Logistiikkayrityksen tuotannonohjauksen tehostaminen informaatioteknologian avulla
Alanne, Aki (2013)
Alanne, Aki
2013
Tietojohtamisen koulutusohjelma
Tuotantotalouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-04-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201304121121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201304121121
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten liiketoimintaprosessin uudelleenrakentamisella voidaan tehostaa logistiikkayrityksen tuotannonohjausta. Ensimmäisenä tavoitteena oli kuvata nykyinen prosessi ja tulevaisuudessa haluttu prosessi mahdollisimman tarkasti sekä tarkastella siinä tapahtuvia muutoksia. Lisäksi tutkimuksella selvitettiin informaatioteknologian hyödyntämistä prosessin uudelleensuunnittelussa sekä koko projektin suhteutumista teoreettisiin määritelmiin ja lähtökohtiin.
Teoriataustana tutkimuksessa käytettiin liiketoiminnan uudelleenrakentamista (BPR), joka yksinkertaistettuna tarkoittaa organisaation liiketoimintaprosessien perusteellista uudelleenajattelua ja radikaalia kehittämistä IT:n avulla. Tutkimusotteena teoriaosuudessa oli käsiteanalyyttinen ote, koska tavoitteena oli muodostaa kokonaisvaltainen ymmärrys käsiteltästä aiheesta. Empiriaosuudessa tutkimusote oli puolestaan toiminta-analyyttinen, koska sillä käsittelyssä keskityttiin ilmiön ymmärtämiseen ja siinä tehtävät havainnot perustuivat tutkijan tulkintoihin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin yhden kohteen tapaustutkimusta. Aineisto kerättiin useita tiedonkeruumenetelmiä hyödyntäen; haastattelut, havainnointi, täsmäryhmähaastattelu ja sekundääritieto.
Tuotannonohjauksen tehostamiseksi löydettiin useita mahdollisuuksia, joiden avulla saadaan toimintaan läpinäkyvyyttä, kustannustehokkuutta sekä ohjattavuutta parannettua. Havaitut mahdollisuudet voitiin luokitella seuraaviin: tietämyksen hallinta, automatisointi, liiketoimintatiedonhallinta, palvelun laatu, tietojärjestelmäintegraatio, henkilöstö ja toimitusketjunhallinta. Suurimpina muutoksina operatiiviseen prosessiin havaittiin kokonaan uusi viestintämalli, toiminnan automatisointi sekä uudet toiminnallisuudet. IT:n kyvykkyyksistä hyödynnettiin suunnitteluvaiheessa erityisesti transaktionaalista, automatisoivaa sekä tietämyksen hallintaa kyvykkyyttä. Vaikka projektista ei käytetty BPR-nimitystä, viittasivat useat tekijät siihen. Tavoiteltava muutos oli radikaali ja siinä keskityttiin usean funktion leikkaavaan ydinprosessiin, jonka uudelleenrakentamisessa hyödynnettiin IT:tä tukijana ja mahdollistajana. Lähestymistapana käytettiin intuitiivista menetelmää, jota suositellaan tavoiteltaessa parasta mahdollista ratkaisua. Tutkimuksen tulokset ovat hyvin yleistettävissä BPR-projektin osalta, mutta operatiivisen tason löydökset ovat vahvasti organisaatiokohtaiset.
Teoriataustana tutkimuksessa käytettiin liiketoiminnan uudelleenrakentamista (BPR), joka yksinkertaistettuna tarkoittaa organisaation liiketoimintaprosessien perusteellista uudelleenajattelua ja radikaalia kehittämistä IT:n avulla. Tutkimusotteena teoriaosuudessa oli käsiteanalyyttinen ote, koska tavoitteena oli muodostaa kokonaisvaltainen ymmärrys käsiteltästä aiheesta. Empiriaosuudessa tutkimusote oli puolestaan toiminta-analyyttinen, koska sillä käsittelyssä keskityttiin ilmiön ymmärtämiseen ja siinä tehtävät havainnot perustuivat tutkijan tulkintoihin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin yhden kohteen tapaustutkimusta. Aineisto kerättiin useita tiedonkeruumenetelmiä hyödyntäen; haastattelut, havainnointi, täsmäryhmähaastattelu ja sekundääritieto.
Tuotannonohjauksen tehostamiseksi löydettiin useita mahdollisuuksia, joiden avulla saadaan toimintaan läpinäkyvyyttä, kustannustehokkuutta sekä ohjattavuutta parannettua. Havaitut mahdollisuudet voitiin luokitella seuraaviin: tietämyksen hallinta, automatisointi, liiketoimintatiedonhallinta, palvelun laatu, tietojärjestelmäintegraatio, henkilöstö ja toimitusketjunhallinta. Suurimpina muutoksina operatiiviseen prosessiin havaittiin kokonaan uusi viestintämalli, toiminnan automatisointi sekä uudet toiminnallisuudet. IT:n kyvykkyyksistä hyödynnettiin suunnitteluvaiheessa erityisesti transaktionaalista, automatisoivaa sekä tietämyksen hallintaa kyvykkyyttä. Vaikka projektista ei käytetty BPR-nimitystä, viittasivat useat tekijät siihen. Tavoiteltava muutos oli radikaali ja siinä keskityttiin usean funktion leikkaavaan ydinprosessiin, jonka uudelleenrakentamisessa hyödynnettiin IT:tä tukijana ja mahdollistajana. Lähestymistapana käytettiin intuitiivista menetelmää, jota suositellaan tavoiteltaessa parasta mahdollista ratkaisua. Tutkimuksen tulokset ovat hyvin yleistettävissä BPR-projektin osalta, mutta operatiivisen tason löydökset ovat vahvasti organisaatiokohtaiset.