User Interface Prototypes for Social Ad Hoc Networking
Laine, Antti (2013)
Laine, Antti
2013
Tietotekniikan koulutusohjelma
Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta - Faculty of Computing and Electrical Engineering
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-01-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201301231039
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201301231039
Tiivistelmä
WLAN technology available in everyday handheld devices conforming to the IEEE 802.11 standard includes ad hoc networking mode. The use of ad hoc networking enables devices to communicate directly with each other, without the need for external infrastructure or Internet connection. The technology has not gained popularity, as there has been a lack of a driving application. This thesis presents user interfaces and use cases for TWIN, a social application using mobile ad hoc networking. TWIN has been developed at the Tampere University of Technology, Department of Computer Systems, in cooperation with Nokia Research Center. TWIN enables users to find other physically nearby users, form social groups, share media and send messages.
This thesis also presents methods used to accomplish fast prototyping and iterative development to be able to experiment with new features and ideas. Problems related to evaluation and testing of graphical user interfaces are also discussed. The main results of the thesis are the design of use cases and user interfaces, and the implementation of those interfaces in TWIN. Secondary results presented here are the evaluation of the use cases and user interfaces, and the evaluation of methods used for fast prototyping and testing of the application. Tavanomaisissa kämmenlaitteissa käytössä oleva WLAN-teknologia sisältää IEEE 802.11 -standardin mukaisen ad hoc -yhteystilan. Sen käyttö mahdollistaa laitteiden keskustelemisen välittömästi toistensa kanssa, ilman tarvetta ulkoiselle infrastruktuurille tai Internet-yhteydelle. Tekniikka ei kuitenkaan ole saavuttanut suosiota johtuen hyödyllisten sovellusten puutteesta. Tämä diplomityö esittelee TWIN-sovelluksen käyttöliittymät ja käyttötapaukset. TWIN on Tampereen teknillisen yliopiston tietokonetekniikan laitoksella yhdessä Nokia Research Centerin kanssa toteutettu sosiaalinen sovellus, joka käyttää hyväkseen kommunikaatiota ad hoc -verkkojen välityksellä. TWIN mahdollistaa käyttäjien löytää muita välittömässä fyysisessä läheisyydessä olevia käyttäjiä, muodostaa sosiaalisia ryhmiä, jakaa mediaa ja lähettää viestejä toisilleen. Tämä diplomityö esittelee myös nopeaan prototyypitykseen ja iterointiin käytettyjä menetelmiä, jotka mahdollistivat uusien toimintojen ja ideoiden nopean kokeilemisen. Lisäksi diplomityö käsittelee graafisen sovelluksen testaamiseen ja arviointiin liittyviä
ongelmia. Diplomityön pääasiallinen tulos on käyttötapausten ja käyttöliittymien suunnittelu ja toteuttaminen TWIN-sovelluksessa. Toissijaisia esiteltäviä tuloksia ovat käyttötapausten ja käyttöliittymien evaluointi, sekä nopeaan prototyypitykseen ja sovelluksen testaamiseen käytettyjen metodien evaluointi.
This thesis also presents methods used to accomplish fast prototyping and iterative development to be able to experiment with new features and ideas. Problems related to evaluation and testing of graphical user interfaces are also discussed. The main results of the thesis are the design of use cases and user interfaces, and the implementation of those interfaces in TWIN. Secondary results presented here are the evaluation of the use cases and user interfaces, and the evaluation of methods used for fast prototyping and testing of the application.
ongelmia. Diplomityön pääasiallinen tulos on käyttötapausten ja käyttöliittymien suunnittelu ja toteuttaminen TWIN-sovelluksessa. Toissijaisia esiteltäviä tuloksia ovat käyttötapausten ja käyttöliittymien evaluointi, sekä nopeaan prototyypitykseen ja sovelluksen testaamiseen käytettyjen metodien evaluointi.