Logistiikkakeskuksen varastointiprosessin tieto- ja materiaalivirran kehittäminen
Konola, Joonas (2012)
Konola, Joonas
2012
Konetekniikan koulutusohjelma
Automaatio-, kone- ja materiaalitekniikan tiedekunta - Faculty of Automation, Mechanical and Materials Engineering
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-12-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201301071003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201301071003
Tiivistelmä
Valmiiden tuotteiden varastointi on toimitusketjun viimeinen tapahtuma ennen asiakastoimitusta. Siksi varastointi ja siihen liittyvä logistiikka ovat ratkaisevassa roolissa asiakaspalvelun näkökulmasta. Tässä diplomityössä tutkitaan varastointiprosessin kehittämistä paremman asiakaspalvelutason saavuttamiseksi. Työn tavoitteena on löytää kehittämiskohteita prosessin tieto- ja materiaalivirran laadun ja tehokkuuden parantamiseksi.
Työn rakenne muodostuu teoriaosuudesta ja sen soveltamisesta tutkittavaan kohteeseen. Teoriaosuus perustuu prosessijohtamisen, tietojohtamisen ja toimitusketjun hallinnan teoriaan. Työn tutkimuskohteena on Nanso Group Oy:n logistiikkakeskuksen varastointiprosessi. Tutkimus kohdistuu prosessin henkilöstöresursseiltaan suurimpaan vaiheeseen tuotteiden keräilyyn. Materiaalivirran laadun ja tehokkuuden kehittämisen lisäksi työssä kehitettiin ratkaisuja prosessin valvontaan ja sen tuottaman tiedon hyödyntämiseen asiakaspalvelussa. Työn lopputuloksena on esitetty havainnot prosessissa tehtyjen muutosten vaikutuksesta prosessin tehokkuuteen ja siinä esiintyviin virheisiin.
Tutkimustulokset osoittivat, että prosessin muutoksilla tavoiteltu laadun parantaminen oli onnistunut, mutta sillä oli lievästi negatiivinen vaikutus prosessin materiaalivirran tehokkuuteen. Yhteistyössä logistiikkakeskuksen johdon ja henkilökunnan kanssa kehitettiin prosessiin parannusehdotuksia, joiden toteuttaminen aloitettiin jo työn kirjoittamisen ollessa käynnissä. Tutkimuksen pohjalta havaittiin, että prosessin ohjausasetusten ja menetelmien avulla voidaan prosessia selkeästi optimoida ilman suuria rahallisia investointeja. Prosessin jatkokehittämisen turvaamiseksi on järjestelmän elinkaarimallia kartoitettava versiopäivitysten näkökulmasta, jotta prosessin tekninen kehittymismahdollisuus turvataan myös tulevaisuudessa. Näillä toimenpiteillä ja jatkuvan parantamisen tahtotilalla organisaatiossa varmistetaan prosessin kyky vastata muuttuvan liiketoimintaympäristön tarpeisiin.
Työn rakenne muodostuu teoriaosuudesta ja sen soveltamisesta tutkittavaan kohteeseen. Teoriaosuus perustuu prosessijohtamisen, tietojohtamisen ja toimitusketjun hallinnan teoriaan. Työn tutkimuskohteena on Nanso Group Oy:n logistiikkakeskuksen varastointiprosessi. Tutkimus kohdistuu prosessin henkilöstöresursseiltaan suurimpaan vaiheeseen tuotteiden keräilyyn. Materiaalivirran laadun ja tehokkuuden kehittämisen lisäksi työssä kehitettiin ratkaisuja prosessin valvontaan ja sen tuottaman tiedon hyödyntämiseen asiakaspalvelussa. Työn lopputuloksena on esitetty havainnot prosessissa tehtyjen muutosten vaikutuksesta prosessin tehokkuuteen ja siinä esiintyviin virheisiin.
Tutkimustulokset osoittivat, että prosessin muutoksilla tavoiteltu laadun parantaminen oli onnistunut, mutta sillä oli lievästi negatiivinen vaikutus prosessin materiaalivirran tehokkuuteen. Yhteistyössä logistiikkakeskuksen johdon ja henkilökunnan kanssa kehitettiin prosessiin parannusehdotuksia, joiden toteuttaminen aloitettiin jo työn kirjoittamisen ollessa käynnissä. Tutkimuksen pohjalta havaittiin, että prosessin ohjausasetusten ja menetelmien avulla voidaan prosessia selkeästi optimoida ilman suuria rahallisia investointeja. Prosessin jatkokehittämisen turvaamiseksi on järjestelmän elinkaarimallia kartoitettava versiopäivitysten näkökulmasta, jotta prosessin tekninen kehittymismahdollisuus turvataan myös tulevaisuudessa. Näillä toimenpiteillä ja jatkuvan parantamisen tahtotilalla organisaatiossa varmistetaan prosessin kyky vastata muuttuvan liiketoimintaympäristön tarpeisiin.