Joensuun keskustan liikennesuunnitelma
Tihmala, Jarmo (2012)
Tihmala, Jarmo
2012
Rakennustekniikan koulutusohjelma
Teknis-taloudellinen tiedekunta - Faculty of Business and Technology Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-05-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201209131288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201209131288
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena oli laatia Joensuun kaupungin keskustan liikennesuunnitelma, jossa määritellään liikennejärjestelyjen verkostolliset periaatteet samanaikaisesti laadittavaa keskustan osayleiskaavaa varten. Suunnitelmassa esitetyt periaatteet ja kehittämistoimenpiteet yhdessä luovat perustan katujen yksityiskohtaiselle suunnittelulle, joka liittyy katujen peruskorjaukseen ja asuinkortteleiden täydennysrakentamiseen. Liikennesuunnitelmassa esitetään ratkaisuja alueen suurimpien puutteiden korjaamiseen, joita on havaittu katuverkon jäsentelyssä ja toimivuudessa, pyöräilyreittien ja kävelyalueiden kattavuudessa sekä jalankulku- ja pyöräilyreittien turvallisuudessa erityisesti vilkkaimpien katujen risteämiskohdissa. Lisäksi suunnitelmassa esitetään nykyistä toimivampia ratkaisumalleja joukkoliikenteen vaihtopysäkkialueen järjestelyihin sekä asuinalueiden rauhoittamiseksi ja niiden pysäköintijärjestelyjen kehittämiseksi täydennysrakentamista silmällä pitäen.
Tässä liikennesuunnitelmassa esitetyt kehittämistoimenpiteet pohjautuvat osin ulkomaisiin liikenneratkaisuihin. Esimerkiksi liikekeskustan kävelyalueiden kehittämisessä kävelyaluetta täydentävänä elementtinä hyödynnetään yhteisen tilan (Shared Space) periaatetta. Vastaavasti joukkoliikenteen pysäkkien keskittämisellä kävelykadun yhteydessä pyritään parantamaan joukkoliikenteen olosuhteita merkittävästi. Laajentamalla ja täydentämällä turvallisia pyöräilyreittejä kaikkia asuntokortteleita palvelevaksi ja koko keskustaa läpäiseväksi verkostoksi parannetaan myös autottomien liikkujien liikenneturvallisuutta. Lisäksi liikennesuunnitelmassa esitetyt katuverkon hierarkkinen jäsentely, liikenteen keskittäminen pääkatuverkolle ja pääliittymien toimivuuden kehittäminen kiertoliittymien avulla sekä asuinalueiden rauhoittaminen puistomaisia pihakatuja toteuttamalla tuovat oleellisia parannuksia nykyisiin liikennejärjestelyihin.
Tässä työssä laadittujen periaatteiden hyödyntäminen osayleiskaavassa ja detaljisuunnittelussa mahdollistaa Joensuun keskustan edelleen kehittämisen monipuolisena palveluiden ja kestävän asumisen keskittymänä, joka on kaikilla liikennemuodoilla helposti saavutettavissa. Keskustassa asuville on autottomuus myös entistä houkuttelevampi vaihtoehto tulevaisuudessa.
Tässä liikennesuunnitelmassa esitetyt kehittämistoimenpiteet pohjautuvat osin ulkomaisiin liikenneratkaisuihin. Esimerkiksi liikekeskustan kävelyalueiden kehittämisessä kävelyaluetta täydentävänä elementtinä hyödynnetään yhteisen tilan (Shared Space) periaatetta. Vastaavasti joukkoliikenteen pysäkkien keskittämisellä kävelykadun yhteydessä pyritään parantamaan joukkoliikenteen olosuhteita merkittävästi. Laajentamalla ja täydentämällä turvallisia pyöräilyreittejä kaikkia asuntokortteleita palvelevaksi ja koko keskustaa läpäiseväksi verkostoksi parannetaan myös autottomien liikkujien liikenneturvallisuutta. Lisäksi liikennesuunnitelmassa esitetyt katuverkon hierarkkinen jäsentely, liikenteen keskittäminen pääkatuverkolle ja pääliittymien toimivuuden kehittäminen kiertoliittymien avulla sekä asuinalueiden rauhoittaminen puistomaisia pihakatuja toteuttamalla tuovat oleellisia parannuksia nykyisiin liikennejärjestelyihin.
Tässä työssä laadittujen periaatteiden hyödyntäminen osayleiskaavassa ja detaljisuunnittelussa mahdollistaa Joensuun keskustan edelleen kehittämisen monipuolisena palveluiden ja kestävän asumisen keskittymänä, joka on kaikilla liikennemuodoilla helposti saavutettavissa. Keskustassa asuville on autottomuus myös entistä houkuttelevampi vaihtoehto tulevaisuudessa.