Rakennuttajan turvallisuusdokumenttien ja niiden laadintaohjeiden kehittäminen
Nummelin, Ilkka (2012)
Nummelin, Ilkka
2012
Rakennustekniikan koulutusohjelma
Teknis-taloudellinen tiedekunta - Faculty of Business and Technology Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-12-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201301071002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201301071002
Tiivistelmä
Rakennuttajan turvallisuusdokumentit ovat merkittäviä rakennuttajan turvallisuusjohtamisen työkaluja, joiden avulla pyritään parantamaan työntekijöiden sekä kolmansien osapuolten turvallisuutta rakennushankkeen aikana. Työssä analysoitiin Liikenneviraston ja ELY-keskusten liikenne- ja infrastruktuurivastuualueiden tehtäväalueilla käytössä olevia turvallisuusdokumenttipohjia ja -malleja. Pohjista ja malleista selvitettiin, täyttävätkö ne lainsäädännön minimivaatimukset ja Liikenneviraston asettamat lisävaatimukset sekä miten ne soveltuvat niiden nykyisiin käyttötarkoituksiin. Työssä nousi esille, että tällä hetkellä käytössä on useita sellaisia dokumenttipohjia ja -malleja, jotka eivät täytä lainsäädännön minimivaatimuksia. Ainoastaan rautatiehankkeissa käytettävät turvallisuusdokumenttimallit täyttävät Liikenneviraston asettamat lisävaatimukset. Työssä analysoitiin myös Liikenneviraston tekemiä turvallisuusdokumenttien laadintaohjeita. Esille nousi erityisesti ohjeiden sisältömallien toisto sekä turvallisuussääntöjen laadintaohjeen sisältömallin jaottelematon rakenne.
Työssä selvitettiin haastattelujen avulla kokemuksia, näkemyksiä ja kehitysehdotuksia käytössä olevista turvallisuusdokumenttipohjista ja -malleista. Moni totesi, ettei turvallisuusasiakirjapohjan tulisi olla liian kattava, vaan pyrkimyksenä tulisi olla, että täydennettäviä asioita pohdittaisiin aina hankekohtaisesti. Haastatteluissa nousi esille myös, ettei monikaan tehtäväalue hyödynnä tällä hetkellä Liikenneviraston ohjeita turvallisuusdokumenttien laadinnassa. Lisäksi haastatteluissa todettiin, ettei nykyinen Liikenneviraston infra-riskikartta sovellu tiestön hoidon ja ylläpidon alueurakoihin eikä rautateiden kunnossapitohankkeisiin.
Työn toimenpide-ehdotuksina Liikenneviraston turvallisuusasiakirjan sekä turvallisuussääntöjen ja menettelyohjeiden laadintaohjeita on muokattava nykyistä yleisemmiksi, minkä lisäksi ne tulisi ottaa käyttöön kaikilla Liikenneviraston ja ELY-keskusten tehtäväalueilla. Kaikilla tehtäväalueilla tulisi ottaa käyttöön myös yksi, yhteinen turvallisuusasiakirjapohja, jonka rinnalle luotaisiin laadintaa avustavat, tehtäväaluekohtaiset muistilistat. Turvallisuussäännöt- ja menettelyohjeet -dokumenttipohjista tulisi tehdä liikennemuotokohtaisia. Tämä on perusteltua, sillä eri liikennemuotojen hankkeita koskevat eri vaatimukset ja ohjeet. Tehtäväaluekohtaiset erot turvallisuussäännöissä ja menettelyohjeissa ovat pieniä. The builder's safety documents consist of three documents: safety document of the planning and preparing of the building stage and both safety rules and codes of conduct for the building stage. The importance of these documents, as part of builder's safety management tools, is significant. The goal of the documents is to improve the construction workers' and the third party's safety during the building stage. This report concentrates on the safety document templates, which are currently used in different task areas of the Finnish Transport Agency and the Transport and Infrastructure Area of the ELY-Centres. The focus was to study whether the templates meet the minimum legislative requirements or the additional requirements given by The Finnish Transport Agency and how suitable they are for their actual use. The result was that there are many templates that don't meet the minimum requirements. Only the templates used in railway network projects meet the requirements set by the Finnish Transport Agency. Also the instructions for the use of the documents given by the Finnish Transport Agency were analyzed in this study. It was found that repetition was used in the example templates of the instructions and the structures of the example templates were unarranged.
