Elinkeinoelämän tarpeet suurten erikoiskuljetusten tavoitetieverkon uudistamisessa
Heikkilä, Kimmo (2013)
Heikkilä, Kimmo
2013
Tietojohtamisen koulutusohjelma
Tuotantotalouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-04-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201304121114
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201304121114
Tiivistelmä
Työssä on tutkittu, millaisia vaatimuksia elinkeinoelämän tarpeet aiheuttavat suurten erikoiskuljetusten tavoitetieverkon (SEKV) kehittämiselle. Nykyisellään pitkälti päätieverkolle sijoittuvan SEKV:n mitoitusvaatimukset estävät monin paikoin mahdollisuudet toteuttaa kapeita 1+1-kaistaisia keskikaideteitä ja vähentää näin liikennekuolemia aiheuttavia kohtaamisonnettomuuksia. Toisaalta SEKV:lla on muitakin päivitystarpeita, sillä monilla tieosuuksilla esteet eivät todellisuudessa mahdollista mitoitusulottumia, eikä verkko vastaa kaikilta osin nykyistä suurten erikoiskuljetusten kysyntää.
Työssä on analysoitu kuljetusmuotojen ominaisuuksia ja todettu, että tiekuljetuksille vaihtoehtoisten kuljetusmuotojen toimintaedellytykset merkittävässä mittakaavassa suurten jakamattomien kuormien kuljetuksissa ovat vähäiset. Suurten erikoiskuljetusten kysyntää ja erityistä sijoittumista Suomen kuntiin on tutkittu vuosien 2007–2011 erikoiskuljetuslupatilaston perusteella. Kysyntäanalyysin sekä erikoiskuljetusalan toimijoilta saatujen kommenttien perusteella on laadittu uudeksi SEKV:ksi ehdotus (VE 2), joka on vaihtoehto ennen diplomityötä muodostetulle, pääasiassa väyläinfrastruktuurin ja tiettyjen tieosuuksien ominaisuuksiin perustuvalle VE 1:lle.
Molemmissa uudistusehdotuksissa on otettu käyttöön uusi SEKV:oon sisältyvä reittiluokka, kaide-SEKV, joka mahdollistaa kapeat keskikaideratkaisut ensimmäisenä liikennekuolemien vähentämiseen tähtäävänä toimenpiteenä. Tavoitetilassa voimassa ovat SEKV:n mitoitustavoitteet myös leveyden osalta. Sekä VE 1 että VE 2 lyhentävät varsinaisen SEKV:n tiepituutta n. 20 % nykyisestä säilyttäen silti palvelutason ennallaan (VE 1) tai jopa parantaen sitä hiukan nykyisestä (VE 2). Liikenneviraston johtoryhmä on päättänyt 4.3.2013 ottaa käyttöön VE 2:n uutena SEKV:na.
Työssä on analysoitu kuljetusmuotojen ominaisuuksia ja todettu, että tiekuljetuksille vaihtoehtoisten kuljetusmuotojen toimintaedellytykset merkittävässä mittakaavassa suurten jakamattomien kuormien kuljetuksissa ovat vähäiset. Suurten erikoiskuljetusten kysyntää ja erityistä sijoittumista Suomen kuntiin on tutkittu vuosien 2007–2011 erikoiskuljetuslupatilaston perusteella. Kysyntäanalyysin sekä erikoiskuljetusalan toimijoilta saatujen kommenttien perusteella on laadittu uudeksi SEKV:ksi ehdotus (VE 2), joka on vaihtoehto ennen diplomityötä muodostetulle, pääasiassa väyläinfrastruktuurin ja tiettyjen tieosuuksien ominaisuuksiin perustuvalle VE 1:lle.
Molemmissa uudistusehdotuksissa on otettu käyttöön uusi SEKV:oon sisältyvä reittiluokka, kaide-SEKV, joka mahdollistaa kapeat keskikaideratkaisut ensimmäisenä liikennekuolemien vähentämiseen tähtäävänä toimenpiteenä. Tavoitetilassa voimassa ovat SEKV:n mitoitustavoitteet myös leveyden osalta. Sekä VE 1 että VE 2 lyhentävät varsinaisen SEKV:n tiepituutta n. 20 % nykyisestä säilyttäen silti palvelutason ennallaan (VE 1) tai jopa parantaen sitä hiukan nykyisestä (VE 2). Liikenneviraston johtoryhmä on päättänyt 4.3.2013 ottaa käyttöön VE 2:n uutena SEKV:na.