Energiatehokkuuspalvelut
Pyykkönen, Petri (2013)
Pyykkönen, Petri
2013
Teknis-luonnontieteellinen koulutusohjelma
Luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-02-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201302131056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201302131056
Tiivistelmä
Energiankulutus on kasvanut Euroopassa. Euroopan Parlamentti ja komissio ovat reagoineet energiansäästötarpeeseen uuden energiatehokkuusdirektiivin avulla. Direktiivin avulla yritetään vähentää 1,5 % loppuenergian kulutusta vuosittain vuodesta 2014 alkaen.
Tässä diplomityössä tarkastellaan energiatehokkuusdirektiivin asettamia vaatimuksia sähkön- ja kaukolämmöntuotantoon sekä energian säästöön. Lisäksi laaditaan katsaus energiatehokkuuspalveluiden nykytilaan ja hahmotellaan energiatehokkuuspalveluiden roolia tulevaisuudessa osana älykkäitä sähkö- ja kaukolämpöverkkoja.
Aineistona käytetään Euroopan Parlamentin ensimmäisen käsittelyn ehdotusta uudeksi energiatehokkuusdirektiiviksi syyskuulta 2012. Diplomityössä hyödynnetään Motivan kyselytutkimusta ja Accenturen maailmanlaajuista tutkimusohjelmaa tuomaan esille kuluttajan näkökulmaa energiatehokkuuspalveluiden hyödyntämiseen. Lisäksi energiatehokkuuspalveluiden nykytila-analyysissa käytetään hyödyksi energiayrityksien kotisivujen tietosisältöjä.
Tällä hetkellä Suomessa on laaja mutta hajanainen palveluverkosto, jossa on useita eri toimijoita. Julkisella sektorilla on kattava palvelujärjestelmä, jota koordinoi Motiva Oy. Yksityinen sektori ja energiayritykset tuottavat energiatehokkuuspalveluita kuluttajille kasvattaakseen asiakaskuntaa, laajentaakseen liiketoimintaa ja tehostaakseen energiankäyttöä. Tulevaisuudessa älykäs sähköverkko ja kaukolämpöverkko lisäävät uusia mahdollisuuksia ja ulottuvuuksia energiatehokkuuspalveluiden tarjontaan. Toistaiseksi kuluttajat ovat vielä haluttomia hyödyntämään maksullisia palveluita, jos vaihtoehtona on halvempi sähkön hinta.
Tulevaisuudessa on tärkeätä onnistua tuottamaan energiatehokkuuspalveluita kuluttajille osaksi arkielämää, jotta saavutettaisiin pysyviä vaikutuksia ja estettäisiin palaaminen aikaisempaan energiaa tuhlaavaan elämäntapaan. Energiapalveluverkostoa tulee kehittää ja toimijoiden tulee verkostoitua enemmän keskenään palvelutoimintansa tehostamiseksi. Kun energia-alan toimijoilla on selkeä käsitys omasta roolistaan palvelutarjonnassa, vältytään päällekkäisyyksiltä ja ylimääräisiltä kustannuksilta. Kustannustehokkaalla ja asiakkaiden tarpeista lähtevällä palvelulla tullaan tavoittamaan kuluttajat paremmin ja saavuttamaan pitkäkestoisia tuloksia.
Energiatehokkuuspalveluiden kehittymiseen vaikuttavat tekniikan kehittymisen lisäksi myös monet muut asiat. Erityisesti talouskehitys ja energian hinta tulevat heijas-tumaan energiantuotannon rakenteeseen ja uusiin investointeihin sekä energiankulutukseen ja kuluttajien käyttäytymiseen.
Tässä diplomityössä tarkastellaan energiatehokkuusdirektiivin asettamia vaatimuksia sähkön- ja kaukolämmöntuotantoon sekä energian säästöön. Lisäksi laaditaan katsaus energiatehokkuuspalveluiden nykytilaan ja hahmotellaan energiatehokkuuspalveluiden roolia tulevaisuudessa osana älykkäitä sähkö- ja kaukolämpöverkkoja.
Aineistona käytetään Euroopan Parlamentin ensimmäisen käsittelyn ehdotusta uudeksi energiatehokkuusdirektiiviksi syyskuulta 2012. Diplomityössä hyödynnetään Motivan kyselytutkimusta ja Accenturen maailmanlaajuista tutkimusohjelmaa tuomaan esille kuluttajan näkökulmaa energiatehokkuuspalveluiden hyödyntämiseen. Lisäksi energiatehokkuuspalveluiden nykytila-analyysissa käytetään hyödyksi energiayrityksien kotisivujen tietosisältöjä.
Tällä hetkellä Suomessa on laaja mutta hajanainen palveluverkosto, jossa on useita eri toimijoita. Julkisella sektorilla on kattava palvelujärjestelmä, jota koordinoi Motiva Oy. Yksityinen sektori ja energiayritykset tuottavat energiatehokkuuspalveluita kuluttajille kasvattaakseen asiakaskuntaa, laajentaakseen liiketoimintaa ja tehostaakseen energiankäyttöä. Tulevaisuudessa älykäs sähköverkko ja kaukolämpöverkko lisäävät uusia mahdollisuuksia ja ulottuvuuksia energiatehokkuuspalveluiden tarjontaan. Toistaiseksi kuluttajat ovat vielä haluttomia hyödyntämään maksullisia palveluita, jos vaihtoehtona on halvempi sähkön hinta.
Tulevaisuudessa on tärkeätä onnistua tuottamaan energiatehokkuuspalveluita kuluttajille osaksi arkielämää, jotta saavutettaisiin pysyviä vaikutuksia ja estettäisiin palaaminen aikaisempaan energiaa tuhlaavaan elämäntapaan. Energiapalveluverkostoa tulee kehittää ja toimijoiden tulee verkostoitua enemmän keskenään palvelutoimintansa tehostamiseksi. Kun energia-alan toimijoilla on selkeä käsitys omasta roolistaan palvelutarjonnassa, vältytään päällekkäisyyksiltä ja ylimääräisiltä kustannuksilta. Kustannustehokkaalla ja asiakkaiden tarpeista lähtevällä palvelulla tullaan tavoittamaan kuluttajat paremmin ja saavuttamaan pitkäkestoisia tuloksia.
Energiatehokkuuspalveluiden kehittymiseen vaikuttavat tekniikan kehittymisen lisäksi myös monet muut asiat. Erityisesti talouskehitys ja energian hinta tulevat heijas-tumaan energiantuotannon rakenteeseen ja uusiin investointeihin sekä energiankulutukseen ja kuluttajien käyttäytymiseen.