Parhaat käytännöt STACKin käyttöön automaattisesti arvioitavien matematiikan tehtävien luomiseen
Panula, Meeri Lotta (2012)
Panula, Meeri Lotta
2012
Tietotekniikan koulutusohjelma
Luonnontieteiden ja ympäristötekniikan tiedekunta - Faculty of Science and Environmental Engineering
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-06-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201206191220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201206191220
Tiivistelmä
Matematiikan verkko-opetukseen voidaan tuoda lisäarvoa tarjoamalla opiskelijoille automaattisesti tarkastettavia matematiikan tehtäviä. Tässä työssä tarkastellaan tällaisten tehtävien luomista STACK-järjestelmällä. Työn tavoitteet ovat selvittää, millainen järjestelmä STACK on, kuinka STACKia tulisi käyttää teknisesti ja opetusjärjestelyjen näkökulmasta ja millaisia ohjeita STACKia käyttävälle opettajalle pitäisi antaa.
Aluksi esitellään työn konteksti kertomalla matematiikan verkko-opetuksesta yleisesti ja Tampereen teknillisellä yliopistolla. Seuraavaksi esitellään STACKin eri versiot ja tarkastellaan lähemmin STACK2:n ominaisuuksia ja teknistä toteutusta sekä arvioidaan sen soveltuvuutta opetuskäyttöön. STACKia testattiin osana Insinöörimatematiikka B 4u -opintojakson kevään 2012 toteutusta. Tulosten perusteella tehdään ylläpitosuunnitelma ja annetaan jatkokehitysideoita. Lopuksi esitellään työn päätuloksena syntyneet opettajan ohjeet.
Tutkimus osoittaa, että STACKilla on mahdollista luoda yliopistotasoisia, opetuksen kannalta mielekkäitä matematiikan tehtäviä. STACK ei kuitenkaan kerro opettajalle, mitä tai miten tulisi opettaa, eikä pelkkä järjestelmän olemassaolo motivoi opiskelijoita käyttämään sitä. STACKin käyttöä hankaloittavat epäintuitiiviset käyttöliittymät, useat käytettävät syntaksit ja ajonaikaiset tekniset ongelmat. Opettajan ohjeet esittelevät STACKin ominaisuuksia ja antavat konkreettisia ohjeita sen käyttöön.
Aluksi esitellään työn konteksti kertomalla matematiikan verkko-opetuksesta yleisesti ja Tampereen teknillisellä yliopistolla. Seuraavaksi esitellään STACKin eri versiot ja tarkastellaan lähemmin STACK2:n ominaisuuksia ja teknistä toteutusta sekä arvioidaan sen soveltuvuutta opetuskäyttöön. STACKia testattiin osana Insinöörimatematiikka B 4u -opintojakson kevään 2012 toteutusta. Tulosten perusteella tehdään ylläpitosuunnitelma ja annetaan jatkokehitysideoita. Lopuksi esitellään työn päätuloksena syntyneet opettajan ohjeet.
Tutkimus osoittaa, että STACKilla on mahdollista luoda yliopistotasoisia, opetuksen kannalta mielekkäitä matematiikan tehtäviä. STACK ei kuitenkaan kerro opettajalle, mitä tai miten tulisi opettaa, eikä pelkkä järjestelmän olemassaolo motivoi opiskelijoita käyttämään sitä. STACKin käyttöä hankaloittavat epäintuitiiviset käyttöliittymät, useat käytettävät syntaksit ja ajonaikaiset tekniset ongelmat. Opettajan ohjeet esittelevät STACKin ominaisuuksia ja antavat konkreettisia ohjeita sen käyttöön.