The purpose of the interviews in this study was to collect experiences, insights and improvement suggestions for the currently used safety document templates. The main finding was that the safety document template of the planning and preparing of the building stage should be simpler to encourage people to think case-specifically. Many interviewees also mentioned that few of the task areas currently use the instructions for use of the templates given by the Finnish Transport Agency. It was additionally stated, that the current "infra-risk map" of the Finnish Transport Agency isn't suitable for road maintenance work or railway network maintenance projects.
As a result of this study the instructions for the use of the safety documents should be modified, made more generic and taken into use in every task area. There should only be one safety document template for the planning and preparing of the building stage. In addition there should be checklists for every task area. There should also be form-of-traffic-specific templates of safety rules and codes of conduct for the building stage. This is reasonable, because the safety demands for the project or work vary significantly depending on the form of traffic.
Työssä selvitettiin haastattelujen avulla kokemuksia, näkemyksiä ja kehitysehdotuksia käytössä olevista turvallisuusdokumenttipohjista ja -malleista. Moni totesi, ettei turvallisuusasiakirjapohjan tulisi olla liian kattava, vaan pyrkimyksenä tulisi olla, että täydennettäviä asioita pohdittaisiin aina hankekohtaisesti. Haastatteluissa nousi esille myös, ettei monikaan tehtäväalue hyödynnä tällä hetkellä Liikenneviraston ohjeita turvallisuusdokumenttien laadinnassa. Lisäksi haastatteluissa todettiin, ettei nykyinen Liikenneviraston infra-riskikartta sovellu tiestön hoidon ja ylläpidon alueurakoihin eikä rautateiden kunnossapitohankkeisiin.
Työn toimenpide-ehdotuksina Liikenneviraston turvallisuusasiakirjan sekä turvallisuussääntöjen ja menettelyohjeiden laadintaohjeita on muokattava nykyistä yleisemmiksi, minkä lisäksi ne tulisi ottaa käyttöön kaikilla Liikenneviraston ja ELY-keskusten tehtäväalueilla. Kaikilla tehtäväalueilla tulisi ottaa käyttöön myös yksi, yhteinen turvallisuusasiakirjapohja, jonka rinnalle luotaisiin laadintaa avustavat, tehtäväaluekohtaiset muistilistat. Turvallisuussäännöt- ja menettelyohjeet -dokumenttipohjista tulisi tehdä liikennemuotokohtaisia. Tämä on perusteltua, sillä eri liikennemuotojen hankkeita koskevat eri vaatimukset ja ohjeet. Tehtäväaluekohtaiset erot turvallisuussäännöissä ja menettelyohjeissa ovat pieniä.
The purpose of the interviews in this study was to collect experiences, insights and improvement suggestions for the currently used safety document templates. The main finding was that the safety document template of the planning and preparing of the building stage should be simpler to encourage people to think case-specifically. Many interviewees also mentioned that few of the task areas currently use the instructions for use of the templates given by the Finnish Transport Agency. It was additionally stated, that the current "infra-risk map" of the Finnish Transport Agency isn't suitable for road maintenance work or railway network maintenance projects.
As a result of this study the instructions for the use of the safety documents should be modified, made more generic and taken into use in every task area. There should only be one safety document template for the planning and preparing of the building stage. In addition there should be checklists for every task area. There should also be form-of-traffic-specific templates of safety rules and codes of conduct for the building stage. This is reasonable, because the safety demands for the project or work vary significantly depending on the form of traffic.