Metsäkoneen ohjaamon värähtelyjen ja heilahdusten vaimentaminen hydrauliikan avulla
Suomi, Jussi (2012)
Suomi, Jussi
2012
Automaatiotekniikan koulutusohjelma
Automaatio-, kone- ja materiaalitekniikan tiedekunta - Faculty of Automation, Mechanical and Materials Engineering
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-08-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201208291250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201208291250
Tiivistelmä
Metsäkoneen kuljettaja altistuu työssään usein tärinälle. Tutkimusten mukaan tärinä on aiheuttaa esimerkiksi selkäkipuja. Vuonna 2014 metsäteollisuudessa tulee voimaan valtioneuvoston säädös, jonka avulla pyritään vähentämään metsäalalla työskentelevien henkilöiden tärinäaltistusta. Työmukavuuden ja työtehokkuuden lisäämiseksi onkin tärkeää että tärinää pyritään vaimentamaan mahdollisimman tehokkaasti.
Työssä käydään ensiksi läpi mitä tärinä on, mikä sitä aiheuttaa ja miksi tärinää tarvitsee vaimentaa, jonka jälkeen siirrytään vaimennuksen fysikaaliseen periaatteisiin. Seuraavassa osiossa käydään läpi miten tärinää arvioidaan standardeissa ja asetuksissa. Tämän jälkeen käydään läpi erilaisia vaimennusjärjestelmätyyppejä ja niiden ominaisuuksia, jonka jälkeen käydään läpi hydropneumaattisen tyypillisiä ominaisuuksia. Seuraavaksi vertaillaan jo olemassa olevia vaimennusjärjestelmiä metsäkoneessa ja niiden hyvä ja heikkoja puolia.
Tämän jälkeen käydään läpi suunnittelua varten tehdyt mittaukset, jossa pyrittiin kerätä tietoja tärinästä, jotta voitaisiin suunnitella vaimennusjärjestelmä. Tietoja käytetään hyväksi seuraavassa osiossa, jossa vertaillaan mikä olisi paras tapa vaimentaa tärinää kyseisessä tilanteessa ja samalla suunnitella vaimennusjärjestelmä.
Järjestelmän suunnittelun jälkeen parhaiksi todettujen vaihtoehtojen simulointimallit ja simulointi tilanteet esitellään, jonka jälkeen simulointi tuloksia analysoidaan ja vertaillaan ja pohditaan voidaanko järjestelmää parantaa. Tämän jälkeen järjestelmiä verrataan toisiin ja etsitään hyviä ja huonoja puolia ja samalla pyritään löytämään paras kompromissi. Työn lopuksi pohditaan mitä tulevaisuudessa on tulossa vaimennusjärjestelmien osalta ja voidaanko työssä suunniteltua järjestelmää vielä tulevaisuudessa parantaa.
Työssä käydään ensiksi läpi mitä tärinä on, mikä sitä aiheuttaa ja miksi tärinää tarvitsee vaimentaa, jonka jälkeen siirrytään vaimennuksen fysikaaliseen periaatteisiin. Seuraavassa osiossa käydään läpi miten tärinää arvioidaan standardeissa ja asetuksissa. Tämän jälkeen käydään läpi erilaisia vaimennusjärjestelmätyyppejä ja niiden ominaisuuksia, jonka jälkeen käydään läpi hydropneumaattisen tyypillisiä ominaisuuksia. Seuraavaksi vertaillaan jo olemassa olevia vaimennusjärjestelmiä metsäkoneessa ja niiden hyvä ja heikkoja puolia.
Tämän jälkeen käydään läpi suunnittelua varten tehdyt mittaukset, jossa pyrittiin kerätä tietoja tärinästä, jotta voitaisiin suunnitella vaimennusjärjestelmä. Tietoja käytetään hyväksi seuraavassa osiossa, jossa vertaillaan mikä olisi paras tapa vaimentaa tärinää kyseisessä tilanteessa ja samalla suunnitella vaimennusjärjestelmä.
Järjestelmän suunnittelun jälkeen parhaiksi todettujen vaihtoehtojen simulointimallit ja simulointi tilanteet esitellään, jonka jälkeen simulointi tuloksia analysoidaan ja vertaillaan ja pohditaan voidaanko järjestelmää parantaa. Tämän jälkeen järjestelmiä verrataan toisiin ja etsitään hyviä ja huonoja puolia ja samalla pyritään löytämään paras kompromissi. Työn lopuksi pohditaan mitä tulevaisuudessa on tulossa vaimennusjärjestelmien osalta ja voidaanko työssä suunniteltua järjestelmää vielä tulevaisuudessa parantaa.