossiilisista ja hiilipitoisista primäärienergian lähteistä. Nykyisen liikenteen energiahuolto tukeutuu vahvasti näihin primäärienergian lähteisiin ja tämä on nähty ongelmalliseksi koska näiden energialajien käyttö aiheuttaa kestämättömän ympäristökuormituksen. Tämän lisäksi konventionaaliset raakaöljyvarannot ovat ehtyvä luonnonvara ja esiintymät ovat jakautuneet maantieteellisesti hyvin epätasaisesti. Näistä seuraa, että nykyisen liikenteen energiahuoltojärjestelmä on haavoittuvainen ulkoisille uhille. Euroopan unioni pyrkiikin vähentämään riippuvuutta fossiilisista liikennepolttoaineista ja pyrkii lisäksi vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä. Euroopan unioni onkin ryhtynyt poliittisiin ohjaustoimiin näihin tavoitteisiin päästäkseen. Tehdyt ja suunnitteilla olevat Euroopan unionin toimet vaikuttavat suotuisasti myös vedyn liikennekäytön tulevaisuuden näkymiin.
Vetyteknologian kehitys mahdollistaisi laajamittaisen vedyn liikennekäytön jo nykyään, mutta erilaiset kustannustekijät kuitenkin suosivat vielä konventionaalisia energiaratkaisuja. Vetykäyttöisten henkilöautojen kehitys on nykyään niin sanotussa esikaupallisessa vaiheessa ja useammat autonvalmistajat ovat aloittamassa näiden sarjatuotantoa lähivuosina. Vetyteknologiaa on demonstroitu laajasti myös kaupunkibussisegmentissä ja myös tässä segmentissä tullaan näkemään kaupallisia sovellutuksia lähitulevaisuudessa.
Vetyteknologiaa edustavat energiaketjut eivät ole itseisarvoisesti energiatehokkaampia tai vähäpäästöisempiä kuin tavanomaisempaa tekniikkaa edustavat energiaketjut. Tämän sijaan vetyteknologia mahdollistaa erittäin vähäpäästöisen energiaketjun, vieläpä ilman biomassapohjaisia primäärienergianlähteitä. Vetyteknologia mahdollistaa primäärienergian hankinnan useista eri lähteistä ja tämä nähtäneen tärkeäksi mahdollisuudeksi konventionaalisten primäärienergiavarantojen ehtyessä. Vedyn liikennekäytön yleistyminen saattaa olla välttämätöntä, ei niinkään tahdon asia.
Vetyteknologia voisi tarjota merkittäviä etuja liikenteen energiahuollossa. Eräänä etuna on liikenteen energiahuollon pienempi riippuvuus fossiilisista ja hiilipitoisista primäärienergian lähteistä. Nykyisen liikenteen energiahuolto tukeutuu vahvasti näihin primäärienergian lähteisiin ja tämä on nähty ongelmalliseksi koska näiden energialajien käyttö aiheuttaa kestämättömän ympäristökuormituksen. Tämän lisäksi konventionaaliset raakaöljyvarannot ovat ehtyvä luonnonvara ja esiintymät ovat jakautuneet maantieteellisesti hyvin epätasaisesti. Näistä seuraa, että nykyisen liikenteen energiahuoltojärjestelmä on haavoittuvainen ulkoisille uhille. Euroopan unioni pyrkiikin vähentämään riippuvuutta fossiilisista liikennepolttoaineista ja pyrkii lisäksi vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä. Euroopan unioni onkin ryhtynyt poliittisiin ohjaustoimiin näihin tavoitteisiin päästäkseen. Tehdyt ja suunnitteilla olevat Euroopan unionin toimet vaikuttavat suotuisasti myös vedyn liikennekäytön tulevaisuuden näkymiin.
Vetyteknologian kehitys mahdollistaisi laajamittaisen vedyn liikennekäytön jo nykyään, mutta erilaiset kustannustekijät kuitenkin suosivat vielä konventionaalisia energiaratkaisuja. Vetykäyttöisten henkilöautojen kehitys on nykyään niin sanotussa esikaupallisessa vaiheessa ja useammat autonvalmistajat ovat aloittamassa näiden sarjatuotantoa lähivuosina. Vetyteknologiaa on demonstroitu laajasti myös kaupunkibussisegmentissä ja myös tässä segmentissä tullaan näkemään kaupallisia sovellutuksia lähitulevaisuudessa.
Vetyteknologiaa edustavat energiaketjut eivät ole itseisarvoisesti energiatehokkaampia tai vähäpäästöisempiä kuin tavanomaisempaa tekniikkaa edustavat energiaketjut. Tämän sijaan vetyteknologia mahdollistaa erittäin vähäpäästöisen energiaketjun, vieläpä ilman biomassapohjaisia primäärienergianlähteitä. Vetyteknologia mahdollistaa primäärienergian hankinnan useista eri lähteistä ja tämä nähtäneen tärkeäksi mahdollisuudeksi konventionaalisten primäärienergiavarantojen ehtyessä. Vedyn liikennekäytön yleistyminen saattaa olla välttämätöntä, ei niinkään tahdon asia.