Opinmäki - Oppimisen- ja vapaa-ajankeskus Espoon Suurpeltoon
Puuska, Pipsa (2012)
Puuska, Pipsa
2012
Arkkitehtuurin koulutusohjelma
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-06-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201206131189
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201206131189
Tiivistelmä
Diplomityöni pohjautuu syksyllä 2011 järjestettyyn Opinmäen yleiseen suunnittelukilpailuun. Kilpailussa haettiin ratkaisua Espoon Opinmäen uudelle oppimisen ja vapaa-ajan keskukselle. Suomenkielisen päiväkodin, esiopetuksen ja perusopetuksen tilojen ohella Opinmäkeen sijoittuvat Espoon kansainvälinenkoulu ja englanninkielinen päiväkoti, alueellinen liikuntahalli, työväenopiston tilat, nuorisotila ja asukaspuisto. Valmistuessaan Opinmäestä tulee oppilasmäärältään Espoon suurin koulu.
Käytin työni pohjana kilpailun tilaohjelmaa ja annettua paikkatietoa, mutta en osallistunut suunnittelukilpailuun. Aloitin suunnitelman luonnostelun kilpailuvaiheessa ja jatkoin sen työstöä diplomityöksi kilpailun ratkettua.
Suunnitelmani koostuu katutilaa reunustavasta muurimaisesta kehästä, jonka sisäpuolelle jää kaarevan lasipinnan rajaama sisäpiha. Lukuaineiden opetustilat ovat rakennuksen muuria vasten asettuvissa luokkahuoneissa ja liikunta-, taito- ja taideaineiden tilat on sijoitettu puisiin perusmassan yläpuolelle nouseviin laatikkomaisiin rakennuksenosiin.
Diplomityöni painottuu suunnitteluosuuteen. Kirjallisessa osuudessa esittelen suomalaisen peruskoulun arkkitehtuurin kehitystä kansakoulun syntyajoista nykypäivään, sekä 2000-luvulla pedagogiikan pääsuunnaksi nousseen tutkivan oppimisen -mallin vaikutusta kouluarkkitehtuuriin. Lisäksi kerron Opinmäen suunnittelukilpailusta ja sen tuloksista.
Käytin työni pohjana kilpailun tilaohjelmaa ja annettua paikkatietoa, mutta en osallistunut suunnittelukilpailuun. Aloitin suunnitelman luonnostelun kilpailuvaiheessa ja jatkoin sen työstöä diplomityöksi kilpailun ratkettua.
Suunnitelmani koostuu katutilaa reunustavasta muurimaisesta kehästä, jonka sisäpuolelle jää kaarevan lasipinnan rajaama sisäpiha. Lukuaineiden opetustilat ovat rakennuksen muuria vasten asettuvissa luokkahuoneissa ja liikunta-, taito- ja taideaineiden tilat on sijoitettu puisiin perusmassan yläpuolelle nouseviin laatikkomaisiin rakennuksenosiin.
Diplomityöni painottuu suunnitteluosuuteen. Kirjallisessa osuudessa esittelen suomalaisen peruskoulun arkkitehtuurin kehitystä kansakoulun syntyajoista nykypäivään, sekä 2000-luvulla pedagogiikan pääsuunnaksi nousseen tutkivan oppimisen -mallin vaikutusta kouluarkkitehtuuriin. Lisäksi kerron Opinmäen suunnittelukilpailusta ja sen tuloksista.